Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 5 Apr. 2019, 8:17 Onderwerp: |
|
|
Het blijven vervelende dingen. Als je op GPS of zicht rijdt moet je er gewoon erg rekening mee houden. Op roadbook zou ik toch een waarschuwing van mogelijke geulen op deze vlakte waarderen. De boodschap is ook wel aangekomen bij de orga, in de daaropvolgende briefing werd ook gezegd: snelle vlakte maar houd rekening met dit soort rigels.
Dag 4
Vanwege ongeval gisteren geen race maar vrij rijden. Vandaag over snelle vlaktes naar de zwarte heuvels in het Zuiden. De meesten rijden in groepjes met een touristisch tempo of blijven in bivouac. Voor mij gewoon hetzelfde tempo. Haal een groepje van 5 in want zij maken veel stof en rijden net iets te langzaam. Helaas knal ik hard op een steen, buts in velg en lekke voorband. Vind een pol opgedroogd kamelengras als steun. Plaats m'n reserve biba en met hulp van een andere rijder krijg ik de as op z'n plek. Ga weer van start maar een paar honderd meter later weer lek. Ben er klaar mee. Heb geen gsm bereik dus druk Spot in. Verkeerde knop dus medische hulp gevraagd ipv mechanische. Probeer te cancelen maar krijg het niet voor elkaar. Een Pools auto team stop en belt de orga met sat phone. Ambulance komt er toch aan en vertrekken overrichte zaken. De bezemwagen zou over een uur komen. Ik klim een heuvel op en krijg bereik. Laat m'n vrouw weten dat ik nog heel ben. In de schaduw naast m'n motor doe ik m'n ogen even dicht. Dan komt de bezemwagen, de zwarte Iveco van Karl Heiz en een paramedic. Met het kraantje hijsen we de dikke naar binnen. We moeten de volledige route afrijden om achterblijvers op te pikken, krijgen nog een lekke band door een stuk hout, komen een keer vast te zitten in kleine duinen en pikken nog wat Duitse studenten op die net hun auto kapot hebben gereden in de duinen. Rond 17u ben ik terug in het bivouac en heb toch de hele route gezien, maar niet op de manier zoals ik had gehoopt. Ik vervang m’n voorwiel door reserve en het onderhoud voor vandaag zit er weer op. Doe de laatste reserve band in m'n tasje en ben klaar voor morgen.
https://youtu.be/V4HsobCUlAI
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 8 Apr. 2019, 7:23 Onderwerp: |
|
|
Dag 5
Via ongeveer dezelfde route als dag 2 weer terug naar Taghit. Eerst wat duinen die erg goed gaan, blijkbaar heb ik weer wat bijgeleerd of zijn deze duinen gewoon makkelijker dan in het begin van de week. In Igli zouden we kunnen tanken maar helaas heeft het tankstation geen peut meer. Ik zoek nog op m’n gps of er stations in de buurt zijn maar helaas. Ik heb nog 8l voor 60km en er zouden nog flink wat duinen komen, dus dat wordt erg krap. Ik probeer zo soepel mogelijk te rijden door de duinen met zoveel mogelijk ronde opstapjes om zo min mogelijk benzine te verstoken. In de oued rij ik langzaam en besluit een duinenveld over te slaan omdat ik het anders niet ga halen. De finish is in een mooie vallei met palmbomen waar ik een mooie wheely maak voor de fotografen. Ik heb geluk want heb nog maar een klein laagje benzine. Op het roadbook staat een tankstation aangegeven dichtbij maar die blijkt niet te bestaan. Taghit is nog 15km en ik val in een dorpje droog. Van een andere motorrijder krijg ik een liter benzine, eindelijk de slang gebruikt die ik altijd bij me had samen met een fles vanuit de berm (lang leve de plastic soep). Wel wat benzine binnen gekregen, bah. Bij tankstation gooit ik er 20l in en rij naar het bivouac. Een bijna perfecte dag.
https://youtu.be/2IDdVZs9lZs
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Di, 9 Apr. 2019, 7:35 Onderwerp: |
|
|
Dag 6
Vandaag om het grote duinenveld ten Oosten van Taghit. Het is ín total zo’n 190km en kunnen onderweg 3l benzine krijgen bij een CP. Ik moet dus met een flink volle tank starten en gelijk de duinen in, leuk! We krijgen veel duinenvelden, eerst wat losliggende duinen waar het de truck is om de juiste weg te vinden om de duinen heen, maar gaandeweg steeds meer grotere duinen die goed te doen zijn. Goed kijken en de route uitstippelen gaat steeds beter en ik kan redelijk soepel rijden, maar af en toe ontkom ik niet aan wat duw en trek werk en de motor laten brullen om uit een zacht stuk te komen. Dan een stuk piste om de zwarte berg heen Het laatste veld voor de CP is martelen over kleine, zachte rommelige duinen. Moet de motor even laten koelen en kan dan naar het CP rijden. Heb 16l verbruikt op 110km en vul 3l bij. Na de CP gaan de pro's door de duinen terug en wij rijden op een mooie piste er naast. Soms wat kleine duinen dan weer snelle piste met sprongetjes. Heerlijke dag en jammer dat de piste niet nog eens 100km was! Vlak bij het einde geef ik een Algarijn een liter benzine want ik heb nog 6l over zodat hij weer verder de duinen in kan. We komen in dezelfde mooie vallei aan als gisteren. Dit was de mooiste dag van de rally en hij had nog langer mogen zijn.
Vanavond krijgen we schaap en cous cous aangeboden door de overheid. Acht schapen worden gegaard boven een houtvuur. Het ziet er beter uit dan ze smaken, maar een gegeven paard.....
https://youtu.be/eFgA_hjvbNA
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Wo, 10 Apr. 2019, 19:18 Onderwerp: |
|
|
Lijkt mij echt geweldig om een keer door al dat eindeloze zand heen te mogen ploegen.
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 11 Apr. 2019, 7:24 Onderwerp: |
|
|
Het is ook geweldig als je na een uur ploegen het einde in zicht krijgt
Nog meer zand:
Dag 7
De duinenrace, voor ons maar 1.5 ronde van 28km. De eerste CP bovenop een grote duin bereik ik makkelijk. Daarna volgt een heel zacht stuk en begin te twijfelen of ik het wel ga halen maar bijt door. Na de 2e CP wordt het weer mooi surfen. In het zachte stuk ga ik uit de sporen maar dat is nog erger en kom in een pannetje te staan. Met flink zweten en veel gas kom ik eruit. Voordat ik het besef ben ik bij de finish en mag de grote duin op. De eerste poging gaat dat niet goed kom op de verkeerde top uit en val om in een gat. Tweede poging is wel succesvol. Euforisch sta ik op de top, wat een uirzicht, wat een gevoel. Blijf er 15min genieten en zie toppers op hun achterwiel omhoogrijden.
Na de finish van de grote duin af en de laatste duinen over richting het bivouac. Ik kom de Algerijn die ik gisteren benzine heb gegeven nog tegen en hij steekt zn duim op. Onder de finishboog door, een burnout veel felicitatie en dan tijd voor bier.
https://youtu.be/JaNB184zRgw
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Zo, 14 Apr. 2019, 14:55 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je verhaal en zeker ook de filmjes !
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2019, 10:12 Onderwerp: |
|
|
Nog een paar mooie plaatjes:
Bivouac van Beni Abes
[img]advrider.com/f/attachments/bivouac-beni-abes-by-drone-jpg.1635870[/img]
Hoogste duin bij Beni Abes
[img]https://advrider.com/f/attachments/high-dune-beni-abes-jpg.1635871/[/img]
De oase van Taghit
[img]https://advrider.com/f/attachments/taghit-by-drone-jpg.1635872/[/img]
Bivouac Taghit
[img]https://advrider.com/f/attachments/camp-taghit-jpg.1635873/[/img]
[img]https://advrider.com/f/attachments/dunes-jpg.1635874/[/img]
Jammer, plaatjes doen het niet. Als je de url kopieerd kan je ze wel zien.[/img]
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
87.36 KB |
Weergegeven: |
728 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
141.62 KB |
Weergegeven: |
714 keer |
|
Beschrijving: |
|
Download |
Bestandsnaam: |
High dune Beni Abes.jpg |
Bestandsgrootte: |
58.1 KB |
Gedownload: |
735 keer |
Beschrijving: |
|
Download |
Bestandsnaam: |
Bivouac Beni Abes by drone.jpg |
Bestandsgrootte: |
77.96 KB |
Gedownload: |
761 keer |
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Wo, 17 Apr. 2019, 10:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je verslag en foto's
ik bewonder ook hoe je de motor prepareert en verbeterd telkens weer,
ik denk dat je al aardig "vergroeid bent met het apparaat..
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Do, 18 Apr. 2019, 7:39 Onderwerp: |
|
|
Het is wat andere koek als Marokko waar je op een hoge duin al het einde van het duinenveld kan zijn. Dus veel potentieel hier maar Rainer moet wel meer z'n best gaan doen. Navigatie was veel te makkelijk (te veel gps punten) en over dezelfde weg heen en terug vind ik echt niet kunnen. Hij was van plan om volgend jaar vanaf de kust te starten dus dan gaat het meer op de klassieke Tuareg rally lijken met veel meer afwisseling in landschappen en meer piste.
@Daan: ja het is leuk om (met anderen) oplossingen te bedenken en de motor te verbeteren. Jammer dat je dan de eerste dag na 8km al weer met een pruttelende tank staat. Enige oplossing die ik nu nog zie is terug naar de originele tank (die beslaat minder ruimte om het blok heen) en dan bijvoorbeeld een Rade achtertank.
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
|