Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Chickendippahz
Geregistreerd op: 12-5-2020 Berichten: 9 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 11:19 Onderwerp: Brandstof uit de overloop 950 adv '04 |
|
|
Hallo allemaal,
Ik zit met een brandstofprobleempje op mn 950 adventure uit 2004.
77.000 op de klok, onderhoud behalve dit jaar onbekend. Dit jaar enkel 98 getankt en er is een flesje carb reiniger doorheen gegaan.
Op het forum al e.e.a. kunnen vinden aan topics en oplossingen, echter bleef het bij ongeveer hetzelfde. Daar ik deze motor pas 1 jaar heb en al 5x bij de garage ben geweest (2 linker handen..) met lekkages en rare fratsen ben ik eigenlijk al redelijk klaar met deze fantastisch rijdende motor. Het kost zo te veel.......
Het probleem:
Brandstof uit de overloop, links over het blok bij de koppelingscillinder.
Dit vooral als ik stil kom te staan na een eindje rijden, soms bij het starten met choke (wat ook niet echt denderend gaat). Verder tijdens het rijden geen probleem.
Na het starten is het eigenlijk na enkele seconden gedaan en loopt de motor stationair prima 1500 toeren en stopt het benzinestroompje.
Als ik na een eind rijden stop valt de motor naar 1000 toeren en valt dan ook uit, als ik m zelf niet uit zet want zoals gezegd stroomt de benzine er dan al uit.
De tanks gaan gelijkmatig leeg. (Dit zou ivm ontluchting zijn?)
De carburateurs zijn gecheckt, op het oog was hier niks geks te zien.
Ik las echter wel dat er dan nog e.e.a. mee kon zijn.
Andere veroorzaker zou de brandstofpomp zijn.
Iemand een aanrader waar te beginnen?
-revisieset carburateurs?
-nieuwe brandstofpomp of zo' n set van Dr Bean?
-toch iets qua ontluchting?
Ik hoor het graag! |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 12:24 Onderwerp: |
|
|
Uit welk slangetje precies komt de benzine? |
|
Naar boven |
|
|
Chickendippahz
Geregistreerd op: 12-5-2020 Berichten: 9 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 15:12 Onderwerp: |
|
|
Dat kan ik helaas niet zien. Net gekeken met een wat handigere gozer.
Blijkt na tanken en wat manouvreren op de bok en standaard dat er toch wat niveauverschil ontstaat, waarbij het niveau van de linker tank erg hoof komt.
Tevens zijn de rubbers van de tankdop afdichting aardig droog, die ga ik sowieso nieuwe bestellen.
Helaas lekte hij net niet zodat we het beter konden zoeken |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 21:44 Onderwerp: |
|
|
hoi,
" Brandstof uit de overloop, links over het blok bij de koppelingscillinder."
daar zitten normaliter een paar slangetjes. maar de meeste komen van de carburateur en de filterbak.
Dit suggereert dus dat je carburateur overloopt. maar er zijn ook slangetjes die van de overlop rand van de tank komen (het gaatje naast de vulopening)
Wanneer komt de lekkage voor?
alleen bij het rijden ? -> carburateur
juist bij stilstaan, bijv net na het tanken -> Overloop, te veel druk in de tanks.
ieder probleem heeft zijn eigen oplossinng: je zult eerst dus eerst het probleem moeten weten. anders kunnen we hier 3 paginas volschrijven met suggesties (en dat is ook de rede dat het zo veel kost bij de motorzaak.. die doen ook maar íets'in de hoop dat dat het oplost. )
dus probeer het probleem duidelijker in beeld te brengen:
Hang bijv eens een klein flesje oid aan de slangetjes, een voor een, (of een totje of zo) en kijk welk slangetje nu eigenlijk lekt.
deel dat hier op het forum en we gaan je verder helpen!
succes _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Do, 7 Jan. 2021, 21:58 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is als je elke keer voor zoiets naar de garage moet en je er een hoop geld tegenaan moet gooien. Er zelf aan beginnen is geen optie? Met een klein beetje technisch inzicht en logisch nadenken kom je al een heel end. Als jejezelf niet vertrouwd moet je er uiteraard niet aan beginnen. |
|
Naar boven |
|
|
Chickendippahz
Geregistreerd op: 12-5-2020 Berichten: 9 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Vr, 8 Jan. 2021, 10:13 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: |
dus probeer het probleem duidelijker in beeld te brengen:
Hang bijv eens een klein flesje oid aan de slangetjes, een voor een, (of een totje of zo) en kijk welk slangetje nu eigenlijk lekt.
|
Daar had ik dus nooit verzonnen, ga ik doen!
Het is soms, tijdens dat de motor in ieder geval aan staat en ik stil sta. Laatst ook gewoon toen ik thuis aan kwam rijden na een rit. van 100km. Motor af = einde probleem. Het is ook echt soms. Probeer de hele week al aan een 2x rechterhand collega te laten zien dat ie lekt, doet ie het niet..... to be continued! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jan. 2021, 10:26 Onderwerp: |
|
|
als het alleen met de motor aan is.. dan is het de carb die overloopt,
(als de tank zou lekken, dan zou dat blijven, ook als ie gewoon stilstaat).
als het uit de carb komt, kan het nog zijn dat:
- het ergens lekt en via de filterbak-overloop er uit komt, of
- de carb zelf overloopt (vlotter niet afdicht), dan komt het uit de overloop slangetjes.
die laatste lijkt me het meest waarschijnlijk.
dat betekent dan dat de vlotterbak overloopt: dat komt omdat de vlotter de benzine toevoer zou moeten afdichten maar dat niet goed doet.
- slechte vlotternaalden (valt meestal weinig aan te zien)
- vlotter nivo veel te hoog
- te veel trillingen in de carb (bijv omdat ie niet goed gemonteerd zit op het inlaatrubber)
-... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 8 Jan. 2021, 17:16 Onderwerp: |
|
|
ik kan hier niet zo goed in mee denken....
maar kan er toch geen overdruk komen in de tanks, doordat er misschien een verstopping is in de tankdoppen?
Ooit heb ik wel eens dit gedaan: http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Fuel%20Tanks/Flapendectomy/flapendectomy.html
is te doen met een gewone schroevendraaier.
Verder raad ik de TS aan om inderdaad wat te leren sleutelen. Het is een übermotorfiets. Of wàs, in zijn tijd. En kan nog steeds met de besten mee (maar niet meer met de rapsten). Maar hij wilt goed verzorgd worden. "Ready to race" kan je interpreteren als hoogperformant, maar je hebt dan gelijk ook meer en duurder onderhoud. 't is een beetje 't zelfde met wagens: hoe performanter en racier hoe meer onderhoud er aan is. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Jan. 2021, 17:44 Onderwerp: |
|
|
correct Muug, de tanks kunnen alleen druk opbouwen als
- er hoogteverschillen in de tanks ontstaan L vs R
- de ontluchting van de tanks verstopt zit.
(als de ontluchtingen (aan de voorkant vande tanks) verstopt raken dan bouwd door de dampspanning van de benzine vanzelf druk op in de tanks, of juist onderdruk als er veel verbruikt wordt...)
De tanks kunnen echter wel lekken natuurlijk...
zo loopt het 'afwaterings/volopening overloop' slangetje DOOR de tanks naar de binnenkant, als daar iets lek is dan kan er dus (permanent) lekkage ontstaan. DIe zou je dan dus ook typisch in stilstand OOK hebben...
vandaar ik denk dat het hier om overlopen van de carbuateurs gaat. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|