lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Zekering (20A) brandt direct door
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Feb. 2021, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

dan zit het dus in geen van de circuits NA de zekering kast..

gewoon verder zoeken dus: Alles van het start relais los, behalve de accu..
etc. (dus rood-witte stekkertje er uit). (motor uit!)

Heb je dan nog een short: Dan zit het bij het startrelais zelf (staat er om bekend dat dat daar vuil wordt en rot,

zoniet... dan is het dus regelaar of contact slot ->
Trek dan de regelaar er af (rood-wit onder het blok door loshalen)
Kijk ook eens naar die oranje draadjes met blauwe stekkers.. die horen daar niet !

Blijft de short (met het stekkertje er weer op): dan is het dus contactslot..
(bedrading van en naar bij balhoofd..), dat is immers ook voor de zekering kast

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Feb. 2021, 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft even moeten duren maar vanmiddag verder gezocht en weer een stapje verder gekomen. Het startrelais alleen op de accu aangesloten en geen problemen. Het zwarte stekkertje aangesloten, geen problemen. Onderstaand (wit) stekkertje aangesloten en de zekering brandde direct door. De bedrading van dit witte stekkertje loopt zoals Dr Bean beschreef onder het blok door en komt uit bij de regelaar. Betekent dit dat het probleem dus in de regelaar zit?
En zo ja, houdt dit in dat er een nieuwe spanningsregelaar moet komen of zijn er nog andere opties?

Hoor graag!



IMG_1126.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  110.81 KB
 Weergegeven:  133 keer

IMG_1126.jpg



IMG_1131.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  112.02 KB
 Weergegeven:  153 keer

IMG_1131.jpg



_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2664
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Feb. 2021, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Meten is weten. En als je niet met een multimeter kan omgaan zou je deze kabel eens vrij kunnen maken voor controle. De regelaar los schroeven, smeltplekken op de achterkant is ook wel een aardige indicatie dat deze niet goed is 😉
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Feb. 2021, 21:14    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nog even de grote bruine platte stekker tussen de dynamo en SR loshalen om uit te sluiten of het waar het probleem in zit. Dan kun je ook meteen even de dynamo doormeten, elke spoel naar aarde moet oneindige weerstand zijn en tussen de spoelen in Max 1 ohm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Di, 23 Feb. 2021, 18:35    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties, spanningsregelaar losgemaakt. Zie geen smeltplekken of beschadigingen in de bekabeling. Vervolgens heb ik me wat ingelezen in de wondere wereld van spanning meten. Ben op dit gebied nog echt een onwetende dus hoop dat jullie me wat kunnen helpen. Na het kijken van wat instructiefilmpjes zelf een poging gedaan om de spanningsregelaar door te meten, met het volgende resultaat:
- multimeter op het eerste metalen plaatje in de stekker geeft 533 als resultaat;
- multimeter op de volgende twee plaatjes in de stekker geeft geen resultaat.

Wat kan ik hieruit concluderen?



IMG_1197.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  67.36 KB
 Weergegeven:  7401 keer

IMG_1197.jpg



IMG_1196.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  88.9 KB
 Weergegeven:  158 keer

IMG_1196.jpg



_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

niks helaas. Je bent weerstand aan het meten.

Het is eigenlijk niet mogelijk de spanningsregelaar zo (statisch) te meten met een multimeter.

De brandvlek zit aan de achterkant van de spanningsregelaar (daar waar het ingiet materiaal zit.. Daar moet je even kijken (spanningsregelaar er af halen). plaatjes wel elders te vinden op het forum..

Als de hoofdzekerin er uit gaat wanneer je alleen de rood-witte stekker tussen spanningsregelaar en hoofdzekering er op hebt (motor niet draaiend), dan loopt er dus een forse stroom van de accu naar de spanningsregelaar (via die hoofdzekering .
Als de motor uit is.. zou hier NUL stroom moeten lopen (immers staat hier altijd accu spanning, ook met contactslot uit)

het probleem moet dus in de spanningsregelaar zitten, (of in de bedrading/stekkers, maar dat heb je gecheckt))

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

A-ha, duidelijk. Dan ga ik kijken voor een nieuwe spanningsregelaar!
_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Di, 2 Mrt. 2021, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, zojuist nieuwe spanningsregelaar gemonteerd maar bij het aansluiten van de rood-witte bedrading met het witte stekkertje brandde de 30A zekering in de startrelais direct weer met een flinke vonk door. Kennelijk dus niet de spanningsregelaar die kapot is.

Wel zag ik een blauw draad onder de motor doorlopen dat beschadigd is (zie foto's). Op welk onderdeel komt dit draad uit en wat is de functie daarvan? Zou dit iets te maken kunnen hebben met mijn probleem?

Tot slot merkte ik nog dat ik het het kapje dat het "bakje" afsluit van de accu met geen mogelijkheid goed op zijn plek kreeg. Er lijkt te weinig ruimte, is daar een trucje voor?

Ik hoor heel graag want met dit mooie weer baal ik met de dag erger dat hij stil staat!



IMG_1581.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  77.11 KB
 Weergegeven:  7226 keer

IMG_1581.jpg



IMG_1583.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  58.91 KB
 Weergegeven:  7226 keer

IMG_1583.jpg



IMG_1588.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  83.07 KB
 Weergegeven:  124 keer

IMG_1588.jpg



IMG_1584.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  138.28 KB
 Weergegeven:  151 keer

IMG_1584.jpg



IMG_1586.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  117.1 KB
 Weergegeven:  143 keer

IMG_1586.jpg



_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 2 Mrt. 2021, 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

benzinepomp

heb je dat startrelais zelf wel eens bekeken? daar waar de zekering in moet.. Alles ziet er gaar en vies uit.

er moet iets niet kloppen in je redenatie:

ALs alleen accu is aangesloten op dat relais, en je verbind de spanningsregelaar , die zelf ook nergens op is aangesloten.. kan de zekering er niet uit gaan.

Zit de accu er wel goed om in? of heb je die er ook uit gehad en past ie nu verkeerom niet meer?

mmmm snelle look in het WPH lijkt te zeggen dat de + links moet zitten, vanuit de rijders view, en dan heb je hem dus verkeerdom... ?

indien dat waar is.. heb je goede kans dat er nu veel meer stuk is....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Klaverblad schreef:
Dank voor de reacties, ik zag dat er een aan de ene kant een 30A zit en aan de andere kant een 20A. Dat klopt dus niet en er moet aan beide kanten een 30A zitten?
Er zit een Motobatt accu in de motor, geen idee hoe oud hij is.

Heb recent de Rade Garage RR kit op mijn motor geïnstalleerd, wellicht heeft het hier iets mee te maken. Vind het wel opvallend dat bij het loshalen en terugplaatsen van de accu kennelijk iets is misgegaan, dus ik zou zeggen dat het daar iets mee te maken heeft. Zal eens beginnen met alle zekeringen uit de kast halen en terugplaatsen. Ik neem aan dat als hij bij het terugplaatsen van een bepaalde zekering doorbrandt, ik kan concluderen dat er dus in deze groep iets fout gaat?


heeft ie het daarna ooit gedaan???

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ai, die accu hoort inderdaad rechtop te staan met de + in rijrichting rechts. Tenzij de massa en + kabels achter de accubak verlegd zijn, maar dat zal wel niet..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

+ en - zitten inderdaad verkeerd om lijkt het. Normaal gesproken staat hij rechtop, vanuit de foto gezien linkerkant. En dan past het zwarte kapje ook weer, omdat hij nu ligt past het niet vermoed ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, jullie hebben gelijk. Hij zat verkeerd aangesloten, dat is wel echt oerdom. Het erge is dat ik er samen met een vriend naar heb gekeken en dat we alle twee tot de conclusie kwamen dat dit de enige manier was om hem aan te sluiten. Niet dus.

Heb hem vanochtend direct losgehaald (niet dat dat voor eventuele schade verschil zou maken) en een nieuwe accu gekocht. De huidige was sowieso aan vervanging toe. Accu op de JUISTE manier teruggeplaatst, spanningsregelaar aangesloten en ... hij doet het weer !! Starten en gaan.

Ik las dat er mogelijk schade kan ontstaan aan de dynamo vanwege het verkeerd aansluiten van de accu? Ik gok dat ik daar dan vanzelf achter ga komen, voor alsnog is het starten en rijden.

_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Klaverblad schreef:

Ik las dat er mogelijk schade kan ontstaan aan de dynamo vanwege het verkeerd aansluiten van de accu? Ik gok dat ik daar dan vanzelf achter ga komen, voor alsnog is het starten en rijden.


Dan misschien nog een beetje geluk gehad...

Dynamo zal niet stuk gaan: Als je de spanningregelaar verkeerdom aansluit over de accu dan staat er fijtelijk een diode over de accu in voorwaardse richting en zal deze bij 0,5-1V flink in geleiding gaan .. todat de zekering er uit gaat of die diode stuk gaat. Dus er is een kans dat de spanningsregelaar stuk gaat. Maar als ie stuk is gegaan dan zal dat 'short'zijn en dan zal ie ook in de andere richting kortsluiting geven: Gezien het nu weer werkt.. denk ik dat je geluk hebt.

Ook de benzinepomp heeft een diode waarvoor datzelfde geldt: Maar gezien je de spanningsregelaar een dikkere diode heeft.. (en je de andere zekeringen er uit hebt gehad) blijft ie heel denk ik.

De ECU zal niet aan gaan bij omgekeerde spannning. die zla hiervoor beveiligd zijn neem ik aan.

Ergo: gewoon test rijden .. en als het goed gaat heb je geluk gehad.

ps.: ALtijd moeilijk om alle rare fouten die gemaakt (kunnen) zijn af te gaan online. Ik ga te vaak uit van 'de situatie was goed' en er is alleen dit stuk gegaan. Al te vaak zijn er nog 3 dingen veranderd omdat de gebruiker alvast allerlei zaken is gaan proberen en bekijken.

succes.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 16:20    Onderwerp: Reageer met quote

Blij zjin dat het een analoge moto is. thumbsup

Ik wil niet weten wat een omgekeerde accu doet met een injectie/computergestuurde moto. Smile

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif