lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Aankoopadvies 950 Adv-oliedruk valt weg?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Simon-Jan



Geregistreerd op: 12-1-2020
Berichten: 3
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 10:30    Onderwerp: Aankoopadvies 950 Adv-oliedruk valt weg? Reageer met quote

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum, en nieuw met KTM.
Ik heb gister een proefrit gemaakt op een 950 Adventure met 77 dkm op de teller. De motor is van een particulier, aardige vent.

Mijn eerste indruk was, wat een geweldige motor. Ik wil 'm, Ik wil 'm!

Totdat de motor bij het doorschakelen (van ik geloof 3 naar 4) voor een seconde of zo helemaal wegviel en eng klonk (alsof er iets kapot ging) om daarna weer gewoon door te rijden.

Ik heb dit aan de verkoper gemeld, die zei dat niet te herkennen. Ik mocht de motor wel wat langer proberen, om vertrouwen te winnen, de motor had een tijd stil gestaan. Misschien iets ivm E-10 benzine, dacht hij. Ik heb toen langer gereden, en het kwam een aantal keren terug. Ik heb gelet of het steeds bij 3 naar 4e versnelling was, maar dat is me niet duidelijk geworden. Het voelde alsof de oliedruk wegviel (ook al heb ik dat zelf nog nooit meegemaakt) Er ging overigens geen olielampje branden.

Na de proefrit heb ik het oliepeil gecontroleerd en bleek er helemaal geen olie aan het stokje te zitten.

Nu ben ik bang voor motorschade. Ik hoop dat het iets kleins is, want nogmaals, het is een mooie motor.

Alvast dank, Simon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Simon-Jan,

Je kunt er veel lezen hier op het forum wat er mee te maken kan hebben:

Om te beginnen is de LC8 motor een dry-sump systeem: dat betekent dat het blok eigenlijk altijd volledig leeg gepompt wordt en de olievoorraad in de voorraadtank zit (en dus niet in het Carter) . Vanuit de tank wordt via de pomp de oliedruk opgebouwd voor de verschillende onderdelen in het blok.

Druk wegvallen kan vele oorzaken hebben:

- De olie moet van de tnak naar de pomp.. daar zit een kogelklepje tussen om te voorkomen dat de tank niet helemaal leeg loopt in het carter als de motor stilstaat. Als die blijft hangen, (niet goed afsluit maar ook niet goed opengaat) dat krijgt de pomp te weinig olie

- de pomp heeft een overdrukklepje, waarvan het veertje te slap wordt en het klepje kan blijven hangen (bekende problemen.., wat werk maar niet al te moeilijk op te lossen als je kunt sleutelen)

- de oliedruk sensor gaat ook wel eens stuk: dan is het dus álleen het lampje' (dat denk ik niet hier..)

- Als de olie aan de drukzijde te makkelijk weg kan, wordt er ook geen druk opgebouwd: Bekende oorzaken hiervoor zijn: de balansas keerring en krukaskering in de zijdeksels. en de nokkenaskettingspanners: als die blijven hangen heb je ook oliedrukverlies.

- veel water/koelvloeistof in de olie maakt dat de pomp niet goed kan pompen... en geen druk maakt, of het filter raakt verstopt door de sludge. Waterpomp keerring is een bekende issue, en makkelijk te fixen

- Als de olie niet goed retour gepompt wordt uit het Carter naar de tank, dan heeft de drukpomp ook geen aanvoer meer.. en verlies je oliedruk. Dat kan gebeuren omdat daar een leidig dicht zit of de zeef verstopt zit (met gruis.. wat daar zeker niet hoort)

***

Waarom dat enge geluid als je oliedruk verliest:
De LC8 heeft nokkenaskettingspanners die op oliedruk werken: Als je geen oliedruk hebt klapperen die kettingen. Als de motor net draait na de start, dan hoor je dat. ALs de motor tijdens het rijden stilvalt (omdat ie slecht loopt en je misschien vrij lang de koppeling in had om te schakelen, of andere oorzaken)dan gebeurt dat ok natuurlijk.

Waarom geen olie aan de pijlstok?
Ten eerste is het lastig om olie goed te pijlen: Als je de motor scheef hebt staan zegt dat helemaal niks. Als de motor te lang stil heeft gestaan loopt de olie soms terug het blok in (als die kogelklep slecht sluit bijv.) en dan meet je ook niks. Die olie is niet weg... anders had je volledig geen oliedruk gehad immers, hij is alleen niet waar die hoort smiley
Moeilijk te beoordelen.

Grote vraag is dus eigenlijk:
- van wanneer is de motor (2003-4-5-6? )
- welke updates/reparaties heeft ie al gehad? (waterpomp-as, oliepompventiel, keerringen??) motorhistorie is belangrijk !

Advies:
- neem iemand mee die bekend is met de 950's.
- pijl olie correct en kijk eens naar die olie: veel sludge, of gewoon een beetje weinig.

Een motor die stil heeft getaan, kan altijd veel onzichtbare schade hebben... of geen en gewoon een beetje TLC nodig hebben: das altijd een gok.

succes

(PS.: het kan geen kwaad je effe voor te stellen smiley in het daarvoor bedoelde subforum )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Simon-Jan



Geregistreerd op: 12-1-2020
Berichten: 3
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dr. Bean, dank voor je uitgebreide antwoord.

De motor is van 2004. De onderhoudsgeschiedenis is niet duidelijk. Er zijn wel facturen van Goedhart, maar dat zijn eigenlijk alleen reparaties van dingen die kapot gegaan zijn. Geen grote of kleine beurten of updates.

Ik ben inderdaad niet bekend met het dry sump systeem van smeren. Ik vond het al zo raar dat de peilstok zo hoog zat wink2

Ik denk dat het wegvallen van de oliedruk inderdaad het geval was. Anderen dachten aan versnellingsbak of carburatie. Maar wat jij beschrijft (ook het geluid van de nokkenaskettingspanners) klinkt logisch.

Het lijkt me dat het zo kort wegvallen van de oliedruk (ongeveer een seconde) niet meteen schade aan de motor zal brengen, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 13:56    Onderwerp: Reageer met quote

Dr Bean helemaal top hoe u dit uitlegt,voor mij in ieder gebal leuk om mee te lezen,steek er ook nog wat van op
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 12 Jan. 2020, 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dat de druk voor een seconde wegvalt lijkt me niet meteen dodelijk voor het blok, maar ikzelf zou er geen meter mee rijden voor het opgelost is. Het is toch een teken dat er iets aan het overlijden is. Mooie uitgebreide uitleg van Bean, daar moet je wel wat mee kunnen.

Ik zou zelf als eerste beginnen met het oliefilter en de waterpomp-as bekijken. Verder zou het mooi zijn om de oliedruk te controleren.

Als je ‘m toch niet koopt heb ik misschien wel interesse, kan nog wel een project extra gebruiken wink.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif