lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Rugged tablet of smartphone navigatie

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Do, 18 Feb. 2021, 18:04    Onderwerp: Rugged tablet of smartphone navigatie Reageer met quote

Hoewel er best mooie oplossingen zijn voor het gebruik van je smartphone als navigatie zitten er toch wat haken en ogen aan de multifunctionaliteit van de smartphone. Door vibratie kan de beeld stabilisator van vooral iPhones het begeven waardoor je foto’s maken wel kan vergeten en na een crash is de kans groot dat je niet eens voor hulp kan bellen omdat je telefoon ook aan diggelen is of samen met je motor in een ravijn ligt.

Op zoek dus naar een andere oplossing kwam ik dit filmpje tegen: https://youtu.be/7NdVDhr6KTk Telefoon in je zak houden en een apart rugged Android toestel op de motor.

Android schijnt meer keuze te hebben in Navigatie apps dan iOS, zelfs voor de TET een aparte app. Ook een mogelijkheid om een digitaal roadbook te gebruiken in combinatie met een rally stijl afstand bediening van Carpe Iter om te scrollen door het road book of op de landkaart.

Wie heeft ervaring met een dergelijke setup? Tips voor een rugged waterproof android tablet/smartphone?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 18 Feb. 2021, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

de enige ervaring die ik met een waterproof rugged tough phone heb is..

de outdoor Samsing die ik destijds kocht (nog net een candibar model):

In de balkan rally verzopen we met zijn allen in hevig regen weer.. waardoor ook de telefoon verzoop in mijn motorjas.
Garantie geclaimed bij Samsung.. maar to mijn verbazing: Ze hadden water in de telefoon geconstateerd en dus geen garantie...!
Maar daar kon die toch tegen: Nee.. U heeft hem onder water gebruikt en dat kan niet. Maar nee.. 't was een regenbui! Nope.. geen garantie...

OK, dus nooit meer een Samsung nu.

mijn iphone SE houdt het nu al het langst uit van alle telefoons die ik gehad heb, ondanks dat die niet verkocht wordt als rugged phone!

mbt andere functies: een echte GPS en een echte go-pro.. doet het uiteindelijk toch veel beter in dat soort omstandigheden.

(ps.: telefoons bevatten ook bijna altijd alleen een assisted gps.. die het dus alleen redelijk doet als je ook minstens 3G netwerk hebt.)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
mr leo



Geregistreerd op: 2-8-2020
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: Do, 18 Feb. 2021, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb het filmpje niet bekeken maar ik gebruik zo'n zelfde setup als jij in je post vermeldt. Rugged android telefoon op marktplaats gescoord voor EUR 50 (voor mij onbekend chinees merk Nomu maar wel ip68, gorillaglas en je kan er mee gooien) . Ze zijn vaak relatief goedkoop omdat er niet de nieuwste android versie op zit (en je kunt ze ook niet upgrraden), maar dat maakt voor navigatie niet uit. Ik draai er zonder problemen Osmand, Kurviger en Drivemode op. Ik heb er geen SIM in want osmand en kurviger werken ook offline, maar als ik online wil (bijv flitsmeister op de snelweg) dan zet ik mijn "echte" telefoon als hotspot in, en dan lift de Nomu via wifi mee op de dataverbinding van mijn mobiel. De Nomu heb ik met een RAM X Grip bevestigd, zit muurvast en val nog wel eens om in de modder...
Als je specifieke vragen hebt kun je me altijd prive berichtje sturen.

_________________
Groet
Leo

=========
950 ADV S GO!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Feb. 2021, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Carpe Iter verkoopt een rugged Android tablet dat min of meer dedicated schijnt te zijn voor motor navigatie. Daarbij hebben ze ook Bluetooth knoppen die werken zoals de bedieningsknoppen van een roadbook maar je kan er ook apps mee selecteren en door de gebruikte landkaart scrollen en in/uitzoomen.

Het voordeel van een dergelijk systeem (volgens het YouTube filmpje) is dat je niet afhankelijk bent van bijvoorbeeld de Garmin “structuur” maar meer opties hebt om te connecten met andere applicaties zoals bijvoorbeeld een drive mode dashboard, een digitaal roadbook en de TET app. Het is alleen onduidelijk wat de Carpe Iter tablet gebruikt voor GPS locatie, de tablet is groot en prijzig.

Omdat ik niet zo bekend met Android apparaten ben ik benieuwd wat er eventueel aan alternatieven zijn voor de grote dure Carpe Iter tablet met een goed GPS systeem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Feb. 2021, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

mr leo schreef:
ik heb het filmpje niet bekeken maar ik gebruik zo'n zelfde setup als jij in je post vermeldt. Rugged android telefoon op marktplaats gescoord voor EUR 50 (voor mij onbekend chinees merk Nomu maar wel ip68, gorillaglas en je kan er mee gooien) . Ze zijn vaak relatief goedkoop omdat er niet de nieuwste android versie op zit (en je kunt ze ook niet upgrraden), maar dat maakt voor navigatie niet uit. Ik draai er zonder problemen Osmand, Kurviger en Drivemode op. Ik heb er geen SIM in want osmand en kurviger werken ook offline, maar als ik online wil (bijv flitsmeister op de snelweg) dan zet ik mijn "echte" telefoon als hotspot in, en dan lift de Nomu via wifi mee op de dataverbinding van mijn mobiel. De Nomu heb ik met een RAM X Grip bevestigd, zit muurvast en val nog wel eens om in de modder...
Als je specifieke vragen hebt kun je me altijd prive berichtje sturen.


lijkt me een zeer geschikte en relatief goedkope oplossing:

een goedkoop mobieltje of tablet (rugged of niet en gewoonzelf goed inpakken). Daarop lekker je eigen software. En dan je mobiel in je binnenzak, evt safe in waterdicht zipje etc.., als hotspot!
Alleen de gps functie moet je naar kijken. Evt zou je natuurlijk aan die foon/tablet wel een losse gps receiver kunnen hangen als je dat echt wil (voor woestijn applicaties etc). vast gemonteerd op je motor.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Feb. 2021, 22:44    Onderwerp: Re: Rugged tablet of smartphone navigatie Reageer met quote

5150 schreef:
Door vibratie kan de beeld stabilisator van vooral iPhones het begeven waardoor je foto’s maken wel kan vergeten

Klopt, van mijn iPhone 10 is die al 2x kapot gegaan (motor en/of MTB).

Op de motor (525EXC gebruik ik nu een geleende android ruggadized telefoon, werkt wel goed (meestal met Osmand samen). ZO vaak hoef ik niet te stoppen om iets met scherm te doen

Op de MTB kan ik daar geen goede steun voor kopen (X-grip met Ram mount gaat me wat ver op een carbon MTB ... rolleyes ) dus daar zoek ik nog een oplossing (toch maar een Garmin edge of zo)

Liefst dus eigenlijk een alles in 1 (aparte GPS voor wandelen, motor en fiets is wel prijzig), voor MTB is batterij van de telefoon de beperkende factor

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Za, 20 Feb. 2021, 12:37    Onderwerp: Re: Rugged tablet of smartphone navigatie Reageer met quote

Jos van Vliet schreef:
5150 schreef:
Door vibratie kan de beeld stabilisator van vooral iPhones het begeven waardoor je foto’s maken wel kan vergeten



Op de MTB kan ik daar geen goede steun voor kopen (X-grip met Ram mount gaat me wat ver op een carbon MTB ... rolleyes ) dus daar zoek ik nog een oplossing (toch maar een Garmin edge of zo)


Ik heb van SP Connect het een en ander besteld, ze hebben ook een bevestiging systeem voor op een (sport)fiets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr leo



Geregistreerd op: 2-8-2020
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: Za, 20 Feb. 2021, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
dus eigenlijk een alles in 1 (aparte GPS voor wandelen, motor en fiets is wel prijzig), voor MTB is batterij van de telefoon de beperkende factor


Van bevestiging op een MTB heb ik geen verstand , maar die goedkope Chinese rugged phones hebben een verbazingwekkende batterijcapaciteit. Die Nomu van mij heeft al 5000mAh (wat volgens mij geen enkele Samsung of iPhone haalt) en je hebt ze zelfs van 8000mAh. Ik kan zonder problemen een hele lange dag navi-apps draaien zonder te hoeven opladen, en dan heb ik s avonds nog genoeg batterij% over.

_________________
Groet
Leo

=========
950 ADV S GO!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Za, 20 Feb. 2021, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Voor op de fiets:

https://nl.sp-connect.eu/collections/bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif