lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Oplossing turbulentie windscherm
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fezzu



Geregistreerd op: 28-8-2018
Berichten: 14

BerichtGeplaatst: Za, 23 Mrt. 2019, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:

Na de stuurverhogers, jeetje wat een verschil. Dit is erg fijn.
Na de verlaagde steps, yeah. Dit staat goed!
Na de buddyseat, dit is hem. De buddy is wat breder.

Voor mij is het echt de ultieme machine geworden. Ik zit erop als een koning op zijn troon of hoe mooi je het maar kan zeggen. laugh

Bedankt voor je advies.
Ik zal eens op zoek gaan. Heb nu Cyclops Led lampen waar ik erg blij mee ben.
Het duurdere RADE scherm is voor mij niet nodig, de goedkopere versie volstaat.
Ik zal de verkoop sites in de gaten houden.
Nog even een paar vragen
- welke verhogen heb je gebruikt? (Merk en centimeter).
- welke buddyseat heb je nu dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Mrt. 2019, 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

- welke verhogen heb je gebruikt? (Merk en centimeter).
2cm stuurverhoger. merk; zelf even. heb aluminium busjes gedraaid, twee langere bouten genomen en daar de kop van de inbusbout afgedraaid.

- welke buddyseat heb je nu dan?
AfricaQueens staat erop. Zie foto eerder in dit topic. Zal iemand wel hebben laten maken. Zit goed. Gekocht op https://www.ebay-kleinanzeigen.de uit Duitsland. Met drie dagen had ik het in huis. Je moet een beetje geluk hebben met gebruikte spullen die aangeboden worden denk ik altijd maar. EN als het uberhaupt aangeboden wordt. 2thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank Peeters



Geregistreerd op: 30-1-2019
Berichten: 38
Woonplaats: Bornem Belgie

BerichtGeplaatst: Za, 18 Mei. 2019, 10:43    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
- welke verhogen heb je gebruikt? (Merk en centimeter).
2cm stuurverhoger. merk; zelf even. heb aluminium busjes gedraaid, twee langere bouten genomen en daar de kop van de inbusbout afgedraaid.

- welke buddyseat heb je nu dan?
AfricaQueens staat erop. Zie foto eerder in dit topic. Zal iemand wel hebben laten maken. Zit goed. Gekocht op https://www.ebay-kleinanzeigen.de uit Duitsland. Met drie dagen had ik het in huis. Je moet een beetje geluk hebben met gebruikte spullen die aangeboden worden denk ik altijd maar. EN als het uberhaupt aangeboden wordt. 2thumbsup



Touringscherm, gebulder dus verwijdert, origineel ruitje, gebulder, maar vermits ik het veel mooier vindt taat dat er op.
Nu een vriend van mij heeft een BMW 1200 GS waarop hij onlangs een GS/A ruit gemonteerd heeft.
Nu had hij zijn Touratech opzetruitje over, dit is één voor een GS dus breder dan het originele scherm van mijn KTM, wonderwel, veel minder gebulder, kan met mijn Shubert C3 systeemhelm tot 120 KM/U open rijden.
Gebruik wel sinds korte tijd steeds oorbescherming op de KTM.

_________________
Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 18 Jul. 2019, 7:57    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar maanden geleden heb ik met de 990 een stukje TET gereden. Daarvoor het vizier van mn helm (airoh S5) gehaald en een crossbril gebruikt. Wat blijkt, op die manier weer wat minder gebulder en geklapper rond de helm!!! Zo lang het weer het toe laat rijd ik dus zonder vizier en met crossbril. Daarbij heb ik overigens het standaard ruitje flink ingekort (had ik al).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Nov. 2019, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

Yes, ik heb nu voor mijzelf de ideale oplossing (compromis) gevonden!
Uitgangssituatie:
Ik ben 1.94 en heb relatief lange benen.
Ik heb een Airoh S5 helm.

Ondertussen heb ik van alles geprobeerd om van de turbulentie (geklapper rond de helm) af te komen.
Hieronder een chronologische samenvatting van de ondernomen acties en het effect:

- Touring scherm ipv standaard ruit (evenveel of zelfs meer turbulentie)

- Standaard ruit met andere spiegels (lager en druppel vorm) scheelt maar weinig. Die nieuwe spiegels heb ik er vanaf toen op laten zitten, oogt ook mooier vind ik.

- Dubbel scherm (standaard scherm icm een ingekorte versie). Hier is ook het nodige op internet over te vinden. Sommigen zweren er bij. Ik heb het goed uitgevoerd. Ca 2,5 cm tussenruimte en de zijkanten dicht gemaakt zodat de rijwind niet naar de zijkanten ontsnapt. Dat had voor mij maar echt maar weinig effect. Het dubbelscherm heb ik daarna maar opgegeven.

- Standaard scherm ingekort tot op 12 CM vanaf het dashboard. Dit hielp al flink! Echter als je gaat staan merk je nog heel goed het verschil tussen een constante rijwind (lees geen windscherm) vs het ingekorte ruitje. Met andere woorden, hoe verder je boven het ruitje uit komt hoe minder last je hebt van de turbulentie (ook wel logisch natuurlijk).

- Zadel van een 990 R (recht model) er op gezet. Daardoor zit je ca 2 cm hoger. Dat helpt heel iets. Ook wel fijn als je lange benen hebt.

- Rijden met crossbril ipv vizier. Bij toeval achter gekomen door een stuk met crossbril te gaan rijden tijdens een TET weekend. Dat helpt meer dan 2 cm hoger gaan zitten.

Wat ik niet heb geprobeerd is een rally scherm. Het oogt mooi maar ik geloof niet dat dat zo veel zal doen.
Ook gezien de kosten heb ik dat niet geprobeerd. Dus ik kan daar niet echt over oordelen.

So far so good en ik dacht dat het niet beter ging worden dan wat ik nu had bereikt. Rijden zonder ruit zou natuurlijk de laatste optie zijn en zal ongetwijfeld veel gaan helpen maar dan kan ik m'n mobiel, die op het dashboard in een houder zit, nooit uit de regen en zand kunnen houden. Dus daarvoor wou wel een schermpje houden.
Het probleem is dat er nog steeds wat turbulentie is en er echt nog een wezenlijk verschil is als je gaat staan. Vooral merkbaar vanaf 60+ kmph.

Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is dat de windstroom vanaf het ruitje iets naar beneden geleid zou worden. Met een specifiek type opzetruitje zou dat moeten lukken.
Na wat zoeken zou dat mogelijk moeten zijn met een Puig vaste opzetruit (model 6007, sport small, donker getint).

Ik heb deze gekocht en er op gezet. De stand heb ik zo aangepast dat de luchtstroom wat naar beneden wordt afgebogen zodat het gebied waar de turbulentie ontstaat ook naar beneden wordt verplaatst.

Het resultaat is beter dan verwacht! Ik rijd nu echt zonder turbulentie. Er is tussen staan en zitten voor mij zo goed als geen verschil meer merkbaar ongeacht de snelheid!
Ook als ik met mn helm nog 10 cm lager ga zitten is het nog steeds een enorm verschil en bijna zonder turbulentie.
Ik denk daarom dat dit voor veel mensen echt de oplossing kan zijn voor als men echt van de turbulentie af wil komen en nog wel iets van een klein ruitje wil behouden.

Bijgevoegd wat foto's.
Toegegeven heel mooi vind ik het niet, maar hier kan ik heel goed mee leven. Als je er op zit zie je er niets van Smile



20191124_101249 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  206.01 KB
 Weergegeven:  309 keer

20191124_101249 (Custom).jpg



20191124_101238 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  213.52 KB
 Weergegeven:  305 keer

20191124_101238 (Custom).jpg



20191124_101230 (Custom).jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  188.38 KB
 Weergegeven:  276 keer

20191124_101230 (Custom).jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Nov. 2019, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Top! Bedankt voor de update! thumbsup
Want ook ik ben net als jou vrij lang 1.92m en heb alles geprobeerd, op een gegeven moment de zaag erin gezet en klaar.

Het Rade Rally scherm heb ik gekocht, maar later weer verkocht. Maakte niet veel verschil bij mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tutu



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 550
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 9:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor jou uitvoerige testwerk!

Ik heb met diverse ruiten en aanpassingen gereden op mijn 950A.
Tot ik er achter kwam dat het aan de peak van mijn Schubert E1 ligt. Had ik kunnen weten want in 2005 had ik op mijn toen nieuwe 950S dat ook, maar met een Arai TourX helm (reed daarmee ook meestal met bril)

Bij de Tour X had ik toen 2 x 10gram balanceerlood onder de peak geplakt!!!

En weg was alle turbulentie!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant, maar ik snap er niets van. Wat is volgens jou de theorie hier achter? Dat de peak door het echtra gewicht wat naar beneden komt te staan en dat daardoor de aerodynamica veranderd?

Ik snap dat een peak impact heeft op de aerodynamica en daarmee ook op de eventurele turbulentie... maar een zwaardere peak lijkt me geen oplossing voor turbulentie,
Misschien dat door het extra gewicht de helm minder trilt in de turbulentie?

Tutu schreef:
Bedankt voor jou uitvoerige testwerk!

Ik heb met diverse ruiten en aanpassingen gereden op mijn 950A.
Tot ik er achter kwam dat het aan de peak van mijn Schubert E1 ligt. Had ik kunnen weten want in 2005 had ik op mijn toen nieuwe 950S dat ook, maar met een Arai TourX helm (reed daarmee ook meestal met bril)

Bij de Tour X had ik toen 2 x 10gram balanceerlood onder de peak geplakt!!!

En weg was alle turbulentie!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tutu



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 550
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
Interessant, maar ik snap er niets van. Wat is volgens jou de theorie hier achter? Dat de peak door het echtra gewicht wat naar beneden komt te staan en dat daardoor de aerodynamica veranderd?

Ik snap dat een peak impact heeft op de aerodynamica en daarmee ook op de eventurele turbulentie... maar een zwaardere peak lijkt me geen oplossing voor turbulentie,
Misschien dat door het extra gewicht de helm minder trilt in de turbulentie?

Tutu schreef:
Bedankt voor jou uitvoerige testwerk!

Ik heb met diverse ruiten en aanpassingen gereden op mijn 950A.
Tot ik er achter kwam dat het aan de peak van mijn Schubert E1 ligt. Had ik kunnen weten want in 2005 had ik op mijn toen nieuwe 950S dat ook, maar met een Arai TourX helm (reed daarmee ook meestal met bril)

Bij de Tour X had ik toen 2 x 10gram balanceerlood onder de peak geplakt!!!

En weg was alle turbulentie!!!
Die peaks zijn van te licht materiaal en gaan daardoor zelf fibreren (dat lijkt dus op turbulentie) door aanbrengen lood verdwijnt het trillen van de peak. Ten minste bij de TourX destijds. Nu verder nog geen actie ondernomen omdat ik ga stoppen met motorrijden en mijn 950 wil verkopen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Er is sinds het bestaan van de Lc8 950/990 adv
al heel wat besproken en geprobeerd om van die turbulentie
af te komen en het blijft maar doorgaan,al 15 jaar lang.
Het heeft mij nooit gestoord, op de snelweg oordoppen in en gaaan..
Gewoon accepteren of anders een Honda goldwing oid kopen oid.
grin3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tutu



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 550
Woonplaats: Zeewolde

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
Er is sinds het bestaan van de Lc8 950/990 adv
al heel wat besproken en geprobeerd om van die turbulentie
af te komen en het blijft maar doorgaan,al 15 jaar lang.
Het heeft mij nooit gestoord, op de snelweg oordoppen in en gaaan..
Gewoon accepteren of anders een Honda goldwing oid kopen oid.
grin3
Die laatste heeft kôt vering...weet ik uit ervaring (de 1800 dan), dat dan weer wel. Met versleten nek en het schudden van je harsus ga je niet lang volhouden is mijn ervaring...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Met Daan eens niet piepen maar gaan met die banaan,ik heb helemaal geen windbescherming en dat hoef ik ook niet,daarom heb ik een naked bike.
Gr René

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Nov. 2019, 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Prima toch, ieder zn ding. Mij boeit windbescherming ook niet. De turbulentie vind ik wel vervelend. Dat is voor mij nu opgelost.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Nov. 2019, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoelen jullie precies met "peak" book2 undecided

Tutu schreef:
Nelis schreef:
Interessant, maar ik snap er niets van. Wat is volgens jou de theorie hier achter? Dat de peak door het echtra gewicht wat naar beneden komt te staan en dat daardoor de aerodynamica veranderd?

Ik snap dat een peak impact heeft op de aerodynamica en daarmee ook op de eventurele turbulentie... maar een zwaardere peak lijkt me geen oplossing voor turbulentie,
Misschien dat door het extra gewicht de helm minder trilt in de turbulentie?

Tutu schreef:
Bedankt voor jou uitvoerige testwerk!

Ik heb met diverse ruiten en aanpassingen gereden op mijn 950A.
Tot ik er achter kwam dat het aan de peak van mijn Schubert E1 ligt. Had ik kunnen weten want in 2005 had ik op mijn toen nieuwe 950S dat ook, maar met een Arai TourX helm (reed daarmee ook meestal met bril)

Bij de Tour X had ik toen 2 x 10gram balanceerlood onder de peak geplakt!!!

En weg was alle turbulentie!!!
Die peaks zijn van te licht materiaal en gaan daardoor zelf fibreren (dat lijkt dus op turbulentie) door aanbrengen lood verdwijnt het trillen van de peak. Ten minste bij de TourX destijds. Nu verder nog geen actie ondernomen omdat ik ga stoppen met motorrijden en mijn 950 wil verkopen.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MarkMeisner



Geregistreerd op: 6-8-2019
Berichten: 68
Woonplaats: Eerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Nov. 2019, 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Klep van de helm thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif