Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Silverhead
Geregistreerd op: 8-10-2020 Berichten: 5
|
Geplaatst: Vr, 9 Okt. 2020, 11:03 Onderwerp: motor te heet, lekke koppakking: vervangen? |
|
|
Beste allemaal,
Ik zit met het volgende. Ik heb vorig jaar een 990 superduke aangeschaft uit 2007 met 17.000 km op de teller. Een geïmporteerde motor zonder historie, dus op zich een gok, maar hij zag eruit als door een ringetje te halen en ook proefrit was prima.
Nu begon in het voorjaar bij rijden door de stad het temperatuur lampje te branden. Vorige eigenaar had al gezegd dat deze eigenlijk te snel aanslaat en dat de motor dan feitelijk nog niet te heet is. Toch zat het me niet lekker, ook omdat er steeds koelvloeistof druppels op het blok zaten na rijden. Bleek dat er een lek in mijn radiateur zat. Lang verhaal kort, radiateur laten vervangen, koelsysteem door laten spoelen, waterpomp laten reviseren en thermostaat laten vervangen. Ook maar meteen de kleppen laten stellen want hij lag toch open. Enfin, dikke rekening (1400 euro), maar probleem zou nu verholpen moeten zijn. En hopelijk de komende 10k km weer vrij van kosten...
Echter, na rit van de garage waar hij gemaakt was naar huis weer een rood temp.lampje Op de snelweg blijft hij keurig op een goed temp.level, maar zodra ik van de snelweg af ga, schiet hij snel naar het rood. Motor vorige week weer teruggebracht met verhaal dat hij nog steeds niet gemaakt is. Garage gaf aan dat hij bij hun niet te heet werd, maar na meermaals (en langere) proefritten kwamen ze hier van terug. Na compressiemeting op voorste cilinder was het hun duidelijk: er zit een lek in de koppakking, waardoor er gas in het koelsysteem komt en hji daardoor te heet wordt. Kosten: 2500 euro minimaal om te laten repareren!
Nu heb ik 2 vragen.
1. De monteur geeft aan dat ik er niet verder mee moet rijden, omdat hij binnenkort vast gaat lopen Nu twijfel ik of het echt zo erg gaat worden, maar ik hoor graag een deskundige mening van jullie.
2. Gelet op de leeftijd en aanschafprijs vorig jaar, en de kosten die ik nu al gemaakt heb, wil ik er geen 2500 euro meer aan uitgeven, ondanks het feit dat de motor er verder helemaal fantastisch uit ziet én rijdt. Ik bedacht me dat er wellicht een monteur hier is op het forum die én de tijd én zelf de ruimte heeft (én zin uiteraard) heeft om in zijn vrije tijd mijn koppakking te vervangen. Er is geen tijdsdruk (d.w.z. ik zou hem in het voorjaar wel weer terug willen ) Ook ben ik bereid hier wat tegenover te zetten, maar uiteraard geen werkplaatstarief ).
Ik hoor graag van jullie! (Ook als er bij jullie twijfel is aan de diagnose, maar aangezien de garage KTM-dealer is ga ik er wel vanuit dat die klopt). |
|
Naar boven |
|
|
greenback
Geregistreerd op: 9-3-2009 Berichten: 109 Woonplaats: Velle
|
Geplaatst: Vr, 9 Okt. 2020, 11:53 Onderwerp: |
|
|
Zou je niet mogen verwachten dat er bij vervanging van radiator etc een druktest wordt gedaan op het koelsysteem om te kijken of er verdere lekken zijn? Komt dan zo'n lekke koppakking ook niet aan het licht?
Voor die toch wel forse 2500€ kan je er misschien al beter een nieuw blok in laten hangen mét onderhoudshistoriek...of second opinion bij een andere garage? _________________ KTM Adventure 950 2003
Honda CBR600 Fx 1999
Honda Transalp XL600V 1994
Harley Davidson Aermacchi TX125 1973
Honda CB750 Candygold 1972 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 11 Okt. 2020, 20:10 Onderwerp: |
|
|
Voor een stuk minder heb ik nieuwe/ruil motorblokken op de plank. Maar... Ik geloof niet direct in de diagnose. Kookt deze echt over op dat moment? Zegt een laser thermometer echt dat je blok heet is?
Leuke koppakking blaast echt in het koelsysteem. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 12 Okt. 2020, 7:49 Onderwerp: |
|
|
Bij mij werd ook de koelvloeistof troebel en ik zag belletjes in het reservoir. Nog steeds inet de kop eraf gehad dus kan niet bevestigen dat het bij mij werkelijk de koppakking was, maar alles wees daardop.
Idd ruilmotor lijkt me een veel betere optie. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Silverhead
Geregistreerd op: 8-10-2020 Berichten: 5
|
Geplaatst: Di, 27 Okt. 2020, 12:14 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor het meedenken. ik laat volgende week door een andere monteur een diagnose stellen (second opinion). |
|
Naar boven |
|
|
Silverhead
Geregistreerd op: 8-10-2020 Berichten: 5
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2020, 10:42 Onderwerp: |
|
|
hierbij een update. ik ben blij dat ik de second opinion heb laten uitvoeren. de monteur heeft over langere periode de temperaturen op het blok gemeten met een infraroodthermometer, ook tijdens het rijden. zijn conclusie is dat alles (blok, olie) de juiste temperatuur had en dat ook het koelsysteem naar behoren werkt (fan slaat op tijd aan, thermostaat gaat open, etc.). toen hij het systeem doormeette mat hij een te hoge weerstand op de bedrading (20% teveel). bleek dat door corrosie sommige kabels moeilijk contact maakte waardoor de waarden op het dashboard niet goed werden weergegeven. nadat hij de aansluitingen weer helemaal gemaakt had zoals het moest zijn, bleek dat het dashboard weer de juiste waarden gaf. ook na een lange rit over zowel snelweg als binnendoor geen een keer meer een rood lampje
volgens hem was ook de conclusie die garage had getrokken, dat feit dat compressie terugliep bij druktest op cilinder er op zou wijzen dat er sprake is van een lekke koppakking, een voorbarige. en loopt altijd iets van druk weg langs cilinderwand en waarschijnlijk waren ze wel 'klaar' met mijn motor omdat ze er al teveel tijd aan hadden gespendeerd.
anyway, ik ben blij dat ik er nu weer met een gerust hart op kan rijden. dank iedereen voor het meedenken. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 3 Dec. 2020, 14:42 Onderwerp: |
|
|
misschien als toevoeging voor toekomstige diagnoses:
- als de motor echt te heet wordt, dan gaat de koelvloeistof koken en loopt je vaatje vrij abrupt over en ben je koelvloeistof kwijt (via de overloop). Nameten van de chte temperatuur van het blok/de olie loont altijd! (je kunt voor lc8 ook van die simpele pijlstok-thermometertjes kopen, die geven een aardige indicatie van de olietemperatuur.
- als de koppakking zo lek is dat je dat op een compressietest kan zien (dan lekt de kop dus aanzienlijk meer dan de normale lek langs de zuigerveren), dan heb je een fors lek. (ps.: oorzaak van dit drukverlies hoeft geen kopakking te zijn// kan ook bijv een gebroken zuigerveer zijn). Maar als het lek daatwerkelijk in de koppakking zit.. dan is het zeeeer waarschijnlijk dat je ook langzaam koelvloeistof 'verliest' zonder dat het via de overloop er uit loopt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|