lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

990 EFI, idle issue
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Do, 1 Aug. 2019, 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

michel3vb schreef:
Of de stekker en schoentjes nieuw bestellen bij KTM en alle draden er opnieuw inprikken. Dat is mijn inziens de mooiste oplossing.


Volgens de dealer is de stekker niet los verkrijgbaar (was ook mijn eerste idee)
Ander probleem zou lengte van de draad zijn. Is nu al aan de korte kant vind ik.

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Do, 1 Aug. 2019, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Stekker die op het startrelais zit toch? Dat zou dit nummer moeten zijn: 000700000AE

Gewoon verkrijgbaar bij elke KTM dealer. Qua draden. Ik zou de draden een stukje afknippen (waarschijnlijk heb je ook wel oxidatie op de draden) en dan nieuw draad er aan solderen zodat je weer voldoende lengte hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Aug. 2019, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, het vervolg.
gisteren oude contactje uit de stekker gekregen nice

Draad ontdaan van allerlei andere soldeer- en kabelresten en vervolgens met nieuw contactje gemonteerd. Eureka, hij start weer..

Uiteraard testritje gereden.
Zoals verwacht wel wat verandering maar het originele "probleem" is er nog.
Door wat expirimenteren een verband gevonden dat mij (toch) aan de spanningsregelaar doet denken. Graag jullie mening/suggestie.

Wat was mijn originele probleem:
- bij aanschakelen gebruikers zakt het toerental zo ver dat de motor er soms mee stopt. Soms (gisteren bv tijdens testen) stopt ie er ook meteen mee als de gebruiker aan gaat. Als de verbruikers uit gezet worden schiet het toerental omhoog (overcompenseren) en zakt dan weer terug.
- knipperlichten gaan sinds kort soms heel snel (alsof lampje kapot is), aan beide kanten en geen verband.

Wat heb ik geisteren vast gesteld (dank voor de tips):
- motor uit --> accuspanning 12.7V
- motor aan, stationair 13.7 a 13.9 V (was eerder 13.5)
- motor aan, verhoogt toerental (geprobeerd tot 5000rpm) 13.2 a 13.5V (was 12.7) Er is dus wel wat veranderd...

- Motor aan, stationair. knipperlicht aan (normale snelheid)
- Gebruikers aan, toerental zakt, wordt niet gecompenseerd en soms stopt de motor gewoon direct.
- Gebruikers uit, toerental omhoog (2000 a 2500rpm) knipperlicht gaat snel
Na even zakt het toerental weer, knipperlicht gaat ook weer normaal.

Het maakt niet uit wat de gebruikers zijn, fans, grootlicht, extra lampen, verwarming effect is gelijk.

Mijn idee gaat nu (toch) richting spanningsregelaar:
- is een stuk electronica dat toerental afhankelijk iets doet
- laadstroom met draaiende motor lijkt me wat laag
- laadstroom hoger toerental zakt ipv hoger of gelijk
- vertraagde reactie van de regelaar bij afschakelen gebruikers zou een spanningspiek kunnen geven de het verhoogde toerental zou kunnen verklaren.

Natuurlijk zit de accu als buffer in het systeem, maar als de regelaar iets raars doet kan ik me voorstellen dat de accu dat niet kan compenseren

Wat denken jullie. Ik wil best nog wat vervangen, maar graag zo gericht mogelijk.
Heeft misschien iemand een regelaar om te testen of dat dat de oorzaak is?

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Aug. 2019, 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

Als eerste moet je altijd zorgen dat de basis goed is. Heeft de motor op tijd z’n beurten gehad? Filters zijn gedaan, olie verwisseld, kleppen gesteld? Brandstofpomp filters ook al eens verwisseld?

Ik ben zelf een tijdje terug toevallig ook aan het meten geweest op mijn 990 Adv van 2006, omdat ik de SR ook niet helemaal vertrouwde. Gemeten met een Fluke overigens. Hiervoor had ik overigens de stekkers van de SR en dynamo losgehaald en schoongemaakt en de voltages zijn aardig omhoog gegaan dus ik vermoed dat deze motoren wel gevoelig zijn voor smerige stekkers. Ik vertrouw de accu ook nog steeds niet helemaal trouwens, ook al heb ik er vorig jaar nog een nieuwe ingezet.

Stationair met grootlicht: 14,2V
Stationair zonder grootlicht: 14,25V
5000 tpm met grootlicht: 13,6V
5000 tpm zonder grootlicht: 13,57V

Prima waardes volgens mij.

Ook kun je de dynamo nog doormeten, dus spoelen meten op weerstand (3 x ongeveer 0,3 OHM) en voltage afgifte per spoel (ongeveer 60V? weet ik niet zeker). Even checken met het repair manual (is hier op de site te vinden). Dan weet je of de dynamo goed is. Als je dan ook de SR hebt doorgemeten blijft de accu en bedrading nog over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Aug. 2019, 11:44    Onderwerp: Reageer met quote

onderhoud is gedaan, zo ver ik weet door de dealer
Stekkers en connecties schoon gemaakt, door de dealer en mijzelf
Accu vervangen 2016, meetwaarden acuu (12.7V) lijkt prima.

De door jou gemeten waarden zijn waarden die ik ~ zou verwachten en behoorlijk hoger als die ik heb..

Heb je toevallig de link naar het repair manual, ik kan het niet vinden.

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Aug. 2019, 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

dat de spanning iets daalt bij meer toeren is normaal (~0.5v). Dit heeft meer met je meting (multimeter) te maken dan met de regelaar overigens. (de spanning is niet constant.. maar het zijn pieken, en hoe dan de effectieve spanning berekend wordt is maar de vraag en vooraf frequentie afhankelijk).

Maar.. 13v is gewoon te laag

handboek: zie PBtje

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Di, 13 Aug. 2019, 10:36    Onderwerp: Reageer met quote

Story continues....
Spanningsregelaar vervangen. Metingen gedaan 14.3V stationair, andere metingen conform repair manual. --> Happy camper

Zondag rondje gereden (70km) geen enkel probleem, motor leek erg soepel te lopen
Maandag opnieuw (hetzelfde) rondje gereden en op 3/4 begon het gedonder.
Tijdens het rijden wordt de motor electrisch volledig uit en aan gezet met een hoge frequentie.. en stotterd dus op een rare manier.

Wat zie ik:
- ervaar stotteren
- zie dashboard uit en aan gaan (alle led-delen aan zoals bij contact aan)
- toerenteller doet (gedeeltelijke) needle swipe (zoals bij contact aan)
- dan gaat alles weer uit en weer aan alsof contact uit/aan is gezet (of de emergency off knop)

Dit herhaald zich een aantal keer.
Daarna liep de motor weer even normaal

Probleem herhaalde zich vervolgens nog 2x op weg naar huis.

Behoorlijk pissig thuis gekomen.
Meten:
- accuspanning laag (12.2V)
- laadspanning laag (13.7V)
- Inschakelen gebruikers (grootlicht) -> motor uit, maar start direct weer alsof er niets aan de hand is.
- gebruik handvat verwarming als gebruiker, dan gaat heel geregeld het " battery saving lampje" aan, hetgeen betekend dat het gevraagde vermogen gereduceerd wordt om de accu heel te houden.

Ik kan de symptomen niet rijmen, als de spanning te ver inzakt agv gebruikers kan ik me voorstellen dat de motor electrisch uit gaat, maar als de accuspanning laag zou ik moeilijk starten verwachten.

Geen storings codes op het Fl-lampje.

Druppellader aangesloten --> geeft aan accu-spanning erg laag, uiteindelijk geeft de lader aan "accu slecht".
Lader afgekoppeld en opnieuw aangekoppeld, normaal laadproces, resulterend in "accu volledig geladen"

Kan de accu, ondanks 12.5V onbelast toch op een of andere manier defect zijn en voor bovengenoemd effect zorgen? (uit/aan/uit/aan enz)

Accu-bedrading heb ik gecheckt op corrosie en vast zitten.
Gepland:
- check massa kabel aan framezijde
- schakelaar standaard
- emergency schakelaar check
- hoofd relais? (waar te vinden)
- ...... ideeen welkom...

kortom HELP,

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Di, 13 Aug. 2019, 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat super irritant zeg. Misschien kabelbreuk bij de dikke kabelboom die naast het stuur loopt, van het contactslot zeg maar? Dus even laten lopen en dan stuur flink draaien.

Had je de dynamo ook doorgemeten? Voltage afgifte en weerstand?

En wat betreft de accu, weer je zeker dat die goed is? Tijdens starten mag t voltage niet onder de 10v komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Di, 13 Aug. 2019, 22:27    Onderwerp: Alarm gecontroleerd? Reageer met quote

Zou het kunnen dat je een alarm gemonteerd hebt en dat die wellicht vervelend begint te doen?
En zo nee, heb je de stekker waarop het alarm moet worden aangesloten al eens gecontroleerd en wellicht met lucht schoon geblazen?

_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Aug. 2019, 7:24    Onderwerp: Reageer met quote

Spanning dipt niet onder 11V tijdens starten, in elk geval niet zo lang dat mijn multimeters het laten zien.
Nadat de accu door de druppellader opnieuw helemaal is geladen zijn de meetwaarden weer als verwacht (14.3V, lopend, 12.7V uit, etc)

Contactslot & kabelboom waren ook mijn verdachte, rommelen met slot en kabelboom leid niet tot afslaan of stotteren of wat dan ook.

Op het moment is er geen alarm meer gemonteerd, maar is wel gemonteerd geweest. Bedrading gecheckt, waar die onderbroken is geweest (bv op start relais).

vandaag maar eens nieuwe accu plaatsen, lijkt me de logische volgende stap.
Dan meteen ook ff de bekabeling controleren vanaf de accu naar de rest.
Voor de zekerheid standaardschakelaar ook maar ff controleren

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
René



Geregistreerd op: 26-2-2019
Berichten: 110
Woonplaats: Hilversum

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Aug. 2019, 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat dat een heel goed besluit is en verwacht dat dan je probleem ook opgelost is,zo niet dan heb je in iedergeval zekerheid dat hey niet in de accu zit,want nu blijf je twijfelen
Gr René ( klaver vier)

_________________
Hobby motor speedway.
Sinds kort een 990smr
Smr is inmiddels naar mijn zoon
Nieuwe aanwinst superduke 1290r se
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Aug. 2019, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Wellicht mogelijk om het voltage te loggen?
En of onder het rijden te meten (pas wel op!)

Standaard schakelaar lijkt me niet hiermee gaat namelijk ook niet het dashboard aan/uit.

Lijkt me niet dat het persé hierin zit. Maar controleer even de stekker die op het startrelais zit. Ik heb een keer vreemde problemen gehad. Dit kwam uiteindelijk daarvandaan. Verder gaat er (tenminste op de 950) ook een dubbele kabel naar stekker onder blok door richting spanningsregelaar. (witte connector) beetje vaag dat deze in niet waterdicht is uitgevoerd. Ikzelf heb er een waterdichte connector op gezet. Aangezien deze direct in het rijwater zit van je voorwiel tussen blok en carterplaat.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Aug. 2019, 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dat je dash helemaal uit en weer aan gaat zou zeggen dat het iets te maken heeft met of je contactslot, killswitch of toch een massapunt.

Er gebeurd niet iets specifiek als je aan niet rijden bent als dat gebeurd? Niet in een bocht, aan het schakelen o.i.d.?

Verder wat al gezegd wordt, de neutraalschakelaar, jiffyschakelaar of het omvalrelais kunnen het haast niet zijn omdat dan je dash niet helemaal uit maar valt alleen de motor uit. Accu vervangen is zeker een goed idee.

Wat betreft de voltmeter, koop gewoon zo’n simpel aftermarket inbouw ding en dan weet je het ook. Liefst direct op de accu aansluiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Ma, 19 Aug. 2019, 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Check dit topic op advrider, gaat over kabelbreuk bij/in je contactslot. Hoeft niet perse zichtbaar schade aan de isolatie aan de buitenkant te zitten blijkbaar.

https://advrider.com/f/threads/ktm-990-adventure-baja-ignition-wiring-harness-bad-installation-check-your-bikes.958280/page-6#post-30061052
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
S2carlo



Geregistreerd op: 1-2-2015
Berichten: 26
Woonplaats: Braboland

BerichtGeplaatst: Do, 22 Aug. 2019, 7:26    Onderwerp: Reageer met quote

helaas hebben de nieuwe spanningsregelaar en accu het probleem niet opgelost.
Lijkt erop dat de accu niet goed wordt geladen (mogelijk dynamo)

Als de motor van de lader komt meet ik prima spanningen en rijdt hij prima, geen probleem.
Na ~ 60km begon er wat. Knipperlicht snel, iets meer ploffen in de uitlaat, en de toerenteller stond af en toe te springen tussen 1000 en 3000rpm.

Gemeten 12.7 V in rust op accu, maar laadspanning te laag 13,6V.
Gebruikers aanzetten (grootlicht) leidt tot afslaan (kan geen spannignsdip aflezen maar die kan te kort zijn).
Start weer als een zonnetje en lijkt prima te lopen. Opnieuw verbruiker aan leidt niet altijd tot direct afslaan.

Ik heb geprobeerd de dynamo door te meten maar vind verschillende info.
Repair manual zegt meten op losse dynamo stekker "back to back" (draad naar draad?) <1 Ohm --> ik meet 0 ohm (piept door)
Jij geeft in een forumdraad aan op losse dynamo stekker 1 ohm tussen stekkerdraad en massa --> ik meet open (eindeloze weerstand) op alle draden.
Geprobeerd met aangesloten stekker en lopende motor te meten achter op de stekker naar massa. Op gelijkstroom meet is ~6V, op wisselstroom ~16V maar niet in de buurt van de 35 V die ergens genoemd wordt.

Ik heb gedraaid met stuurgedraaid, gerommeld met kabelbomen en contactslot maar allemaal geen rariteiten..

Suggesties??

_________________
-----------------------------------------------------------
KTM 990 Adventure
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif