lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koppeling werkt niet na vervangen koppelingsplaten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Zo, 19 Jan. 2020, 23:06    Onderwerp: Koppeling werkt niet na vervangen koppelingsplaten Reageer met quote

Beste forumleden,

ik heb dit weekend mijn koppelingsplaten vervangen van mijn ktm 950 adv omdat de koppeling slipte. Ik heb een complete set ven EBC gemonteerd en tot mijn verbazing werkt mijn koppeling voor ongeveer 10%.
Ik kan het achterwiel niet rond draaien als ik de koppeling in knijp maar als ik op de motor ga zitten en naar voor en na achterloop komt die moeizaam een klein beetje vrij.

Heeft er iemand een advies voor mij ? stars

Met vriendelijke groet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2020, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

Alles demonteren en opnieuw beginnen. rolleyes4
Dat van die 10% klopt niet, je bent gewoon veel massa aan het gebruiken om doorheen de kracht van de koppeling te breken.
De koppeling grippeert duideiljk terwijl ze niet zou mogen gripperen.
Dus is er ergens iets fouts gegaan.
Onmogelijk om vanuit mijn stoel te zeggen wat er fout is gegaan.
Aan de EBC-set zal het niet liggen want ik heb zelf zo ene gestoken enkele maandjes geleden en dat werkt perfect.

Alle gekheid op een stokje: even denken. Als alles goed geplaatst is, dan grijpt de koppeling aan. Knijp je in de hendel, dan verplaats je de drukstang die tegen de veren indrukt, waardoor de platen vrij komen. Maar als de platen veel te dik zouden zijn, dan kan je de koppeling inderdaad niet meer vrijgedrukt krijgen. Maar in dat geval zou EBC je dus de verkeerde set opgestuurd hebben... tongue Ik zou dan toch die nieuwe platen opmeten... demonteren dus.



Eén punt dat - ook - wel extra aandacht vraagt is de exacte positie van het kleine pennetje dat je doorheen de drukstang steekt. Dat pennetje van 2cm lengte (?) moet je min of meer horizontaal hebben, zodat het in de insparingen past van de behuizing van je koppelings slave cylinder. Is dat niet het geval en begin je die slave cylinder zomaar goed vast te zetten, dan zet je eigenlijk je drukstang vast, en dan krijg je zelfs je koppelingshendel niet meer ingedrukt. Vraag me niet hoe ik dat weet laugh3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2020, 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

als je de motor in z'n versnelling vooruit kan duwen met de koppeling in, niets aan de hand. De platen plakken gewoon vast waardoor dit zwaar lijkt te gaan.
Lukt dit niet, dan is er iets anders aan de hand.

rijden, hete olie en het zal al een stuk soepeler gaan.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2020, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

heb je effe de moeite genomen om te kijken of de koppelin vrij kwam voordat je het deksel dicht schroefde?
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2020, 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mannen,

Aller eerst bedankt voor jullie snelle reactie.

@ Muug heb een set van EBC drc 177 geplaatst. Na eerder een onderwerp van jou gevolgd te hebben op deze site en jou advies hierop.
Ik zal de slave-clinder eens gaan na kijken.

@ Steven D
Moet wel met een hoop kracht door de koppeling heen duwen.

@ Dr bean

Hoe bedoel je of de koppeling vrij kwam. Voordat ik de deksel heb gemonteerd heb heb ik gekeken of de koppeling naar buiten kwam.

...


Krijg het idee dat het toch aan de slave clinder ligt alsof die niet genoeg druk geeft maar alles beweegt netjes mee als je de deksel eraf hebt. Dus snap er niet veel van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Jan. 2020, 23:08    Onderwerp: Reageer met quote

ja, je ziet toch de koppeling naar buiten komen.. zodat de platen 'los'komen te liggen. een mm of zo.

Je kunt eigenlijk maar 1 ding fout doen bij montage, en dat is die binnenste smalle voeringplaat met die belleville veer fout leggen.

Als de platen nieuw zijn plakken ze altijd wel wat natuurlijk. Heb je MET olie gemonteerd?


Ik zou ook zeggen: als je geen gekke geluiden hoort: gewoon effe klein stukkie warm rijden en kijken of de koppeling dan normaal los komt: in 1e, rem in , koppeling in.. en dan moet de motor normaal stationair draaien natuurlijk en niet enorm staan trekken (iets slip heb je altijd wel..)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jan. 2020, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

@ dr bean

Ja je ziet de koppeling naar buiten komen. Ik heb de nieuwe koppelingsplaten met olie gemonteerd. Eerst een aantal uren laten inweken.

Hoe zou je deze eerste plaat fout kunnen leggen ? De laatste plaat moet een slag verder gedraaid worden toch ?

De motor loopt prima en maakt geen gekke geluiden. Zodra je de motor in zijn versnelling zet slaat deze af. Kon altijd alleen de motor in zijn vrij starten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jan. 2020, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je een combinatie van een issue en normaal gedrag hebt.

De motor zou nog wel eens af kunnen slaan omdat de zij standaard uit staat en de koppeling schakelaar niet z'n ding doet. Verder denk ik zo te horen dat er met de koppeling zelf niets aan de hand is. Als de koppeling normaal voelt, vloeistof heeft en bij ingeknepen handle ook nog kan rollen, zwaar is normaal.. denk ik dat je naar spoken zoekt.

Ga eens een stukje rijden zoals je normaal zou wegrijden.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jan. 2020, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

@ Steven D

Hij rolt eigenlijk bijna niet met indrukte koppelingshandel moet echt met kracht door de koppeling heen drukken.

De koppelingsschakelaar doet niet wat die moet doen dus als je kan de motor niet starten als de motor in de versnelling staat. Start je hem in de vrij en zet je hem in de versnelling dan slaat de motor af.

Dus het weg rijden lukt op dit moment niet omdat voor mijn gevoel de koppeling niet helemaal vrij komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 21 Jan. 2020, 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

Met zijstandaard ingeklapt? Of niet..
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Jan. 2020, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Prince fijn dat ik lees dat je het forum gevonden hebt.
Vervelend dat het nog niet gelukt is.

Zoals je ziet is iedereen bereid om mee te denken thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Jan. 2020, 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ervan overtuigt dat het de koppeling is
Volgens mij is de makkelijkste manier om dit te controleren door de motor in zijn versnelling te zetten en met de koppeling in de motor starten
Gaat hij dan vooruit dan is het helemaal duidelijk.
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TheFonsie



Geregistreerd op: 10-12-2016
Berichten: 29

BerichtGeplaatst: Zo, 26 Jan. 2020, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig heb ik dit weekend ook de ebc drc177 koppeling set vervangen op mijn 990, ik was na het monteren ook erg achterdochtig hoe zwaar die draaide als je hem in de eerste versnelling zetten met de koppeling in. Maar nadat ik hem goed warm heb laten draaien en een stukje ben gaan rijden was alles weer soepel zoals het hoorde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Prince



Geregistreerd op: 4-9-2019
Berichten: 41

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jan. 2020, 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

@ the fonsie

Ik heb het zelfde ervaren rijd verder nu prima en werkt na behoren. Alleen als de motor een dag stil heeft gestaan en de motor is koud en je zet hem in de versnelling lijkt het net of de motor niet ontkoppelt. Na het warm draaien komt de koppeling helemaal vrij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 28 Jan. 2020, 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

koddig, ik zal er eens opletten als ik hem nog eens start.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif