lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie lek bij voorste cilinder

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za, 28 Mrt. 2020, 18:08    Onderwerp: Olie lek bij voorste cilinder Reageer met quote

Hallo,

Ik heb nog niet zo heel lang mijn 950 SM uit 2006. Wel heb ik er al verschillende ritjes mee gereden. Ik ben er echt super blij mee en de motor rijd fantastisch.

Echter vandaag na ongeveer 80 KM gereden te hebben schrok ik mijzelf rot. Ik zag best wat olie op de rechter voorkant van mijn motor blok. Ik zelf heb het idee dat dit afkomstig is van de voetpakken (voorste cilinder). Eerder was dit niet zo.

De dag voor deze rit heb ik op de juiste manier mijn olie gepeild (Werkplaatshandboek). Deze bijgevuld tot halverwege peil glaasje. Ook heb ik de EPC stekkers los gekoppeld. SAS werkt nog deze wil ik nog verwijderen later. Maar nu heb ik dit olie probleem..

Zelf ben ik bang dat ik er teveel olie in heb gedaan.. ondanks dat ik dit erg zorgvuldig gepeild en bijgevuld heb. Wie zou mij kunnen helpen.

Met anderen woorden HELP.



voorkant.jpg
 Beschrijving:
voorkant
 Bestandsgrootte:  141.34 KB
 Weergegeven:  734 keer

voorkant.jpg



Onderkant.jpg
 Beschrijving:
onderkant
 Bestandsgrootte:  210.66 KB
 Weergegeven:  729 keer

Onderkant.jpg



zijkant.jpg
 Beschrijving:
zijkant
 Bestandsgrootte:  138.02 KB
 Weergegeven:  730 keer

zijkant.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel heb je er bij gegooid? Dat kan wel aangeven of het echt teveel was.

De eerste verdenking daar is de distributie spanner. De 2e de oliedruk sensor aan de achterzijde. Voetpakking er uit komt zelden zo snel opzetten en ook niet vaak voor.

Edit..
Zo laag als dat het zit ga ik toch eerst voor de oliedruksensor.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

in ieder geval altijd eerst alles schoonmaken en dank kijken of het terugkomen en waar het vandaan komt. mogelijk moet je dat een paar keer herhalen..

een paar druppels olielek (of gemorst...) en tijdens het rijden met warm blok en wind verspreidt het over grote afstanden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad, flink ontvetten met remmenreiniger,
en na ieder ritje heeel goed kijken waar het nou eigenlijk begint.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Super bedankt voor jullie reacties!! thumbsup

Ik heb het blok zojuist helemaal ontvet met remreiniger. De olie lijkt ook op de achterste voetpakking te zitten. Ik begreep dat de beruchte oliedruk sensor ergens in het midden zat?

Voor nu even afwachten en dan zal vanzelf duidelijk worden waar deze vandaan komt.

Ik heb 250 a 300 ml olie bijgevuld. Deze stond onder het minimum en na het bijvullen in het midden.

LC8 forum iloveyou
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees bijgevuld,als dat zo is zit er al gauw teveel in.
Laat je de motor wel even draaien voor je olie peilt?
Bij mij zit er altijd na dat de motor heeft gedraaid en rechtop staat altijd nog een klein centimetertje blank op het peilglas
Gr René
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zorg bij het pijlen dat de motor warm is (minimaal 3 streepjes). Vervolgens laat ik de motor eventjes stationair lopen. Dan zet ik deze uit zorg ik dat de motor recht staat en pijl ik de olie. Ik heb deze bijgevuld omdat ik nog maar net de olie kon zien in het glaasje. Na het lekken van gisteren staat de olie nu net op het minimum peil.


20200328_164429.jpg
 Beschrijving:
olie peil nu
 Bestandsgrootte:  137.18 KB
 Weergegeven:  708 keer

20200328_164429.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 17:51    Onderwerp: Reageer met quote

Als dit is na dat je 2,5 a 3 liter hebt bijgevuld moet hij volgens mij wel heel hard lekken
Ik snap er werkelijk niks van als ik zie hoe laag hij nu staat
Ik hoop echt dat iemand je hier verder kan helpen
Gr René
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 17:53    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry ik heb niet goed gelezen wat de hoeveelheid bijvullen betreft
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Rens.heijden schreef:
Ik zorg bij het pijlen dat de motor warm is (minimaal 3 streepjes). Vervolgens laat ik de motor eventjes stationair lopen. Dan zet ik deze uit zorg ik dat de motor recht staat en pijl ik de olie..


alleen de motor eignelijk eerst rechtop zetten. dan nog effe laten draaien en uiteztten. dan pijlen.

(als ie schuin staat wordt niet het heel carter leeg gezogen omdat de olie naar een kant loopt.: maar heel veel zal het wel niet uitmaken. Bij een dry-sump zit de olie in de tank.. niet in het blok. Als er echt te veel is dan schuint de tank over en komot het vooral in de carterventillatie die naar de luchtfilterbak gaat.. en dan heb je blauwe rook en een nat luchtfiler.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo, 29 Mrt. 2020, 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Van blauwe rook is geen spraken geweest. Volgend weekend ga ik het een en ander uit elkaar halen om te kijken of ik de lekkage gevonden krijg (direct SAS verwijderen). Ik zal dan ook in de lucht filter bak kijken.

Ik hou jullie op de hoogte thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Apr. 2020, 12:44    Onderwerp: Reageer met quote

Even een beetje op onderzoek uit gegaan. Het ziet er toch wel echt naar uit dat het afkomstig is van de olie druk sensor. Ik heb even wat slangen aan de kant geduwd zodat ik het wat beter kon bekijken. Ik zal meteen even een fototje uploaden.

Zaterdag nog een stukje rijden daarna wat sleutelen dan weet ik het zeker. Is het nodig om de gehele sensor te vervangen of zit er iets van een koperen ring onder oid?

Super bedankt weer.



20200401_120426.jpg
 Beschrijving:
olie druk sensor
 Bestandsgrootte:  85.24 KB
 Weergegeven:  737 keer

20200401_120426.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Apr. 2020, 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

hele sensor.

'bekend' euvel.

misschien een voor waardevolle reparaties.
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=3853

als jij nou een net verhaaltje maakt met plaatjes er bij smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rens.heijden



Geregistreerd op: 28-2-2020
Berichten: 10
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Za, 25 Apr. 2020, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Nogmaals bedankt voor alle hulp. De sensor is inmiddels vervangen en na 300 km gereden te hebben durf ik wel te zeggen dat het probleem op gelost is Smile

Ik heb er wat gereedschap voor gekocht waardoor ik alleen de tank maar hoefde te verwijderen. totale kosten incl. sensor +-30 euro. Daarnaast duurde het ook maar 60 min. Om dit te doen heb ik deze info gebruikt:

https://www.ktmforum.co.uk/threads/oil-pressure-light.1084730/

Als ik een keer veel tijd heb (ik werk in het ziekenhuis al VPK) zal ik een how to maken. De foto's heb ik al.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif