lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kapotte spanningsregelaar?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 14:03    Onderwerp: Kapotte spanningsregelaar? Reageer met quote

Need some help 🙂

Tijdens mijn vakantie in Italië was mijn accu van mijn 950 adv. ineens stuk.
Ter plaatse een nieuwe accu gekocht en verder gereden.
De Lithium die erin zat stond bol aan de onderzijde.

Thuis een nieuwe Litium besteld en gemonteerd.
Na een km of 250 en een bezoek aan Bartang in Harskamp wilde de motor weer niet starten.
Bij Peter van Bartang (aardige behulpzame vent met mooie spullen) een leen accu gemonteerd en thuis gekomen.
Ook de 250 km oude Litium staat bol aan de onderzijde.

Thuis de boel gedemonteerd en gemeten.
Kabels en stekkers allemaal in nette staat.
Spanning accu motor uit 12,80 volt
Spanning accu stationair 14,26 volt
Spanning accu 4000 rpm 17,60 volt.

Dit laatste lijkt mij niet goed.
Wat ik lees in het verslag van GOOOOOO, http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=61456#61456 is dat dit ook 14,26 volt moet zijn.

Ff langs een lokale niet behulpzame motorzaak gereden en hij vertelde dat ik, als de spanningsregelaar kaduuk is een Mosfet moet monteren, veel beter en worden minder warm.
Een nieuwe kopen vind ik prima mits de huidige stuk is.

Iemand een idee?

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 14:25    Onderwerp: spanningsregelaar Reageer met quote

Even losschroeven en bekijken . Heb hetzelfde gehad en bij mij zat er een gat in gebrand aan de achterkant , was dus duidelijk .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

ja. die regelaar is stuk en 'regelt' dus niet meer.

bij vervangen accu ALTIJD even controleren zou ik zeggen..
Origineel is overigens al een mosfet, net als bij de meeste moderne motoren.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Do, 24 Sep. 2020, 19:08    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie voor reacties.

Optisch is de regelaar netjes maar dus inwendig kapot.
Iemand er nog een liggen?

Gelijk maar even de kleppen stellen.
Niet verontrustend maar wel nodig.
Heb een lijstje voor de Harley dealer.
Hopen dat ze oude shims willen inruilen.
Heb er inmiddels 15 waar ik niets mee kan.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 27 Sep. 2020, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ger,

Leuk om te lezen dat mijn oude draadje je ook geholpen heeft.
Is inderdaad flink aan de hoge kant.

Beetje achteraf praten maar net zoals STevenD al zei, als een accu kappot is en ineens bol staat. Altijd even de spanningen controleren aangezien er meestal een reden is dat de accu ineens stuk gaat /bol staat / overladen is.

Controleer ook even of alle aansluitingen er nog netjes uitzien, ook van de afgaande kabels

Maar vermoed net zoals de rest dat de regelaar kapot is.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Do, 1 Okt. 2020, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd.
Voltage bij 4000 rpm rond de 14,5 volt.
Wel 2 lithium accu’s kapot door de kapotte spanningsregelaar.
Die dingen kunnen niet tegen een hogere voltage.
Ook niet voor 250 km smiley.

Kleppen zijn ook gesteld.
Had middels de excel sheet die de juiste dikte berekent bij de Harley dealer in Heteren een 8 tal nieuwe shims gehaald.
De dikte die erop gedrukt staat is dus niet de dikte van de shim sad.
Omdat ik al eens eerder shims had gehaald heb ik het nu zo optimaal mogelijk binnen de marges kunnen realiseren.
Wel wat plaatjes dunner gemaakt om de juiste dikte te krijgen.
Evengoed een hoop extra werk.
Vraag mij dan af hoe de KTM dealer dit doet.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 1 Okt. 2020, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ger964 schreef:
Inmiddels de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd.
Voltage bij 4000 rpm rond de 14,5 volt.
Wel 2 lithium accu’s kapot door de kapotte spanningsregelaar.
Die dingen kunnen niet tegen een hogere voltage.
Ook niet voor 250 km smiley.


Nee daar kunnen ze echt niet tegen..

en andersom, zou de spanningsregelaar ook wel eens niet tegen de Lithium accu kunnen...

(als een lithium accu vol is loopt de inwendige weerstand enorm op.. waardoor er niks meer in gaat en de spanning dus ook hard oploopt. Waar de spanningsregelaar normaliter een accu als buffer heeft, heeft die bij een lithium dus niks (alsof je er geen accu in hebt...)

maar ok, het is koffiedik kijken.. die regelaars gaan zowieso wel stuk immers.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Okt. 2020, 12:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ger964 schreef:

De dikte die erop gedrukt staat is dus niet de dikte van de shim sad.
Omdat ik al eens eerder shims had gehaald heb ik het nu zo optimaal mogelijk binnen de marges kunnen realiseren.
Wel wat plaatjes dunner gemaakt om de juiste dikte te krijgen.
Evengoed een hoop extra werk.
Vraag mij dan af hoe de KTM dealer dit doet.


mijn ervaring met KTM shims is dat de maten als geprint echt heel erg goed kloppen. maar wat ik doe is meten, niet lezen.

Nieuwe shimms zitten vaak in een laagje was achtige coating, maak ze goed schoon voor montage en meten! anders lijken ze veel te dik maar na heel even draaien zijn ze weer als bedoeld.

Geen ervaring met HD shim's.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 3 Okt. 2020, 11:26    Onderwerp: Reageer met quote

ik mocht laatst mijn shims zelf uitzoeken bij de dealer,
uit een mooie doos van het merk prox
die hebben trouwens ook meer keus als ktm origineel,
(ook halve maatjes omhoog of omlaag...)

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 30
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jan. 2024, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas vandaag ook een kapotte regelaar op de snelweg. Plof rook uit de dash en de accu zo rond als een bal. Heb het waarschijnlijk vanwege de regen niet door gehad dat de voltmeter alarm sloeg. (waren op de terugreis van een weekendje Brabant Limburg offroad).

Nu met een choco bij de goudreinet wachten op pa met de aanhanger.. :(

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jan. 2024, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

aj, ja.. zon metertje helpt niet veel: in het begin kijk je daarop, maar na een tijdje niet meer.

hopenlijk valt de schde verder mee.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 30
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Za, 6 Jan. 2024, 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Precies, staat altijd op buitentemperatuur. Maar goed we gaan op onderzoek, te beginnen met de tuinslang want hij is enorm smerig geworden afgelopen dagen😂
_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 30
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Do, 11 Jan. 2024, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren aan de technische puzzel begonnen:

Al snel gevonden dat de Ballasten van de Xenon-verlichting (After-market Rally-screen) zijn ontploft, dat was de rook uit de cockpit. Rest van de kop, Toerenteller, Dashboard & ECU/CDI lijkt onbeschadigd.

Motor op een andere accu met de spanningsregelaar los gekoppeld van het laadsysteem geprobeerd te starten -> Liep direct zonder problemen, das toch fijn.

Tijdens het lopen de uitgaande spanning van de regelaar gemeten maar die was 0, ding werd ook gloeiend heet dus eenvoudige conclusie:

Nieuw gemonteerde spanningsregelaar is gesneuveld binnen 500km.

Das toch wel bijzonder dus even de leverancier contacten of ik 'm terug moet sturen of dat ie gewoon zo het geld overmaakt op basis van de foto's. Klein nadeel is dat ik, i.v.m. eerdere problemen met de bruine connector ik dit deel gesoldeerd heb en dat de aan de regelaar vast geleverde stekker er dus niet meer aan zit...

Totale schade; Ballast, Accu & regelaar valt allemaal mee gelukkig.

Nu de boel toch open ligt gelijk e.e.a. fatsoeneren wat betreft accessoire-bedrading & handvatverwarming vervangen.

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
keewhip



Geregistreerd op: 17-4-2014
Berichten: 81
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 15 Feb. 2024, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

LLaight schreef:
Gisteren aan de technische puzzel begonnen:

Nieuw gemonteerde spanningsregelaar is gesneuveld binnen 500km.



Welke nieuwe spanningsregelaar had je gemonteerd?

Ik schakel vaak over op tweedehands Shindengen mosfet gelijkrichters van bijv: een Yamaha FJR1300, R1, Honda CBR, Triumph en nog vele anderen.
Volgens mij heb ik er eentje van een Multistrada.
Shindengen FH012AA of FH020AA.
Tot nu toe alleeen maar goede ervaringen mee, stekkers kan je bestellen via easternbeaver.com en vast ook nog wel ergens anders (Furukawa QLW .250 connectors).
Ook bij carmo.nl https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=4318_4776&products_id=1659&zenid=a0bhioniuc605rlt28pf7mbcq3

Er is ook goedkope rommel in omloop, https://www.aliexpress.com/item/4000040980527.html, zou me niet verbazen als die er na 500km mee ophoudt.

Beter een gebruikte echte via MP oid dan een nieuwe nepperd:
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/onderdelen-yamaha/m2077998321-r1-rn22-rn-22-2009-regelaar-spanningsregelaar
https://www.marktplaats.nl/v/motoren/onderdelen-honda/m2081214409-spanningsregelaar-regulator-honda-cbr1000rr-fireblade-2008
https://www.baboon.eu/nl/onderdeel/ducati-multistrada-1200-s-2015-2017-mts1200-1200s-spanningsregelaar-2016-fh020aa/000001548993

just my 2 cents...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif