Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2019, 16:39 Onderwerp: Stuur schudden |
|
|
Vandaag op pad geweest met de KTM, wat een feest, even wennen tegenover men GS/A 1150, maar zoveel lichter, handiger en krachtiger, wel iets meer in toeren rijden, en even gewoon worden aan rukkerig gasgevoel bij lage snelheid.
Wat wel opviel en licht verontruste is, wanneer je rond 90/100Km/u je stuur even loslaat, het stuur begint te schudden, denk bij hogere snelheid ronduit gevaarlijk.
Indien men stuur vasthoud, wat normaal is geen probleem, maar met de gS/A kon ik mijn stuur loslaten, daar gebeurde niets.
Denk, balanceren van voorwiel, demping anders instellen vork en achterveer?
Herkenbaar probleem??? _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2019, 18:16 Onderwerp: |
|
|
bekende issue. had je al gezocht ?
vaak een probleem van balhoofdlagers (putje, te los etc)
soms van de voorband
vering instelling en slechte uitlijning kunnen het erger of slechte rmaken.
gaat het om een 950/990 adventure?
~90km/h is eigenfrequentie van het frame: dan gebeurt het makkelijskts (maar het hoort/hoeft niet hoor). Daarboven weer stabieler... en bij 180 wordt ie ook weer wat instabieler _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2019, 19:20 Onderwerp: |
|
|
idd bekend dingetje ja, 15 jaar geleden ook last van op m'n 950,
bij 90kmh stuur loslaten, en rond de 85 tot 75 kmh dat schudden.
kan kombinatie van dingen zijn zoals de dr hierboven al aangeeft.
op m'n huidige 950 weer geen last van, wellicht dankzij de
michelin anakee voorband die er nu op zit?
maar het schijnt dat de 950/990 adv hier gevoelig voor is.
PS: nog ff wat info van een tijd geleden opgezocht,
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1211&highlight=schudden _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2019, 22:19 Onderwerp: |
|
|
Nee had nog niet gezocht, zal ééns aan de slag gaan met jullie informatie
Achterband moet vervangen worden, vierkant gereden, nog nieuw aan zijkant en vlak in het midden.
Bedankt voor jullie reacties, ben het hier al gewoon aan het worden, even leuk en informatief zoals het GS forum Nederland waar ik al jaren te vinden ben onder Djairo (naam van men zoon). _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 15 Feb. 2019, 23:30 Onderwerp: |
|
|
balhoofd lagers al gechecked? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Koen
Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Za, 16 Feb. 2019, 14:33 Onderwerp: |
|
|
Al banden spanning gecheckt? Hielp bij al een stuk,
Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
|
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Wo, 27 Feb. 2019, 12:26 Onderwerp: |
|
|
Vandaag zonder koffers gemonteerd zelfde oefening aan zelfde snelheid, nix probleem, nix schudden dus op reis, beide handen op het stuur _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Wo, 27 Feb. 2019, 12:44 Onderwerp: |
|
|
Wellicht is je achterveer dan de boosdoener. Preload even wat opschroeven zou al verschil moeten maken wanneer je met koffers rijdt. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 27 Feb. 2019, 19:47 Onderwerp: |
|
|
ja met koffers (en bagage) hoor je ook typisch je vering bij te stellen.
Ook de wind en het effect van uitgespreide massa (minder gecentreerd massa-punt) vergroot de gevoeligheid.
idd: bandenspanning goed zetten, vering strakker (met name achter)
en zorgen dat je bagage stijf met de motor verbonden is (slappe rekjes doen mee in de resonantie!) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Frank Peeters
Geregistreerd op: 30-1-2019 Berichten: 38 Woonplaats: Bornem Belgie
|
Geplaatst: Za, 25 Mei. 2019, 16:37 Onderwerp: |
|
|
Is helemaal verdwenen nu, enkele weken geleden balhoofdlagers vervangen, iets beter maar nog steeds aanwezig, met koffers harder.
Nu hadden ze mij gezegd in de garage, KTM Dealer, om na 1000 Km nog ééns langs te komen om aan te spannen, zouden waarschijnlijk losser komen.
Inderdaad weekje Vogezen en Zwarte woud, en de laatste dagen verergerde het weer.
Gisteren dan meer even langs de dealer geweest, met koffers er op, en waarachtig, staan nu op juiste moment aangedraaid en nu echt niets last meer, stuur loslaten vanaf 100KM/u en afzakken tot 50 KM/u, niets schudden.
KTM bevalt me nu zo dat ik de volgende aanpassingen overweeg, velgen laten herspaken bij Haan Wheels met RVS spaken deze winter.
2de hands Akra's zoeken en Rotweiler intake kit plus luchtfilter.
Extra Led schijwerpers op valbeugels, enkel voor meer gezien te worden.
Tips hieromtrent zijn meer dan welkom!!
Spijtig toch dat ik er niet in slaag om foto's te plaatsen, zouden jullie de progressie van mijn"Witte" kunnen zien. _________________ Van diegenen die niets te zeggen hebben, zijn zij die zwijgen de meest aangename. |
|
Naar boven |
|
|
|