lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Oliedrukmeter inbouwen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 13:15    Onderwerp: Oliedrukmeter inbouwen Reageer met quote

Ik heb een oliedrukmeter op mijn 990 Adv gebouwd en dat ging eigenlijk zodanig gemakkelijk, dat het mij wel leuk leek een soort van how-to hier te delen.

Oliedruk is zo’n beetje de belangrijkste informatie die je wil weten, zo kun je de ‘gezondheid’ van je blok goed in de gaten houden. Uiteraard heb je ook nog het idiot light, maar dan is het vaak al te laat.

Wat heb je nodig? Iniedergeval een lichte dosis gezond technisch verstand, er komt enig klein sleutelwerk bij kijken. Verder heb je wat standaard gereedschap nodig, een 1/8 NPT tap, loctite, boormachine en een soldeerbout.

Er zijn meerdere plaatsen waar je een oliedrukmeter kunt plaatsen, in dit geval heb ik de sensor in een nokkenasketting spanner (NAKS) bout geplaatst.

Je moet dus ruimte maken, kappen, tanks, luchtfilterhuis en gasklephuis er af. Je zou kunnen proberen om het luchtfilter- en gasklephuis te laten zitten, ik weet niet zeker of dat lukt. Bij mij moest dat spul sowieso weg vanwege kleppen stellen.

Dan draai je de NAKS bout van de achterste cilinder er uit (en dan kun je meteen nameten adhv het manual of je nokkenasketting niet is uitgesteld) en boor je het inbusgat voor met zo’n 8mm boor. De bout is van aluminium en er is net genoeg vlees om draad te tappen, je moet dus wel wat voorzichtig zijn. Daarna tap je het gat met een 1/8 NPT tap, draadspoed wat de meeste oliedruk sensoren hebben. Is dit gelukt, dan boor je de bout nog helemaal door om een oliekanaal te maken, ik dacht iets van 3-4mm (ik heb dezelfde diameter gebruikt als het gat van de sensor).






Nadat je de bout goed schoongemaakt hebt kun je de deze terugzetten met een waterpomptang en een doekje er tussen. Dan kan de oliedruk sensor er in. Voorzichtig, maar goed vast aandraaien. Ik heb zelf wat loctite op de draad van de bout en de sensor gedaan.






Zit de sensor er in dan zul je de elektra nog naar de cockpit moeten leiden en wegwerken. Achter de koplamp zitten accessoire aansluitingen, ik heb de meter op de geschakelde + aangesloten (ACC2). Dan nog een mooie plek verzinnen voor je meter, et voila, klaar ben je.

Ik heb er nog niet mee gereden, maar de oliedruk lijkt bij mij wel in orde te zijn (specs minimaal 0,8 bar op 1500 tpm en minimaal 2,4 en maximaal 3,5 bar op 6000 tpm, alles op bedrijfstemperatuur).
Tijdens het laten lopen nog even goed in de gaten houden of het geheel lekdicht is. Ook neem ik zelf een extra reserve bout mee, mocht het gaan lekken kan ik deze gewoon terugzetten.






Als meter heb ik een Koso mini 3 gebruikt, deze kon ik 2e hands overnemen. Ze zijn in NL ook te koop, maar behoorlijk prijzig. Er staan ook nog wel redelijk betaalbare kant en klare meters (sensor, bedrading en meter) op ebay of aliexpress voor zo'n $25.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

profi werk hoor! ziet er goed uit.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Aha deze foto's had ik al op Advrider gezien. Ziet er goed uit inderdaad.
Vraag mij alleen af of ik deze info constant live zou willen zien of gewoon per grote beurt zou meten. Denk zelf dat het laatste zou doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een beetje wat je wil, ik vind het een fijn idee om de druk continue in de gaten te kunnen houden. Het schijnt dat bijvoorbeeld bij een lekke waterpomp, als je maar lang genoeg doorrijd, de oliedruk langzaamaan afneemt. Dit kun je dan mooi in de gaten houden. Je zou ook nog een meter in het zekering kastje kunnen plaatsen of er een schakelaar tussen zetten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi gemaakt thumbsup sensor op die plek zou voor mij echter geen optie
zijn, omdat ik de hydraulische kettingspanners vervangen heb
voor mechanische.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

kan je misschien gewoon de oliedruk-schakelaar door een sensor vervangen?

uitdraaien/indraaien aansluiten klaar?

ok, als je dan nog een ólielampje'wil zul je moeten zorgen dat er een waarschuwing op zit als ie onder bepaald nivo komt, maar das electronisch eenvoudig, en misschien voorziet het metertje daar al wel in.

het olielampje van de 950 is puur mechanisch aan niet gekoppeld aan enig motor systeem

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Feb. 2019, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dat kan ja, die heeft exact dezelfde draad. Ik zou er dan een splitter tussen zetten, zodat je ze beide nog hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mr leo



Geregistreerd op: 2-8-2020
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: Zo, 11 Sep. 2022, 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

Even oud draadje oprakelen. @toobigtooheavy:heb je deze setup nog steeds en werkt het nog steeds naar behoren? Ik heb hetzelfde digitale ali-metertje laatst gemonteerd, maar dan op de originele oliedruksensor aansluiting (met m10 naar 1/8npt verloopstukje ertussen) en de originele oliedruksensor verplaatst naar de nokkenasspanner op achterste cylinder. Bij contact aan geeft ie (uiteraard) 0psi aan als druk. Na het starten bij stationair draaien tussen 25-30psi (ook normaal). Zodra ik echter ga rijden schieten de waardes alle kanten op tussen 0 en 100, geen peil op te trekken (weergegeven waarde wordt ongeveer om de seconde ververst). Olielampje op dash gaat na starten gewoon uit en blijft uit. Ik heb geen ouderwetse analoge drukmeter voorhanden om eea te te testen maar vooralsnog heb ik geen hoge pet op van ali metertje.
_________________
Groet
Leo

=========
950 ADV S GO!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij werkt ‘t prima, was een metertje van ebay. Druk is goed af te lezen iniedergeval.

Foto’s doen het niet meer zie ik, zal eens kijken of ik dat kan fixen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif