lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

schijfrem loopt te veel aan

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Feb. 2019, 15:09    Onderwerp: schijfrem loopt te veel aan Reageer met quote

Gisteren de 990 adv weer uit zijn winterslaap gehaald, heerlijk! Het valt me wel op dan het voorwiel best zwaar rond draait. Dat merk ik als ik de motor aan de hand loop. Zoals gebruikelijk lopen de remblokken wel wat aan, maar ik vraag me af of het nu niet te veel wordt. Als het voorwiel vrij van de grond is krijg ik het wiel met een flinke zwieper maar 1 keer rond... Mijn vraag is of dat "acceptabel" is. De weerstand (het aanlopen) is wel gelijkmatig, dus geen sprake van kromme remschijven.

Ik ga de remklauwen er af halen zodat ik de remcylinders eens schoon kan maken. Kan dat gewoon met zon spuitbus remreiniger? En daarna de remcylinders weer licht invetten, maar waarmee? Ik heb wel eens gehoord dat dat goed kan met een soort vet van ATE?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

inmiddels het "juiste" vet al besteld. Vraag me alleen nog af hoe ver ik de remcylinders er uit kan laten steken voordat ze er uit vallen. Ik ben namelijk niet van plan om ze er helemaal uit te halen, maar wil ze er wel ver genoeg uit halen zodat ik ze goed schoon kan maken en licht kan invetten. Iemand tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

De remzuigers hebben een bodem. Als je de remklauwen in je hand hebt, kan je "in" die zuigers kijken. Hoe meer de zuigers uit de remklauw geknepen worden, hoe dichter de bodem bij de rand van de remklauw komt. En als die bodem quasi gelijk komt met de rand van de remklauw, dan gaat ie eruit ploppen. Je moet dus goed visueel controleren hoe dicht de bodem van de remzuiger bij die rand van de remklauw komt. Ik ben hierin ook niet echt een held, ik denk dat ik de zuiger er toch een centimetertje laat in zitten. Dan zie je doorgaans al de mooie zuigerwand, en kan je dus al goed het vuil eraf wrijven. Dan er vet aan doen, dan met de hand de twee zuigers tegelijk terug duwen. Als je er maar één in duwt, dan gaat die ander eruit ploppen. stars
Eens beide zuigers goed gesmeerd, kan je er mee "spelen": je duwt de ene erin en de ander komt er wat uit, en omgekeerd. Dat moet behoorlijk gladjes gaan.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Muug, super bedankt, ik snap hem helemaal. de cylinder is dus "hol" waardoor je de bodem / achterkant kan zien. got it, dat gaat goedkomen dan. 1cm lijkt me ook wel "veilig". Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht je ook gelijk je remvloeistof gaan vervangen dan zou ik de zuigers er juist wel uitploppen. Dan kun je de klauw van de binnenkant ook eens goed schoonmaken.
Laatst bij mijn Diversion 900 gedaan en daar bleek toch vrij veel aangekoekte rommel te zitten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er nooit iets aangedaan. Na onderhoud gelijk een stuk beter remmen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

michel3vb schreef:
Mocht je ook gelijk je remvloeistof gaan vervangen dan zou ik de zuigers er juist wel uitploppen. Dan kun je de klauw van de binnenkant ook eens goed schoonmaken.
Laatst bij mijn Diversion 900 gedaan en daar bleek toch vrij veel aangekoekte rommel te zitten. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er nooit iets aangedaan. Na onderhoud gelijk een stuk beter remmen.


Dank voor de tip, snap dat het in principe weinig meer werk is, maar ik probeer het eerst zo. Op zich is de motor altijd goed onderhouden geweest, de remvloeistof is ook nog best vers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
inmiddels het "juiste" vet al besteld. Vraag me alleen nog af hoe ver ik de remcylinders er uit kan laten steken voordat ze er uit vallen. Ik ben namelijk niet van plan om ze er helemaal uit te halen, maar wil ze er wel ver genoeg uit halen zodat ik ze goed schoon kan maken en licht kan invetten. Iemand tips?


klauw der af, dikke verfroerlat er tussen, en de pompen dat de zuigers naar buiten komen totdat je de lat klemt.

let op: Hierbij moeten de zuigers gelijkmatig naar buiten komen (dus niet de een veel meer dan de ander.

De zuigers hebben een coating: die beschadigd makkelijk: Dus geen schroevendraaires of breekijzers er tussen!

de zuigers moeten zonder veel kracht (dus met de hand met het houtje) terug gedrukt kunnen worden: Kan dan niet.. dan moet je toch de klauw schoonmaken

als je de zuigers helemaaluitgedrukt hebt.. kan het zijn dat er te weinig remvloeistof in de voorraadpot komt... dat mag niet gebeuren, want dan zit er lucht in! Viseversa: Als je de zuigers helemaal terug drukt kun je de remvloeistof uit de pot laten overstromen als er te veel in zit: dat geeft een kliederboel!


LET OP: remvloeistof is een alcoholbasis vloeistof, brandbaar.. EN het is net verf-afbijt! dus laat het vooral NIET zitten als je knoeit. Was het eventueel af met een zacht sopje als je klaar bent met de job: het lost prima in water op.
Houdt de voorraadpot zo veel mogelijk gesloten, want het trekt ook water aan!

Eerlijk gezegd heb je dat speciale vet niet nodig: De buitenkant van deze gecoate zuigers mag gewoon drooglopen (monteren met eigen vloeistof). zorg dat de schijven en blokken schoonblijven van vettigheid

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
michel3vb schreef:
Mocht je ook gelijk je remvloeistof gaan vervangen dan zou ik de zuigers er juist wel uitploppen.


Dank voor de tip, snap dat het in principe weinig meer werk is

Integendeel, de zuigers eruit ploppen geeft een pak meer werk, omdat je plots met lucht in je remsysteem zit. Kan klote zijn om die laatste luchtbellen eruit te krijgen. En die remolie is ook zo verschrikkelijk "ambetant", zoals DrBean zo goed aan geeft. Daar wil je zo weinig mogelijk mee te maken hebben.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Feb. 2019, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

vervangen door flink door te spoelen werkt overigens prima.
met een spuit van onderaf, of gewoon ouderwets pompen en ontluchten via de onderkant.

2-3x een voorraadpotje.. tot het spul er mooi schoon en helder uitkomt.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2019, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

uhm... het is hol, maar niet zoals het hoort anxious


Screenshot_20190220_113421.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  126.63 KB
 Weergegeven:  190 keer

Screenshot_20190220_113421.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2019, 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe dan ook, alles zit weer mooi in elkaar en het wiel draait weer rond als... als een wiel dat goed rond draait !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2019, 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

ah ah ah
bij al mijn moto's zijn die zuigers hol,
maar ik was rats vergeten dat ze bij die KTM inderdaad dekseltjes hebben. uhoh
sooooryyyyy

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2019, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
ah ah ah
bij al mijn moto's zijn die zuigers hol,
maar ik was rats vergeten dat ze bij die KTM inderdaad dekseltjes hebben. uhoh
sooooryyyyy


Geen probleem, het is allemaal gelukt.
Wel apart dat aan elke kant 1 dekseltje in de remzuiger kapot was. gezien de constructie lijkt me het verder geen kwaad te kunnen, maar... ja vreemd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Feb. 2019, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:

Wel apart dat aan elke kant 1 dekseltje in de remzuiger kapot was. gezien de constructie lijkt me het verder geen kwaad te kunnen, maar... ja vreemd.

Iemand zal ooit behoorlijk hard gewrongen hebben om die zuiger er meer in te krijgen. goofy

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif