Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
cappie
Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Zo, 21 Okt. 2018, 9:12 Onderwerp: Nieuwe generatie spanningsregelaar zin of onzin? |
|
|
Mijn spanningsregelaar is overleden en ben nu op zoek naar een nieuwe, nu vond ik dit. Wat denken jullie?
Nieuwe geavanceerde "SERIES" MOSFET-REGELAAR - reduceert de dynamo temperatuur tot 25%.
Dé oplossing om het verbranden van uw dynamo tegen te gaan.
Normale spanningsregelaars laten de overtollige dynamo energie naar massa vloeien, deze regelaar houdt het overtollige vermogen tegen.
Door het ´tegenhouden´ loopt er geen stroom door de dynamo als er geen vraag meer is van het elektrische circuit van de motor. Gedurende deze tijd wordt de dynamo niet belast!
Bijkomend voordeel is dat de motor net iets meer vermogen zal leveren als de accu vol is, dit doordat de dynamo geen energie aan het vliegwiel zal onttrekken.
Deze regelaar heeft tevens een thermische beveiliging, mocht de regelaar te heet worden (door te weinig rijwindkoeling bijvoorbeeld) dan gaat hij tijdelijk ´uit´.[/i] _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 22 Okt. 2018, 0:02 Onderwerp: |
|
|
LOL...
1: ik denk dat de originele regelaar al lang een mos-fet regelaar is. (het zou ook een thyristor regelaar kunnen zijn: nooit gemeten.
2: de ENIGE manier om een dynamo met vaste magneten te regelen is... een korstluitregeling.
3: Bij kortsluiting vloeit er WEL stroom, maar.. geen spanning. en.. gezien vermogen het product van spanning en stroom is.. is er dus ook geen vermogensverlies (okok, beetje natuurlijk wel vanwege de opgebouwde interne spanning door de weerstand van de wikkelingen etc.: maar, das niks vergeleken bij het verloren vermogen tijdens normaal bedrijf.
4: het 'tegenhouden'(leuk geprobeerd simpel uit te leggen): dat zou dus betekenen dat de wikkelingen afgeschakeld worden: "open" noemen we dat in electronica wereld. Nu is een dynamo in principe een vermogensbron: dus ALS je dat doet bij een permanent magneet dynamo, dan loopt de spanning op totdat de stroom alsnog gaat lopen. Dit gebeurt bij als je je spanningregelaar gewoon er af koppelt: dan loopt de spanning op (en branden al je lampjes door). Dan kun je wel de accu en het boornet afkoppelen, maar.. dan loopt de spanning over de dynamo zelf nog steeds verder op. De 'open 'spanning van de dynamo is zo hoog, dat dit makkelijk schade kan geven aan de isolatie van de wikkelingen: Ergo: NOOIT je dynamo onbelast/open laten draaien...
ERGO: kolderverhaal.
ALS je wikkelingen verbranden dan komt dat omdat je te veel; vermogen zou afnemen (te veel belasting (bij accu spanning)). en verder heb ik ook nog nooit een doorgebrande LC8 dynamo gezien.
dus, ik zou mijn geld ergens ander op zetten
OK.: kleine kant-note:
STel nu dat dit WEL een kortsluitregelaar is, net als de originele:
Kortsluitregelaars moeten wel echt 'kortsluiten'om goed die 0-spaning over de dynamo te handhaven... anders staat ie alsnog vermogen te leveren (en wordt zowel de regelaar als de dynamo warm!). Geen enkele kortsluiting is echter perfect: ook een thyristor heeft altijd nog een beetje spanning over de thyristor, ook als ie 'aan' staat en dus een kortsluiting maakt. Moderne mosfets kunnen tegenwoordig zulke grote stromen aan dat deze mosfets vaak een betere kortsluting (lagere weerstand) kunnen realiseren: dat geeft dus minder warmte in regelaar en dynamo (maar dan is het wel nog steeds een kortsluitregelaar..)
Tevens kunnen de gelijkrichtdiodes ook vervangen wordne door mosfets: ook daar geldt een soortgelijk verhaal en KAN het vermogensverlies in de regelaar (in dit geval alleen de regelaar) lager worden: mits op de jsuite manier toegepast uiteraard.
just my 2ct _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
cappie
Geregistreerd op: 22-2-2012 Berichten: 167 Woonplaats: Papendrecht
|
Geplaatst: Ma, 22 Okt. 2018, 8:18 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk en helder antwoord, weer wat geleerd!
Bedankt _________________ KTM 950 S Adventure 2003 |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 24 Okt. 2018, 17:33 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | LOL...
1: ik denk dat de originele regelaar al lang een mos-fet regelaar is. (het zou ook een thyristor regelaar kunnen zijn: nooit gemeten.
2: de ENIGE manier om een dynamo met vaste magneten te regelen is... een korstluitregeling.
3: Bij kortsluiting vloeit er WEL stroom, maar.. geen spanning. en.. gezien vermogen het product van spanning en stroom is.. is er dus ook geen vermogensverlies (okok, beetje natuurlijk wel vanwege de opgebouwde interne spanning door de weerstand van de wikkelingen etc.: maar, das niks vergeleken bij het verloren vermogen tijdens normaal bedrijf.
4: het 'tegenhouden'(leuk geprobeerd simpel uit te leggen): dat zou dus betekenen dat de wikkelingen afgeschakeld worden: "open" noemen we dat in electronica wereld. Nu is een dynamo in principe een vermogensbron: dus ALS je dat doet bij een permanent magneet dynamo, dan loopt de spanning op totdat de stroom alsnog gaat lopen. Dit gebeurt bij als je je spanningregelaar gewoon er af koppelt: dan loopt de spanning op (en branden al je lampjes door). Dan kun je wel de accu en het boornet afkoppelen, maar.. dan loopt de spanning over de dynamo zelf nog steeds verder op. De 'open 'spanning van de dynamo is zo hoog, dat dit makkelijk schade kan geven aan de isolatie van de wikkelingen: Ergo: NOOIT je dynamo onbelast/open laten draaien...
ERGO: kolderverhaal.
ALS je wikkelingen verbranden dan komt dat omdat je te veel; vermogen zou afnemen (te veel belasting (bij accu spanning)). en verder heb ik ook nog nooit een doorgebrande LC8 dynamo gezien.
dus, ik zou mijn geld ergens ander op zetten
OK.: kleine kant-note:
STel nu dat dit WEL een kortsluitregelaar is, net als de originele:
Kortsluitregelaars moeten wel echt 'kortsluiten'om goed die 0-spaning over de dynamo te handhaven... anders staat ie alsnog vermogen te leveren (en wordt zowel de regelaar als de dynamo warm!). Geen enkele kortsluiting is echter perfect: ook een thyristor heeft altijd nog een beetje spanning over de thyristor, ook als ie 'aan' staat en dus een kortsluiting maakt. Moderne mosfets kunnen tegenwoordig zulke grote stromen aan dat deze mosfets vaak een betere kortsluting (lagere weerstand) kunnen realiseren: dat geeft dus minder warmte in regelaar en dynamo (maar dan is het wel nog steeds een kortsluitregelaar..)
Tevens kunnen de gelijkrichtdiodes ook vervangen wordne door mosfets: ook daar geldt een soortgelijk verhaal en KAN het vermogensverlies in de regelaar (in dit geval alleen de regelaar) lager worden: mits op de jsuite manier toegepast uiteraard.
just my 2ct | _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|