lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

motor te heet, lekke koppakking: vervangen?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Silverhead



Geregistreerd op: 8-10-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Okt. 2020, 11:03    Onderwerp: motor te heet, lekke koppakking: vervangen? Reageer met quote

Beste allemaal,
Ik zit met het volgende. Ik heb vorig jaar een 990 superduke aangeschaft uit 2007 met 17.000 km op de teller. Een geïmporteerde motor zonder historie, dus op zich een gok, maar hij zag eruit als door een ringetje te halen en ook proefrit was prima.
Nu begon in het voorjaar bij rijden door de stad het temperatuur lampje te branden. Vorige eigenaar had al gezegd dat deze eigenlijk te snel aanslaat en dat de motor dan feitelijk nog niet te heet is. Toch zat het me niet lekker, ook omdat er steeds koelvloeistof druppels op het blok zaten na rijden. Bleek dat er een lek in mijn radiateur zat. Lang verhaal kort, radiateur laten vervangen, koelsysteem door laten spoelen, waterpomp laten reviseren en thermostaat laten vervangen. Ook maar meteen de kleppen laten stellen want hij lag toch open. Enfin, dikke rekening (1400 euro), maar probleem zou nu verholpen moeten zijn. En hopelijk de komende 10k km weer vrij van kosten...
Echter, na rit van de garage waar hij gemaakt was naar huis weer een rood temp.lampje evil3 Op de snelweg blijft hij keurig op een goed temp.level, maar zodra ik van de snelweg af ga, schiet hij snel naar het rood. Motor vorige week weer teruggebracht met verhaal dat hij nog steeds niet gemaakt is. Garage gaf aan dat hij bij hun niet te heet werd, maar na meermaals (en langere) proefritten kwamen ze hier van terug. Na compressiemeting op voorste cilinder was het hun duidelijk: er zit een lek in de koppakking, waardoor er gas in het koelsysteem komt en hji daardoor te heet wordt. Kosten: 2500 euro minimaal om te laten repareren! stars
Nu heb ik 2 vragen.
1. De monteur geeft aan dat ik er niet verder mee moet rijden, omdat hij binnenkort vast gaat lopen lipsrsealed2 Nu twijfel ik of het echt zo erg gaat worden, maar ik hoor graag een deskundige mening van jullie.
2. Gelet op de leeftijd en aanschafprijs vorig jaar, en de kosten die ik nu al gemaakt heb, wil ik er geen 2500 euro meer aan uitgeven, ondanks het feit dat de motor er verder helemaal fantastisch uit ziet én rijdt. Ik bedacht me dat er wellicht een monteur hier is op het forum die én de tijd én zelf de ruimte heeft (én zin uiteraard) heeft om in zijn vrije tijd mijn koppakking te vervangen. Er is geen tijdsdruk (d.w.z. ik zou hem in het voorjaar wel weer terug willen nice ) Ook ben ik bereid hier wat tegenover te zetten, maar uiteraard geen werkplaatstarief uhoh2 ).

Ik hoor graag van jullie! (Ook als er bij jullie twijfel is aan de diagnose, maar aangezien de garage KTM-dealer is ga ik er wel vanuit dat die klopt).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
greenback



Geregistreerd op: 9-3-2009
Berichten: 109
Woonplaats: Velle

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Okt. 2020, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zou je niet mogen verwachten dat er bij vervanging van radiator etc een druktest wordt gedaan op het koelsysteem om te kijken of er verdere lekken zijn? Komt dan zo'n lekke koppakking ook niet aan het licht?
Voor die toch wel forse 2500€ kan je er misschien al beter een nieuw blok in laten hangen mét onderhoudshistoriek...of second opinion bij een andere garage?

_________________
KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Okt. 2020, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Voor een stuk minder heb ik nieuwe/ruil motorblokken op de plank. Maar... Ik geloof niet direct in de diagnose. Kookt deze echt over op dat moment? Zegt een laser thermometer echt dat je blok heet is?

Leuke koppakking blaast echt in het koelsysteem.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Okt. 2020, 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij werd ook de koelvloeistof troebel en ik zag belletjes in het reservoir. Nog steeds inet de kop eraf gehad dus kan niet bevestigen dat het bij mij werkelijk de koppakking was, maar alles wees daardop.

Idd ruilmotor lijkt me een veel betere optie.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Silverhead



Geregistreerd op: 8-10-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2020, 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor het meedenken. ik laat volgende week door een andere monteur een diagnose stellen (second opinion).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Silverhead



Geregistreerd op: 8-10-2020
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2020, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

hierbij een update. ik ben blij dat ik de second opinion heb laten uitvoeren. de monteur heeft over langere periode de temperaturen op het blok gemeten met een infraroodthermometer, ook tijdens het rijden. zijn conclusie is dat alles (blok, olie) de juiste temperatuur had en dat ook het koelsysteem naar behoren werkt (fan slaat op tijd aan, thermostaat gaat open, etc.). toen hij het systeem doormeette mat hij een te hoge weerstand op de bedrading (20% teveel). bleek dat door corrosie sommige kabels moeilijk contact maakte waardoor de waarden op het dashboard niet goed werden weergegeven. nadat hij de aansluitingen weer helemaal gemaakt had zoals het moest zijn, bleek dat het dashboard weer de juiste waarden gaf. ook na een lange rit over zowel snelweg als binnendoor geen een keer meer een rood lampje thumbsup laugh2
volgens hem was ook de conclusie die garage had getrokken, dat feit dat compressie terugliep bij druktest op cilinder er op zou wijzen dat er sprake is van een lekke koppakking, een voorbarige. en loopt altijd iets van druk weg langs cilinderwand en waarschijnlijk waren ze wel 'klaar' met mijn motor omdat ze er al teveel tijd aan hadden gespendeerd.
anyway, ik ben blij dat ik er nu weer met een gerust hart op kan rijden. dank iedereen voor het meedenken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 3 Dec. 2020, 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

misschien als toevoeging voor toekomstige diagnoses:

- als de motor echt te heet wordt, dan gaat de koelvloeistof koken en loopt je vaatje vrij abrupt over en ben je koelvloeistof kwijt (via de overloop). Nameten van de chte temperatuur van het blok/de olie loont altijd! (je kunt voor lc8 ook van die simpele pijlstok-thermometertjes kopen, die geven een aardige indicatie van de olietemperatuur.

- als de koppakking zo lek is dat je dat op een compressietest kan zien (dan lekt de kop dus aanzienlijk meer dan de normale lek langs de zuigerveren), dan heb je een fors lek. (ps.: oorzaak van dit drukverlies hoeft geen kopakking te zijn// kan ook bijv een gebroken zuigerveer zijn). Maar als het lek daatwerkelijk in de koppakking zit.. dan is het zeeeer waarschijnlijk dat je ook langzaam koelvloeistof 'verliest' zonder dat het via de overloop er uit loopt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif