Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rubkuh
Geregistreerd op: 15-2-2018 Berichten: 14
|
Geplaatst: Ma, 27 Jul. 2020, 20:58 Onderwerp: 950 sm 2005 motorschade?? |
|
|
heren! en dames:)
mijn 950 sm heeft kuren...of motorschade..
motor heeft nu 38000 km gelopen. een tijdje terug onderhoud gehad waar ook de kleppen zijn gecontroleerd, alles verder prima op 1 ding na...
bij het zeefje zit een soort plastic stukjes gevonden. alles gereinigd en weer rijden.
een aantal keer gereden nu na een 2-3 maanden stil te hebben gestaan start de motor wel. maar klimt heel moeilijk in toeren, veel motor geluid,
ploft uit de uitlaat bij iets hoger toerental..
mijn monteur is bang voor motor schade. ik weet het niet aangezien ik de motor rijdend heb weg gezet..
vandaag de olie afgelaten. en die is zo goed als nieuw. wel die plastic stukjes! ( zie foto)
wat kan dit zijn?? is het een bekend lc8 probleem?? is het misschien vervuiling en is het plastic iets anders?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 27 Jul. 2020, 22:14 Onderwerp: |
|
|
wanneeer is het precies begonnen, en kwam het toen in een keer?
het slecht lopen en het motor-geluid samen opgetreden? of hoorde je de herrie altijd al, maar loopt ie na stilstand nu ineens slecht?
was het wel goed direct na de service? of na de service nooit goed geweest?
Plastic stukjes lijken me niet goed/normaal...
nokkenasketting geleider stuk/los? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rubkuh
Geregistreerd op: 15-2-2018 Berichten: 14
|
Geplaatst: Di, 28 Jul. 2020, 16:54 Onderwerp: |
|
|
de ktm is in maart naar de garage geweest.
daarna heb ik nog prima gereden. geen probleem en het geluid is me toen niet opgevallen.
toen kwam al wel de melding van het monteur dat hij plastic schaafsel had gevonden.
en nu zit weer het filter vol met schaafsel.
- ik denk zelf dat er een geleider weg gesleten is, en dus misschien mijn distributie ketting nu tegen het blok komt en zo geluid maakt?
het slecht lopen is gekomen na dat hij een maand of 3 heeft stil gestaan. ik hoop dat ik dit kan oplossen met nieuwe benzine en het reinigen van de cabr.
het beste senario is nu dat het 2 verschillende problemen zijn.
maar het kan natuurlijk ook zijn dat er iets intern nu niet goed meer is?
waar kan ik een werkplaatshandboek downloaden om de airbox en cabr te verwijderen?
bedankt!! |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 28 Jul. 2020, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Tja, ALs de distributie ketting geleider stuk is (wat zeker kan..), dan wordt de ketting niet goed gespannen.
Ultimately.. kan die dan overslaan, en een tandje er naast is meteen weinig vermogen, slecht oppakken/niet willen klimmen in toeren, en ploffen.
Dus misschien toch verstandig om meteen naar klep-timing (en speling) te kijken.
scenario: Geleider langzaam stuk.. eerst plastic kruim... dan speling op de ketting; tot het te veel wordt en de ketting een tandje over slaat, en dan loopt ie ineens echt niet meer fastoenlijk. Dan heeft brandstof mengsel echt bijna geen invloed...
Dat rammelen van de ketting klinkt zoals ie rammelt als je direct na de koude start nog heel even geen oliedruk hebt... (het is een olie-druk spanner...) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rubkuh
Geregistreerd op: 15-2-2018 Berichten: 14
|
Geplaatst: Wo, 29 Jul. 2020, 5:32 Onderwerp: |
|
|
Dit klinkt allemaal zeer bekend.. qua verschijnselen.
Gister de cabr. Gereinigd en v-power erin gedaan maar mocht niet baten.
De motor slaat aan en gelijk weer uit.
Nu is de vraag is die geleider te vervangen met het blok in de motor?
Is dat iets wat ik zelf kan of beter een monteur vinden?
Bedankt voor de hulp👍 |
|
Naar boven |
|
|
|