lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nieuwe generatie spanningsregelaar zin of onzin?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Okt. 2018, 9:12    Onderwerp: Nieuwe generatie spanningsregelaar zin of onzin? Reageer met quote

Mijn spanningsregelaar is overleden en ben nu op zoek naar een nieuwe, nu vond ik dit. Wat denken jullie?


Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.

Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal
onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.[/i]

_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Okt. 2018, 0:02    Onderwerp: Reageer met quote

LOL...

1: ik denk dat de originele regelaar al lang een mos-fet regelaar is. (het zou ook een thyristor regelaar kunnen zijn: nooit gemeten.

2: de ENIGE manier om een dynamo met vaste magneten te regelen is... een korstluitregeling.

3: Bij kortsluiting vloeit er WEL stroom, maar.. geen spanning. en.. gezien vermogen het product van spanning en stroom is.. is er dus ook geen vermogensverlies (okok, beetje natuurlijk wel vanwege de opgebouwde interne spanning door de weerstand van de wikkelingen etc.: maar, das niks vergeleken bij het verloren vermogen tijdens normaal bedrijf.

4: het 'tegenhouden'(leuk geprobeerd simpel uit te leggen): dat zou dus betekenen dat de wikkelingen afgeschakeld worden: "open" noemen we dat in electronica wereld. Nu is een dynamo in principe een vermogensbron: dus ALS je dat doet bij een permanent magneet dynamo, dan loopt de spanning op totdat de stroom alsnog gaat lopen. Dit gebeurt bij als je je spanningregelaar gewoon er af koppelt: dan loopt de spanning op (en branden al je lampjes door). Dan kun je wel de accu en het boornet afkoppelen, maar.. dan loopt de spanning over de dynamo zelf nog steeds verder op. De 'open 'spanning van de dynamo is zo hoog, dat dit makkelijk schade kan geven aan de isolatie van de wikkelingen: Ergo: NOOIT je dynamo onbelast/open laten draaien...

ERGO: kolderverhaal.


ALS je wikkelingen verbranden dan komt dat omdat je te veel; vermogen zou afnemen (te veel belasting (bij accu spanning)). en verder heb ik ook nog nooit een doorgebrande LC8 dynamo gezien.

dus, ik zou mijn geld ergens ander op zetten smiley


OK.: kleine kant-note:
STel nu dat dit WEL een kortsluitregelaar is, net als de originele:
Kortsluitregelaars moeten wel echt 'kortsluiten'om goed die 0-spaning over de dynamo te handhaven... anders staat ie alsnog vermogen te leveren (en wordt zowel de regelaar als de dynamo warm!). Geen enkele kortsluiting is echter perfect: ook een thyristor heeft altijd nog een beetje spanning over de thyristor, ook als ie 'aan' staat en dus een kortsluiting maakt. Moderne mosfets kunnen tegenwoordig zulke grote stromen aan dat deze mosfets vaak een betere kortsluting (lagere weerstand) kunnen realiseren: dat geeft dus minder warmte in regelaar en dynamo (maar dan is het wel nog steeds een kortsluitregelaar..)
Tevens kunnen de gelijkrichtdiodes ook vervangen wordne door mosfets: ook daar geldt een soortgelijk verhaal en KAN het vermogensverlies in de regelaar (in dit geval alleen de regelaar) lager worden: mits op de jsuite manier toegepast uiteraard.


just my 2ct

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Okt. 2018, 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Duidelijk en helder antwoord, weer wat geleerd!
Bedankt thumbsup

_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Okt. 2018, 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
LOL...

1: ik denk dat de originele regelaar al lang een mos-fet regelaar is. (het zou ook een thyristor regelaar kunnen zijn: nooit gemeten.

2: de ENIGE manier om een dynamo met vaste magneten te regelen is... een korstluitregeling.

3: Bij kortsluiting vloeit er WEL stroom, maar.. geen spanning. en.. gezien vermogen het product van spanning en stroom is.. is er dus ook geen vermogensverlies (okok, beetje natuurlijk wel vanwege de opgebouwde interne spanning door de weerstand van de wikkelingen etc.: maar, das niks vergeleken bij het verloren vermogen tijdens normaal bedrijf.

4: het 'tegenhouden'(leuk geprobeerd simpel uit te leggen): dat zou dus betekenen dat de wikkelingen afgeschakeld worden: "open" noemen we dat in electronica wereld. Nu is een dynamo in principe een vermogensbron: dus ALS je dat doet bij een permanent magneet dynamo, dan loopt de spanning op totdat de stroom alsnog gaat lopen. Dit gebeurt bij als je je spanningregelaar gewoon er af koppelt: dan loopt de spanning op (en branden al je lampjes door). Dan kun je wel de accu en het boornet afkoppelen, maar.. dan loopt de spanning over de dynamo zelf nog steeds verder op. De 'open 'spanning van de dynamo is zo hoog, dat dit makkelijk schade kan geven aan de isolatie van de wikkelingen: Ergo: NOOIT je dynamo onbelast/open laten draaien...

ERGO: kolderverhaal.


ALS je wikkelingen verbranden dan komt dat omdat je te veel; vermogen zou afnemen (te veel belasting (bij accu spanning)). en verder heb ik ook nog nooit een doorgebrande LC8 dynamo gezien.

dus, ik zou mijn geld ergens ander op zetten smiley


OK.: kleine kant-note:
STel nu dat dit WEL een kortsluitregelaar is, net als de originele:
Kortsluitregelaars moeten wel echt 'kortsluiten'om goed die 0-spaning over de dynamo te handhaven... anders staat ie alsnog vermogen te leveren (en wordt zowel de regelaar als de dynamo warm!). Geen enkele kortsluiting is echter perfect: ook een thyristor heeft altijd nog een beetje spanning over de thyristor, ook als ie 'aan' staat en dus een kortsluiting maakt. Moderne mosfets kunnen tegenwoordig zulke grote stromen aan dat deze mosfets vaak een betere kortsluting (lagere weerstand) kunnen realiseren: dat geeft dus minder warmte in regelaar en dynamo (maar dan is het wel nog steeds een kortsluitregelaar..)
Tevens kunnen de gelijkrichtdiodes ook vervangen wordne door mosfets: ook daar geldt een soortgelijk verhaal en KAN het vermogensverlies in de regelaar (in dit geval alleen de regelaar) lager worden: mits op de jsuite manier toegepast uiteraard.


just my 2ct
thumbsup
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif