Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2019, 20:29 Onderwerp: Van Laar |
|
|
Ik heb afgelopen week de midsummer 1000 gereden (mudmaniacs).
Tijdens die 1000km offroad trip ben ik maar liefst 6x volledig tot de aanslag door de voorvering van mijn 2011 990R geklapt. Zeker 1x zo erg dat ik er een deuk in mijn voorvelg aan heb overgehouden.
Nu ben ik zelf 95kg en de midsummer word verreden incl bagage.
Nu kreeg ik de tip om contact op te nemen met Van Laar Suspension. Heb ik even over nagedacht en toch maar gedaan. Hij herkende dit probleem en bied een set zwaardere veren aan. Volgens hem zijn de standaard veren te slap.
Naast mij waren nog een stuk of 4 deelnemers op een 990 Adventure, die het probleem niet herkenden. Ik twijfel dus of het wellicht aan mijn offroad capaciteit ligt, maar heb toch een afspraak gemaakt om de vering te reviseren en er zwaardere veren in te zetten.
Nu de vraag:
Herkent hier iemand offroad dit probleem en is toevallig ook met zijn fiets bij Van Laar geweest? _________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Do, 4 Jul. 2019, 22:29 Onderwerp: |
|
|
YES! Bij mij is er alleen andere olie in gekomen, oook 990 R 2011, de dikste olie die in de voorpoten kan. Ben licht 80kg inclusief helm, kleding, laarzen, crossbril + drinkzak.
Daarom heb ik eerst getest, ook op advies van Van Laar, probeer eerst dikkere olie misschien kan dat het nét voor jou het verschil maken en dat doet het! Ben er blij mee en is een totaal andere machine geworden. Veel beter en kan harder offroad rijden.
Mijn motormaat, Ger, hier ook op het forum met zijn 950 adventure. Is 80 of 90kg (ex kleding) en heeft er andere veren + plaatjes bovenin laten zetten. Ook bij Van Laar. Hij had exact hetzelfde probleem als jou, vooral op knippenpaden als de vering helemaal naar onderen toe sloeg.
De voorvering van de adventure 950/990 IS simpelweg te licht voor de machine tijdens het offroad rijden. Helemaal dicht draaien is niet aan te bevelen, tevens heb je dan ook geen stelmogelijkheden meer.
Gewoon andere vering erin eventueel icm andere plaatjes, Van Laar kan dit als geen ander en zal je goed voorlichten en verder kunnen helpen.
Ga even op de weegschaal staan met je complete uitrusting aan al dan niet met rugzak, helm, handschoenen, laarzen, gewoon compleet. Dan weet je waar je over spreekt. Geef je gewicht door aan Rinie en alles komt voor de bakker.
Succes!!
Plaats je ook hoe het afgelopen is en je ervaring is? Dat houdt het forum levendig en is handig voor de volgers met eventueel dezelfde problemen.
ps; de andere deelnemers wisten het gas gewoon niet te vinden of niet het maximale uit de machine te halen. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 5 Jul. 2019, 15:22 Onderwerp: |
|
|
er staat al heel veel over vering op dit forum.. (o.a. een fatsoenlijke offroad setup waar ik zelf rally mee gereden heb..)
VEER: is een kwestie van METEN, en kun je gewoon statisch doen. Hoevbeel zakt de motor in zijn vering, met en zonder berijder. Als van der Laar dat niet gemeten heeft (met jou, op jouw motor) dan slaat het advies nier echt ergens op...
mijn ervaring: met een ~80kg rijder is de standaard 990/950 veer iets aan de slappe kant, maar niet heel veel! een oplossing is bijv een veer van een SM pakken (met een spacer)
Het grootste probleem zit hem in de demping (en daar komt dat doorslaan ook van.
De hoofd rede hiervan is dat de zuiger een bleeder heeft ... dat heeft KTM gedaan om de 990 een beetje het GS gevoel te geven (Ja.. echt waar!).
Dus van makkelijk naar moeilijker/duurder.. allemaal dingen die een beetje helpen:
- veervoorspanning op max zetten en demping goed instellen
- 2cm minder luchtkamer in de vork (8cm ipv 10cm) door 32 cc olie er bij te doen
- olie vervangen door dikkere variant. (je kunt zelf tunen door te mengen!)
- demper zuiger vervangen door EXC variant, en meteen shimpakket aanpassen
- zwaardere/progressievere veer plaatsen
Er zijn vele vering specialisten die je kunnen helpen.. allemaal wel eens genoemd hier op het forum, dus ik ga gaan reclame maken . _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Za, 6 Jul. 2019, 9:28 Onderwerp: |
|
|
Zoals beschreven weeg ik 95kg. Tel daar de uitrusting en bagage bij waarmee ik heb gereden en je zit zo op 120kg. Is toch alweer “iets” meer dan de 80kg die jij noemt.
De vering stond overigens volledig ingesteld op de sportstand, zowel voor als achteren
Ik denk toch dat ik maar eens een bezoekje ga brengen... _________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Jul. 2019, 7:50 Onderwerp: |
|
|
een stukje van het oude draadje...
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=35948&highlight=offroad+setup+vering#35948
als je idd met dat totaal gewicht en bagae offroad wil rijden, dan zul je met bagage de pre-load max moeten zetten, en dan de vering van de motor zonder bagage met de preload op minimaal moeten bemeten.
dan kom je zeker niet onder een zwaardere veer uit. Maar meten en uitrekenen is de simpele oplossing... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2019, 11:56 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tijdens die 1000km offroad trip ben ik maar liefst 6x volledig tot de aanslag door de voorvering van mijn 2011 990R geklapt. Zeker 1x zo erg dat ik er een deuk in mijn voorvelg aan heb overgehouden. |
Ik heb zelf ook meegereden met een 990 en ook meerdere malen de voorvering tot de volledige aanslag gehad (heb het niet geteldmaar twee keer per dag haal ik wel). Is wel op de punten waar het net wat mooier had gemogen; vijfde knip op een knippenpad waar je verkeerd uitkomt met landen en tegen de helling op landt of net die diepe kuil die je anders had gepakt als je had geweten hoe groot hij was...
Zit zelf ook wel te denken aan een vering upgrade, maar denk dat je bij een slechte/ongelukkige landing nog steeds de vering tot de aanslag zal rijden. |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2019, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Dat laatste vraag ik me dus af?
Ik denk namelijk dat het niet meer voorkomt met een andere veer?
Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen datjes vaker voorkwam op het moment dat je te kort achter iemand reed waardoor je te weinig zicht had op de ondergrond.
Jij reed de antraciete 990? _________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2019, 14:30 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Jij reed de antraciete 990? |
klopt
ik => Kasper |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 10 Jul. 2019, 18:58 Onderwerp: |
|
|
doroslaan los je niet op met een hardere veer.
met een hardere veer zal je wel kunnen oplossen dat de vering statisch al te ver inveert, en dus hou je dan meer veerweg over.
onafhankelijk van de veerweg hoor je niet door te slaan.
ps.: dat doorslaan is niet alleen erg gevaarlijk (makkelijk controle door kwijt te raken), maar natuurlijk ook heel slecht voor de alle motoronderdelen die dan de klap krijgen ... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 2 Aug. 2019, 13:27 Onderwerp: |
|
|
@McRay
Als jij langs van Laar of andere veringspecialist geweest bent hoor ik graag je ervaring / aanbeveling / aanpassingen /kosten etc.
Zoals gezegd ben ik ook voornemens om mijn vering eens onder handen te nemen.
Wellicht eerst eens de Brabo rijden met juiste veervoorspanning, demping wat zwaarder en extra olie erbij. Ik heb de instellingen ook op de "sport"-in stellingen staan van de user manual.
Ik heb hier wat minder wegen in de buurt om eens serieus te gaan testen helaas. |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Ma, 12 Aug. 2019, 23:29 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen zaterdag heb ik de motor naar van Laar gebracht. Rinie herkende mijn probleem en het blijkt een “af fabriek” probleem te zijn. Standaard zijn ze al vanaf 2003 uitgevoerd met een te slappe vering, eigenlijk perfect voor een 80kg rijder zonder bagage op voornamelijk asfalt.
Komende zaterdag kan ik hem ophalen (met een trailer). Hij zou rally spec vering en afstelling krijgen, waarbij de nadruk op het rijden op zand word gelegd en hij dus zowiezo een flink stuk harder gaat worden, wat niet ten kosten van het comfort op stenen.
Ik hou je op de hoogte tijdens de Brabo! _________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 15 Aug. 2019, 11:05 Onderwerp: |
|
|
Ik ben benieuwd naar je ervaringen!
En ook wel benieuwd naar het kostenplaatje... |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Za, 17 Aug. 2019, 16:32 Onderwerp: |
|
|
De brommer staat weer thuis. Nu testen!
Wel nog even de tandwiel verhouding 16-45 en een Michelin Tracker voorband monteren _________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
Arrrie
Geregistreerd op: 25-3-2015 Berichten: 110
|
Geplaatst: Wo, 21 Aug. 2019, 15:29 Onderwerp: |
|
|
McRay schreef: | De brommer staat weer thuis. Nu testen!
|
Rinie van Laar weet wel wat die doet, is jaren cross testrijder ontwikkelaar geweest bij WP. _________________ Het zal wel loslopen |
|
Naar boven |
|
|
keewhip
Geregistreerd op: 17-4-2014 Berichten: 81 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 1 Sep. 2019, 21:24 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bij Shocktherapy langs geweest voor een volledige revisie voor en achter, nieuwe veren voor, vervangen rebound zuigertjes.
En waar ik al een beetje voor vreesde, er zat roest onderaan het chroom van de binnenpoten en dat was zoveel dat het ook daadwerkelijk de keerringen bereikte bij volledige compressie. Daarom nu ook in het bezit van nieuwe DLC gecoate binnenpoten .
Alleen een verhard stukje gereden van 30km, maar wat een verschil al. Had ik eerder moeten doen, duikt veel minder, voelt alsof je strakkere lijnen rijdt en lijkt eerder op het achterwiel te komen bij gas geven.
En wat een fijne kerel is Bert. Neemt alle tijd voor je en weet waar hij het over heeft. Onberispelijke werkplaats, voelde me bijna rottig dat mijn niet net vers gewassen 990 daar naar binnen moest... Alle vervangen onderdelen ook gezien en daar bleek toch wel uit dat het hoog tijd was voor een service. Hij was nog nooit vuilschrapers in zo'n slechte staat tegen gekomen, deze waren echt helemaal vergaan. |
|
Naar boven |
|
|
|