Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 17:58 Onderwerp: Zwaar draaiende motor en start niet meer |
|
|
Hallo motards,
Vandaag wilde ik een lekker stukje gaan rijden op mijn 990 adventure efi uit 2007, bij het weg rijden viel me al op dat die op de koppeling niet lekker pakte toch ben ik door gereden(ik hoopte dat zodra die warm werd dit over was).
Verder reed het allemaal prima tot ik in de volgende straat 800m verder terug schakelde van de 3 naar de 2 (dit was gewoon in een woonwijk dus geen gekke snelheden) sloeg me het achterwiel vast en viel de motor gelijk uit. Ook meende ik iets verbrand te ruiken
Het eerste wat in me opkwam was dat ik een vast loper had, starte lukte niet meer en hij rolde nog maar alleen in de vrij. Zodra ik hem in de versnelling zet en de koppeling bediende gaf hij geen krimp. Nadat ik hen naar huis had geduwd heb ik hem op de bok in de 6de versnelling het achter wiel proberen te draaien dit lukte wel maar met erg veel moeite, daarna heb ik de koppelings cilinder bekeken en deze functioneerde ook nog prima, vervolgens heb ik de bougies eruitgehaald om de motor compressieloos rond te draaien. Dit gaat wel wat gemakkelijker maar niet veel, wederom moest ik hem in de 6 de versnelling zetten. Nu ben ik een beetje ten einde raad en hoop ik dat jullie me kunnen vertellen wat zou kunnen zijn of waar ik nog naar moet gaan kijken.
De motor heb ik nu een klein half jaar en heeft het altijd perfect gedaan, het enige wat ik voor dit alles heb gedaan is de radiator eraf gehaald (aangezien die lek was) en weer terug erop gezet. Het lijkt me sterk dat het daar mee te maken heeft aangezien het stukje wat ik ermee heb gereden niet lang genoeg was om de motor te oververhitten. Alvast bedankt.
M.v.g Fons |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 19:14 Onderwerp: |
|
|
tja.. kan vanalles zijn.
kan zijn dat je achterrem vastgelopen is ... of
dat er geen koelwater is het systeem zat...
moeilijk te zeggen zo.
begin eens met alle vitale dingen te controileren:
- draait het achterwiel wel makkelijk in de Neutraal? Nee -> dan wiel/aandrijftlijn, bak
- koelwater OK?
- olie- OK?
- draait het achterwiel ook zwaar met de koppelin ingetrokken? -> Ja, dan is het versnellingsbak primair
- Nee: draait de motor dan idd moeilijk rond met ingetrokken koppeling (gedraaid op de kruskas dus)? -> zoja -> dan klemt er iets in de motor.
zuigers klemlopen (warmlopen) komt eigenlijk niet voor bij een nicasil wand cilinders zoals de lc8 heeft.. maar zonder koelwater kan het natuurlijk vast wel fout gaan. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 19:36 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reactie, het achterwiel draait prima rond in de vrij, en alle vloeistoffen zijn ook prima op pijl.
Helaas heb ik geen imbus sleutel 13 die neem ik morgen van het werk mee dan kan ik hem eens laten rond draaien direct op de krukas.
Ik heb de koppelings deksel eraf gehaald en daar ziet het ook allemaal prima uit de de koppeling bewegen prima op en neer als ik de koppeling bedien.
Zelf vermoed ik dat er iets in de versnellingsbak is los geschoten of klemt maar wat heb ik geen idee want als ik hem in de versnelling zet en de koppeling intrek hij alleen echt in beweging komt als hij in een hogere versnelling staat. |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 19:41 Onderwerp: |
|
|
En schakelen tussen de versnelling en gaat ook prima. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Als je de koppelin intrekt draait de motor als het goed is niet mee (als de koppeling goed vrij komt). Als het achterwiel dan nog zwaar draait zit het dus tussen wiel en koppeling, niet in de motor (zuigers etc).
Neem ook de kap van het VTW eens af.. zeker weten dat er niks met de ketting is (alhoewel je analyse dat het minder zwaar gaat inde zes, aangeeft dat het dus aan de primaire bak- as moet zitten).
Komt de koppeling wel echt goed vrij?
ALs je het koppeing deksel er toch al af hebt.. dan misschien de koppeing (platen) er uit trekken -> dan weet je zeker dat ie vrij is. (platen op volgorde bewaren!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 23:19 Onderwerp: |
|
|
Dat is inderdaad wel een goede, Ik ga er deze week mee aan de slag, en zal er een update van plaatsen |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Di, 14 Jan. 2020, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me vanmiddag de koppeling uit elkaar gehaald, ik ben er achter gekomen dat een van de veer ringen langs de gevoerde koppelings plaat tegen de ongevoerde plaat is gaan schuren (foto in de attachment).
Hoe dit heeft kunnen gebeuren is nog altijd een raadsel. Ik heb de koppelings platen opgemeten maar kon hier niks geks in vinden.
- gevoerde koppelings platen lagen allemaal rond de 2,8mm
- ongevoerde rond tussen de 1,95 en 2mm
- veren tussen de 29,95 en 30 mm
Voor de rest draait alles nog rond zoals het hoort. Dus ik ga maar een nieuwe set koppelingsplaten en veren bestellen, ik neem aan dat die van ebc prima in orde zijn? Want dat scheelt wel in prijs t.o.v. de originelen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 14 Jan. 2020, 23:56 Onderwerp: |
|
|
in de binnenste gevoerde plaat (die smaller is!) hoort een speciale veer te liggen: Voordat je nieuw gaat kopen.. check het werkplaaatshandboek effe!
draait nu zowel de bak-zijde als de motorzijde gewoon vrij??? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 1:02 Onderwerp: |
|
|
Ja die bedoelde ik ook, die is op een of andere manier er langs geschoten.
De rest draait vrij rond nu |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 8:22 Onderwerp: |
|
|
Ik kan eigenlijk niet plaatsen wat je nu bedoel. Als je een groepje van de schotel veer bedoeld, dat is vrij normaal en vereist geen nieuwe set platen hoor. We kunnen je foto's niet zien?
de motor draaien via het wiel is geen goede indicatie tenzij je dat regelmatig doet. je weet anders eigenlijk niet welke weerstand je daar tegen moet komen. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 18:22 Onderwerp: |
|
|
De Belleville spring zoals die in de onderdelen lijst is omschreven, deze zit net voor de eerste koppelingsplaat en is tegen een van de stalen schijven aan gelopen. |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 21:02 Onderwerp: |
|
|
Correctie: hij heeft zich door de koppelingsplaat heen gevreten en niet er langs geschoten.
Nu zou ik graag willen weten of de motor nog start, kan het kwaad om hem zonder koppeling te starten? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 21:44 Onderwerp: |
|
|
koppeling effe terug monteren zonder die kapotte bellevile ring. Die is niet echt 100% nodig: de rest wel.
of een oud setje koppelingsplaten van iemand anders regelen .. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
ATAK
Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 890 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 21:49 Onderwerp: |
|
|
heb ik nog wel voor je om te proberen.
Ik woon achter Arnhem.
Ad _________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
|
TheFonsie
Geregistreerd op: 10-12-2016 Berichten: 29
|
Geplaatst: Wo, 15 Jan. 2020, 23:01 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het aanbod, maar ik kom helemaal uit het zuiden van nl. Ik zal een kijken of ik wat kan vinden. En ik zal morgen even een ktm dealer bellen want hoe meer ik er over nadenk hoe minder ik er van snap wat er is gebeurd daar binnen in. |
|
Naar boven |
|
|
|