Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Za, 15 Aug. 2020, 16:40 Onderwerp: accu op na 3,5 jaar? |
|
|
ik vind het niet erg om een nieuwe accu te kopen,
maar het moet wel de oplossing van het probleem zijn.
het lukt mij namelijk niet meer om al rijdend het (xenon)
grootlicht op te starten, (flikkert alleen maar op).
het (xenon) dimlicht brandt dan al natuurlijk, daarom denk ik dat
er domweg niet genoeg power over is om die grootlicht op te starten.
Als ik mijn oude test accu rechtstreeks op de grootlicht aansluit
start die wel op, dus ballast/lamp is ok.
Ik meet met motor uit 13volt op de accu
draaiend 14,5 volt
met licht aan draaiend 12,5
met starten merk ik niets, gaat goed, accu is van het originele type
voor 950 adv, 3,5 jaar oud dus.
ik hoor graag tips/meningen _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 17 Aug. 2020, 14:56 Onderwerp: |
|
|
uit 13V is vrij normaal.. (en de 'float'spanning, zonder belasting zegt heel weinig en is sterk temperatuur afhankelijk)
14,5 draaiend is goed (bij welk toerental?) De regelaar heeft de neiging om bij stationair iets hoger te staan (richting 15V en dan bijhogere toerentallen iets af te zakken naar 14,3 of zo.. das ook normaal en is prima.
Als de motor draait en je gooit er belasting bij, dan moet de spanning normaliter nauwelijk zakken:
Pas wel op waar je meet... Spannning bij de accu zelf meten.. niet bij de 'load'.
12,5 met licht aan (op de accu polen) is definately niet genoeg!
Dat betekent dan dat:
- Je dynamo niet genoeg levert, of
- de regelaar niet goed regelt en daardoor de dynamo niet genoeg levert, of
- de accu de spanning niet goed stabiliseerd.. zodat de regelaar niet goed regelt en de dynamo niet genoeg levert...
Helaas werken ze samen! Het is moeilijk om in het systeem de schuldige aan te wijzen. daarom:
- accu los testen (opladen en met een echte accu tester testen, die er een forse laod aan hangt en dan de spanning meet)
- de dynamo los testen en de regelaar testen is (ook) lastig zonder apperatuur. Maar als je weet dat de accu goed is.. kun je die metingen doen zoals je ze gedaan hebt. Als de spanning dan nog te laag is is de dynamo of regelaar het probleem.
Dynamo is 450Watt, dat moet normaliter meer dan genoeg zijn om standaard licht en ontsteking te voeden, plus nog minstens 100W aan gebruikers.
Die Xenons zijn maar 35Watt meestal.. dus 2 Xenons is nauwelijks meer dan 1x het originele grootlicht!
De vraag is dan natuurlijk hoeveel je verbruik is...
staan er niet stiekem dingen aan (bijv de carbheaters.. (2x20W), handvatten.. 100W? etcetc.
Die Xenon heeft wat piek stroom nodig om te starten.. dat zou sowiso uit de accu moeten komen en dat lijkt niet te gebeuren.. dus misschien:
- accu idd te slecht
- weerstand van accu naar gebruiker te hoog (accupolen vies, zekering slecht, connectors gecorrodeerd...): allemaal zaken om gewoon systematisch langs te lopen en uit te sluiten.
All in all: Die 12,5V lijkt mij te zeggen dat je Dynamo of regelaar wel eens KO zou kunnen zijn... en de Regelaars staan er bekent om!
ook de dubbele rood-witte laadkabel van de regelaar onder het blok door naar de hoofdzekering en de hoofdzekering zelf zijn altijd een verdachten.. -> checken!
succes. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 18 Aug. 2020, 15:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | ook de dubbele rood-witte laadkabel van de regelaar onder het blok door naar de hoofdzekering en de hoofdzekering zelf zijn altijd een verdachten.. -> checken! |
Voornamelijk de kabel en ook de connector die halverwege zit!
Was toen bij mijn laad probleem een issue lang lang geleden (staat ook ergens op het forum). _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Wo, 19 Aug. 2020, 8:37 Onderwerp: |
|
|
ik ga het nalopen jongens, bedankt voor de info,
gek genoeg heb ik na het grootlicht probleem
van vorige week deze week al 2 ritjes gereden
terwijl het grootlicht WEL gewoon aanging... _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 20 Aug. 2020, 7:36 Onderwerp: |
|
|
dat wijst dan nog meer op contact issues..
maar hij doet het of niet.. dus kan net op de grens zijn. Het is nu iets kouder en dat is voor die AGM accu beter waarschijnlijk (Spanning wordt dan net iets hoger) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 20 Aug. 2020, 21:00 Onderwerp: |
|
|
Dacht dat er een foto stond in dit oude topic van mij als ik me niet vergis.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=6466&postdays=0&postorder=asc&start=15
Al weet ik nog wel als de dag van gister dat de verbindingen beter oxidebergen genoemd konden worden ipv een nette goede verbinding.
Ik heb er toen een superseal 2p stekker op gezet mooi waterdicht (heb ik eventueel nog wel liggen nieuw denk ik) _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|