Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Za, 1 Dec. 2018, 21:04 Onderwerp: 950Adventure dynamo vermogen |
|
|
Wie weet wat het dynamovermogen is? Aantal Watt’s dus?
Extra verbruikers nu;
TT450 - 10W
Oxford HVV - 30W
Gsm - 10W ?
Gerbing jas 78W
Dan nog de eigen verbruikers aan boord, lampen benz pomp. Enz
Ca 130W totaal in slechtste senario...
|
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Zo, 2 Dec. 2018, 11:11 Onderwerp: |
|
|
michel3vb schreef: | Niks aan de hand voorlopig | he, tnxs. Dan ben ik gerustgesteld!
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 2 Dec. 2018, 12:33 Onderwerp: |
|
|
die 130W zal geen probleem zijn denk ik.. MAAR:
je moet wel rekenen dat die 450W dynamo vermogen.. het maximale is wat er uitkomt.
maar.. je rijdt natuurlijk niet de hele tijd 6000rpm. Dus gemiddeld zal die veel minder leveren. hoeveel: tja.. dat hangt erg van je rijstijl/ritjes af.
Wat er te kort is.. komt uit de accu.. totdat ie te leeg is
Dus: ALs je 'te veel' belast, zal de dynamo niet stuk gaan of zo.. maar zal langzaam je accu niet meer genoeg bijladen (met name op de korte standsritjes). en vroeg of laat start ie dan een keertje niet.
standaard gebruikt je motor natuurlijk ook al redelijk wat:
~100 watt verlichting (koplmap, rijlicht, achterlichten, nummerplaat, en rem/knippers zo af en toe..afhankelijk van je rijstijl (bij BMW-auto's branden de remlichten bijv bijna altijd... ik zeg verder niks ).
dan: ontsteking ??? 40W, en benzinepomp ~20 W. ECU, tellers.. klein spul...
dus 150-200 Watt totaalverbruik als je met licht aan rondrijdt is zo gek nog niet denk ik.
dus als de dynamo GEMIDDELD 250 watt levert, dan heb je 50-100 watt over.
als je grootlicht aan hebt.. branden beide koplampen, maar in zo'n situatie rij je dan ook weer niet in de stad.. maar lekker op toeren op de buitenweg...
Ergo: tis lastig van te voren te zeggen. 130W zal nog wel gaan... veel meer misschien ook niet (e.g. 200W gaat fout zegt mijn gevoel).
Beste oplossing: Accu spanningscontrole (metertje oid), wat je vertelt dat je accu mooi bijgeladen is/wordt. Dan kan je zelfs evt iets bewust effe uitzetten als je het ziet gebeuren.
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Ma, 3 Dec. 2018, 11:45 Onderwerp: |
|
|
@mrbean
Bedankt voor je uitleg. Zelf zit ik in de accu's echter campers en bootjes toepassing is wat anders dan een motor met accessoires?!
Dat is ook de reden om geen extra lampen te monteren.
Ook stap ik niet over op Lithium vanwege 30% lagere capaciteit!
Belangrijkste is de inschakelduur van vest en HVV...(die weet je dus niet)
Op mijn Defender 110 had ik accumonitors zitten via gsm uit te lezen. Zendertje verbruikt bijna niets.
https://www.intact-batterien.de/files/battery-guard_6seiter_1117_de.pdf
Ik denk dat ik die ga monteren. GSM in kaartvak zodat ik het op koude momenten in de gaten kan houden.
succes[/quote]
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 4 Dec. 2018, 0:09 Onderwerp: |
|
|
precies zoals je zegt: Je weet niet wat het nu echt verbruikt bij het rijden.. wat is de inschakelduur etc.
ps.: Capaciteit van je accu zegt alleen iets over het bufferend vermogen... als je systematisch te weinig hebt maakt het weinig uit of je een lithium of AGM accu hebt: vroeg of laat is ie leeg omdat je meer verbuikt dan er in gaat.
daarbij is het zo dat je met een lithium bij 30% acculading waarschijnlijk nog wel kan starten.. en bij een AGM zeker niet: dus de 'bruikbare'capaciteit is nog weer wat anders !
(maar voorlop[ig hebben lithium accus nog veel moeite met lagere temperaturen.. dus starten bij koude zal een probleem blijven)
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Ma, 10 Dec. 2018, 22:14 Onderwerp: |
|
|
KTM stroomverbruik:
Verbruik in rust :
TT houder (zndr tt) - 00,02 mA
Battery Guard. - 00,024 mA
———————————
Totaal. - 00,044 mA
Is 1Amp per etmaal bij stilstand!! (Gelijk even hèt bewijs dat thuis een acculader noodzaak is!)
Bij 1 nacht tijdens bv een reis is dat ca 15 x 00,044= 0,6 A
Ik zou de stekker van TT over contact moeten schakelen..!! Beter!
Contact aan zndr verbruik. - 00,42 mA
=================================
TomTom “aan” - 00,27 mA
USB laden iPhone 00,45 mA
HVV op 100% incl contact 03,57 mA
___________________
04,29 A x 12 = 51,48W verbruik
Dit zonder verlichting, benzinepomp(en evt vest)
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 13 Dec. 2018, 14:04 Onderwerp: |
|
|
ook een topic voor werkplaats
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 13 Dec. 2018, 17:30 Onderwerp: |
|
|
nee. werkplaats is voor sleutelwerk.
dit is meer 'denkwerk/informatie' : Algemeen, of misschien toebehoor .
ergo: blijft lekker staan
wel interessant! ik heb nooit echt een mapping gemaakt van alle verbruikers.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Tutu
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 550 Woonplaats: Zeewolde
|
Geplaatst: Do, 13 Dec. 2018, 18:07 Onderwerp: |
|
|
Als hij weer in de benen is ga ik een proefrit maken met alles aan en de GSM in de tanktas in kaartvak. Op de app kan ik dan uitlezen wat het voltage doet bij diverse omstandigheden. Als deze niet onder de 13,5V zakt wordt de accu in ieder geval niet leeggetrokken.
Overigens heb ik er nu ook een H7 LED ingezet voor dimlicht (scheelt ook weer 15W) en grootlicht H3 LED moet nog binnenkomen (hoop dat dat gaat passen want een eerder bestelde paste niet door het lampgat!
Wordt vervolgd..
|
|
Naar boven |
|
|
|