lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

As demonteren?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Dec. 2018, 22:05    Onderwerp: As demonteren? Reageer met quote

Heren en dames,
de as achter de generator deksel waar de keerring overheen gaat is bij mijn motor beschadigd door de oude keerring die totaal verhard was en waarvan de metalen veer over de as heen liep en dus een beschadiging heeft aangebracht. Dus flink olie verbruik.
Nu heb ik mijn oude blok nog liggen waarvan de keerring al vernieuwd klaar ligt en de as goed is maar is dat asje eruit te krijgen? Waar zit hij geborgd? vanuit de waterpomp?
Graag uw mening of reparatie advies.
Bedankt, Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Dec. 2018, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een flinke klus maar kan er uit zonder te splitsen. Het is de procedure voor wisselen nokkenas kettingen. Je doet er dus goed aan die meteen mee te vervangen.

2 kettingen los, moer achter de waterpomp los, tandwielwn trekken, spie bokjes uitrukken, vliegwiel er af en je kan hem er uit nemen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 3 Dec. 2018, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

maar het blok heeft pas 80.000 of zo op de teller en dan de nokkenas ketting vervangen?
_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 4 Dec. 2018, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Als je er zo diep in zit zou ik dat zeker doen. Of de meting moet nog op nieuw zijn maar dat is het niet bij 80k. 100k is een mooi vervanging moment. Soms 150, maar voor die 70e gokken?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2018, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog wel 2 kettingen liggen nieuw laugh
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2018, 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

Maar het blok moet er wel uit natuurlijk, dan kan ik beter olie blijven toevoegen, het blok zit er net weer 10.000 km in.
Ik zit nu bijna op de 200.000 nu.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 5 Dec. 2018, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Ad,

ik begrijp alleen niet echt goed.. waar blijft ie olie dan?

Ik weet dat de generator niet echt in de olie staat.. maar uiteindelijk is die ruimte wel gesloten toch? De keerring zit er (zover ik begrijp) om olie in wat kanaaltjes via het deksel naar andere plekken te leiden.

dus echt olieverlies daardoor begrijp ik niet. Als de keerring slecht is valt je oliedruk weg, maar zeikt de olie niet uit je blok...

als je olieverlies hebt doordat het je blok uitloopt... dan is echt alles nat hoor!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2018, 8:24    Onderwerp: Reageer met quote

Voor deze actie kan het blok gewoon blijven zitten Ad. Misschien dat een nieuwe seal toch genoeg afsluiting geeft, beetje polijsten misschien? Dan kan je de reparatie uitstellen tot een volgende echt grote beurt.

Olie blijven vullen lijkt mij geen goed idee. De roetvorming gaat op den duur problemen geven.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2018, 21:15    Onderwerp: Reageer met quote

De ventilatie slang van het blok die boven de carb. uit komt zit daar op, Als je veel hete olie hebt dan gaat dat via de slang naar vooral de voorste cilinder.
_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 6 Dec. 2018, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, opgebrand...

heb je al een dempertje (tussenpotje) in die slang zitten. die vangt veel olie-nevel af, en dan kan het gewoon teruglopen.

uiteindelijk staat die ruimte toch wel in verbinding met het carter (?) , dus zou de retour pomp gewoon moeten zorgen dat die leeg gaat..

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2018, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal eens kijken in mijn oude blok die ik open heb liggen of er een uitvoer gaatje zit.
_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2018, 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

De as is een olie centrifuge welke lucht van olie scheid. Daarom is de deal zo belangrijk, zonder deal ontlucht het blok olie nevel wat neerslaat in de carburateur en airbox.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Dec. 2018, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

ok.

naja, ik vraag me een beetje af in hoeverre Ad zeker is dat het olieverbuik daardoor komt.

wat je kunt doen is die ontluchtingsslang ff afkoppelen en via een los filtertje aanleggen.

dan kun je zien om hoeveel olie het gaat, enof je blok evt ook olie verbuikt zonder deze verbinding.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Za, 8 Dec. 2018, 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Dus zadel en bakje eraf, slang loskoppelen en in een opvangbakje hangen en dan een 10 tal minuten laten lopen.
Hoeveel mag er dan in zitten?

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 8 Dec. 2018, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
Dus zadel en bakje eraf, slang loskoppelen en in een opvangbakje hangen en dan een 10 tal minuten laten lopen.
Hoeveel mag er dan in zitten?


Nee dat bedoelde ik niet.

Ik had (bij de 690 permanent, bij de 950 wel eens geprobeerd) aan de ontluchtigsslang gewoon een filtertje hangen (klein luchtfiltertje). daar komt dan wat olienevel in, en daarom had ik dat geheel in een leeg plastic flesje gestoken.

die methode zou je kunnen gebruiken (opppassen dat ie niet vol-regent nu...) om te checken hoeveel olie er komt.

en dan gewoon mee gaan rijden, en nar 1-paar ritjes kijken of daar veel olie komt.

je zou het ook als 'tussenfilter' kunnen bedenken: Een flesje waar de lucht doorheen moet (en en uit slang) met een dot open spons oid er in om de olienevel af te vangen.

overigens doen ze dat in de industrie heel vaak zo bij bijv vacuum pompen: een olie-afvang potje er op, wat dan terugloopt in het reservoir van de pomp.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif