lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Bandenspanning

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Veron



Geregistreerd op: 2-7-2019
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 9:10    Onderwerp: Bandenspanning Reageer met quote

Ik heb sinds kort de Pirelli Scorpion Trail 2 banden onder mijn 1190 en ben er zeer tevreden over. Vanaf montage/winkel is de achterband afgevuld tot 2,9 bar (koud).
Rijdend loopt deze al vrij snel op tot 3,5 bar.
Ik heb navraag gedaan bij 3 zaken vwb nu de juiste spanning is voor deze band en krijg 3 totaal verschillende antwoorden.

Mij lijkt een (warme) druk van 3,5 bar aan de hoge kant en dacht dat 3,0 bar zowel de max was. Maar ik leg de vraag hier niet voor niets neer en zou graag andere meningen/ervaringen willen horen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mookie



Geregistreerd op: 30-5-2015
Berichten: 97
Woonplaats: Zaanstad

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bandenspanning altijd koud meten.
Voor 2,5 , achter 2,9.

Bij het opwarmen is normaal dat de spanning oploopt.
Warme lucht zet nu eenmaal uit.

Mookie

_________________
1290 Super Adventure S
1190 adventure
ST1100
Intruder750
CM400T
CX500
CB350 four
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Veron



Geregistreerd op: 2-7-2019
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mookie schreef:
Bandenspanning altijd koud meten.
Voor 2,5 , achter 2,9.

Bij het opwarmen is normaal dat de spanning oploopt.
Warme lucht zet nu eenmaal uit.

Mookie


Het is niet dat ik het niet begrijp, mijn vraag is meer of een oplopende spanning van 3,5 bar niet te veel is? Is er bijv. een maximale druk die een achterband zoals deze mag/kan hebben? Tot welke maximale druk is een achterband nog "veilig"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

maximum druk staat meestal gewoon op de band.

echter.. dat is de maximum druk die jij er in mag stoppen...

wanneer gaat ie stuk?
- echt stuk: Bij heeeeeeeeeeel veel hogere durk: Zo'n band is namelijk berekend op:
- 240km/h (zie snelheidsindex + marge dan nog..)
- warm, maximale load etc (motor vol, passagier...)
- en dan nog eens vol in een boch hangend een flinke stoeprand nemen...
en doen moet ie heel blijven.
Ik heb nog NOOIT een uit elkaar gespatte (notor) band gezien!

beschadigen.. das wat anders:
Op den duur kan bijv wel het loopvlak loslaten als het rubber langdurig te warm wordt. Dit gebeurt overigens eerder door te weinig druk (interne frictie).

Maar als je een officieel antwoord wil: ga effe naar de fabrikant website en schrijf ze een mailtje. Ik ben best benieuwd wat ze antwoorden.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Veron



Geregistreerd op: 2-7-2019
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reactie dr. Bean, hier kan ik wat mee.

Laatste vraag die ik nog heb vwb dit onderwerp, mocht de achterband opwarmen tot 3,5 bar of meer is de kans dat de band gaat glijden in een (vlot genomen ...ahum) bocht hoger?
Dit werd mij bij een bandenleverancier verteld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Jul. 2019, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

mijn idee:

een band warmt op doordat ie vervormt daar waar die op de weg komt (schuin of recht) en door vervorming van de aandrijf/rem krachten die er op komen.

Als de bandenspanning laag is, vervormt ie veel en warmt ie snel op... en wordt ie dus harder. als ie hard is, of hard wordt door de toegenomen druk dan vervormd ie minder en warmt ie dus minder op... en wordt ie dus weer minder warm. Dat regelt zichzelf dus.

Banden kunnen makkelijk 50-70 graden worden .. en nog wel veel heter ook zonder dat ze stuk gaan. (denk maar ens aan de asfalt temperatuur als het buiten 40 of 50 graden is...)

Grip
een koude band heeft weinig grip omdat het rubber hard is en het oppervlak van de straat slecht kan volgen. Een warme band heeft meer grip omdat het rubber zacht en soepel en plakkerig geworden is. Een TE hete band heeft weer minder grip omdat het rubber gaat smeren (maar gewone wegbanden doen dat maar weinig, en dan heb je al diklke rubber rullen aan de band zitten hoor... dat bereik je niet zomaar).

Een band met de juiste druk heeft een ideaal raakvlak met de weg nadat ie is opgewarmt. Een echt te zachte band heeft minder grip omdat het raakvlak te breed wordt; daarbij voelt dat heel instabiel en komt het sturen niet ten goede. een echt te harde band warmt niet op.. en heeft dus uiteindelijk minder grip.

Daarnaast kun je nog kiezen voro een rubber compound... een zachte compound hoeft minder op te warmen om goed grip te hebben, en kan bij een breder draagvlak (lagere vlakdruk) dezelfde grip geven. Maar: hij zal vooral harder slijten (bij dezelfde afmeting...)
Een harde compound moet meer opwarmen om die grip te bereiken, maar is wel steviger en slijt minder..

In theorie kies je dus een zachtere compound als het buiten kouder is.. of verlaag je de bandenspanning iets als het KOUDER is.. zodat de band verder opwamrd. Daarnaast kun je bij koudere omstandigheden een smallere band nemen, dan zal ie meer valkdruk hebben en dus meer vervorming en meer grip bij lagere temperatuur.
warm -> viseversa.

Ergo: complex geheel!!

mijn advies: Volg op de weg de richtlijnen van de fabrikant van motor en band. denk niet dat je dat 'beter' kan. en op de weg bereik je al die extreme omstandigheden echt niet.
Als je wil kun je dan een beetje spelen er mee.. een paar tiende bar er bij of er af is geen probleem natuurlijk: en is vooral een afweging van grip versus stabiliteit, met name bij koud weer.

just my 2cts

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
guntherrex



Geregistreerd op: 4-6-2019
Berichten: 3
Woonplaats: IJmuiden

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jul. 2019, 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

3,5 bar in warme toestand is heel normaal, heb met sportief rijden inmiddels ook al eens 4,2 gezien. Dat is ook de redden dat met circuit rijden je begint met een wat lagere bandenspanning, omdat de band warmer wordt dan met weggebruik en dan dus te hard wordt op temperatuur. (nouja, iets zachter voor meer contactoppervak is ook een reden)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif