Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Ma, 6 Mei. 2019, 12:28 Onderwerp: Ketting aanspannen |
|
|
Totaal geen ervaring met kettingfietsen, vorige was BMW met cardan.
Heb de indruk dat de ketting van mijn 990 Adventure toch iets lte los ligt, KTM geeft 4 cm aan, maar kan ketting tot aan onderkant achterbrug duwen...
Raar verleden week nog nieuwe band laten plaatsen bij KTM dealer, verwacht dan toch dat de kettingspanning juist staat.
Wat is de tolerantie die jullie nemen.
_________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
Frank
Geregistreerd op: 30-4-2011 Berichten: 266
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 6 Mei. 2019, 17:32 Onderwerp: |
|
|
wat je niet moet vergeten is dat de ketting strakker gaat staan naar mate de achtervering verder indrukt. Dit komt omdat de drie draaipunten van voortandwiel, achterburg-as en achtertandwiel niet in 1 lijn liggen.
Pas als de motor diep ingeveerd staat dan staan die punten in 1 lijn en dan is de ketting op zijn strakst.
Eigenlijk is de enige juiste manier van kettingspannen dus:
1 zwaar persoon (daar neem je een BMW rijder voor ) hangt achterop de motor en duwt de motor in de vering. De ander checkt dan of de ketting net niet strak staat. en dan is ie goed.
(achterveer loshalen is nog mooier.. maarja )
en een klein beetje speling moet er altijd blijven omdat de tandwielen misschien ook nog iets onrondheid kunnen hebben etc.)
die 'vrije'speling opgebokt is natuurlijk een maat die daarmee overeen komt... en werkt als indicatie ook prima.
Denk er aan: als de ketting tijdens het rijden door inveren TE strak komt te staan, worden de krachten enorm, en mol je snel een tandwiellager of de ketting. Dus beter iets te slap dan iets te strak...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 6 Mei. 2019, 18:44 Onderwerp: |
|
|
Wat ook verschil maakt is als je een klein (42 tands) of groot (47 tands) achtertandwiel hebt. Net als Bean zegt, het mooiste is de achterveer eruit halen, 't is even werk, maar dan heb je wel wat.
|
|
Naar boven |
|
|
michelbijl
Geregistreerd op: 16-10-2009 Berichten: 216
|
Geplaatst: Di, 5 Mei. 2020, 21:47 Onderwerp: |
|
|
In het werkplaatshandboek staat het volgende over de kettingspanning:
Als je de motor op de zijstandaard zet, mag de afstand die de ketting van boven naar onder maakt 3 cm zijn. Dan zou het goed moeten zijn.
Wat ik zelf doe is zoals hiervoor beschreven, het hart van de assen van voortandwiel, achterbrug en achterwiel op één lijn en dan de ketting tegen strak stellen. Ik gebruik ook een BMW rijder om de assen op een lijn te krijgen. (soms een Guzzi rijder)
_________________ Om u, wij zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 5 Mei. 2020, 22:27 Onderwerp: |
|
|
best grappig zo.. reageren op berichten van precies een jaar geleden .. maar nog altijd relevant.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|