lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

frisse blik nodig (mengselbereiding)
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 8:03    Onderwerp: frisse blik nodig (mengselbereiding) Reageer met quote

In het kort: ik krijg mijn brandstof mengsel niet goed over de hele linie. Vooral oppakken na bijvoorbeeld een rotonde gaat met sputteringen. Op de snelweg versneld en vertraagd de motor steeds bij constant gas. Vrijdagochtend bij 6°C gereden en 's middags bij 26°C terug, het probleem was er bij beide temperaturen. Vanaf half gas loopt ie wel prima.

Historie: voor de laatste rally m'n blok gewisseld vanwege verdachte kopakking. Omdat het oude blok koelingsproblemen had, had ik de naalden al op treetje 3 ipv 2 om te kijken of dit hielp. Sproeiers alleemaal standaard. Met het nieuwe blok liep ie best goed met deze settings alleen accelereren vanuit lage toeren tallen gaf soms een hapering (ik wijdde dit aan het nog los moeten komen van blok). Tijdens de rally geen problemen gehad (van 5°C to +35°C) behalve bevriezende carbs. Maar op de laatste 2 dagen begon ie rottiger te lopen en soms zelfs helemaal af te slaat. Thuis bleek er aardig wat stof/zand onder het CV membraan te zitten van de achterste cilinder, vlotterbakken waren wel mooi schoon.

Wat heb ik al gedaan:
- Kleppen gesteld (4 inlaten te kleine speling)
- Cv membranen/schuiven goed schoon gemaakt, glijden nu soepel op en dicht.
- Naald halve tree rijker (lijkt iets beter).
- Carbs gesynchroniseerd: maakt geen verschil

Wat kan ik nu nog bedenken:
- TPS heeft die invloed of doet die aleen iets met EPC?
- Uitlaten leeg geblazen tijdens rally dus nu moet afstelling veel rijker?
- Mengsel schroef te rijk en daardoor overgang naar naald niet goed?


Wie kan me nog wat suggesties geven om te bekijken, want nog rijker gaan lijkt me heel vreemd.


Beetje lang verhaal geworden, maar hopelijk een beetje duidelijk wat ik heb gedaan en wat het probleem is.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je de huidige settings even posten? Dat praat wat makkelijker misschien als we een idee hebben van de 'nu'.

Weer 4x inlaat krap? Erg heet geweest? Duidelijk toch op een arm gebied ergens waar je met rally veel rijd, onderin?

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

- Vorige blok: naalden op 2.5, mengselschroef 2.75 uit
- Nieuwe blok tijdens rally: naalden op 3, mengselschroef 3 uit
- Nieuwe blok na rally: naalden op 3.5, mengselschroef 3.5 uit en dus nog steeds niet lekker lopen.

Sproeiers allemaal standaard, vlotterhoogte 4mm

Ik heb deze rallyhet rode lampje 2x aangehad en ben redelijk snel daarna gestopt. Corky ziet ook vaak dat de klepspeling verloopt tijdens een rally.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ilja op allroadmaniacs heeft hier toch ook al enorm mee lopen stoeien, je hebt in dat topic gereageerd, misschien heeft hij een goed idee.
https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=22604.15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 18 Sep. 2018, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Veel te rijk op stationaire schroeven, erg rijk op de naalden, daar is iets anders aan de hand. Hoe lopen de ontluchting slangetjes?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Sep. 2018, 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, het voelt idd niet als standard arm/rijk want dan had het moeten veranderene bij verandering van temperatuur.

Slagen lopen gewoon door de bodem van de air box de V in. Secundaire ontluchting (tegenover brandstofaansluiting op de bovenkant van carb) heb ik met elkaar verbonden, maar dat is niet veranderd.

Ilja is flink aan het fijntunen geweest, dit is meer probleem zoeken. Een wideband zal idd wel kunnen helpen.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 19 Sep. 2018, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

effe terug naar de symptonen:

bij constant gas blijven versnellen ('doorlopen?"') suggereert op zich een te arm mensgel, of bijv een vaccum schuif die achter blijft.

hikken bij acceleratie kan van ales zijn. (te arm voelt als inhouden, dan gaat het meteen over als je je gas een beetje terug draait en krijg je merkbaar kracht terug )

Bij acceceleratie is de compressie het hoogst: dan heb je ook het eerst onstekingsproblemen of problemen als de cilinders ongelijk zijn.

-> Kun je merken of het op 1 cilinder erger is? (uitlaat temperatuur ongelijk?, buigie zwarter dan de ander oid?)

-> 'bobines' wisselen
-> compressie checken


klinkt mijj ook alsof er iets buiten 'normaal'is.

ps.: Ik heb evt een setje Carbs liggen, als je wil wisselen om te proberen. Je mag ook best effe wat van mijn 950 lenen om te wisselen als dat helpt.

ik heb geen TPD meer.. volgens mij is die op de 950 niet essentieel.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Sep. 2018, 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Op de snelweg bij constant gas is het meer versnellen en vertragen. Volgens mij noemen ze het hunting in het Engels en KFR bij BMW rijders. Ik kan me voorstellen dat je dit bij niet synchoone carbs ook krijgt, de ene cilinder heeft een goed mengsel en helpt de andere en vervolgens andersom. Maar na afstellen is het nog steeds zo slecht.
Inhouden bij acceleratie zou denk ik ook kunnen als je vacuumschuiven niet gelijk bewegen. Maar ze gaan beide soepel open en geleidelijk weer dicht. Ik zal nog eens kijken zonder luchtfilter of ze echt tegelijk open gaan bij een dot gas.
Ik kan me niet meer herinneren of ik de bougies eruit heb gehad bij de laatste kleppenstelling, ik zal daar binnenkort ook eens naar kijken en eventueel wisselen door oude die het wel goed deden.
Daarna maar onderdelen uitwissellen, gelukkig is dat niet veel werk devil

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Sep. 2018, 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

ja.. daarom denk ik ook in de richting van ongelijk lopen op de twee cilinders: dan kan je stellen wat je wil, maar je krijgt het niet goed.

misschien een membraan met een heel klein scheurtje?

ff samen kijken ken ook..

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Sep. 2018, 7:42    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je aanbod, ik heb niet zoveel tijd meer om te sleutelen de laatste tijd evil . Dus zal eerst de boel loshalen en nakijken. 2e set carbs is misschien wel makkelijk om te proberen.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 24 Sep. 2018, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Was een korte sleutelsessie vandaag. Zitten andere bougies in dit blok. Nooit geweten dat die verschillen bij bepaalde jaargangen Oude blok: CR8EK, nieuwe blok:DCPR8E.
Ook nog naar cv schuiven gekeken, die gaan op het oog gelijk open bij gasgeven.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 2 Okt. 2018, 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren 2 nieuwe bougies erin en voorste boubine vervangen. Vlak voor de stekker is de isolatie van kabel van de boubine iets beschadigd, maar dit is laag spanning dus lijkt me niet het probleem. Probleem lijkt iets verschoven te zijn naar echt lage toeren. Bij iets meer toeren zeg 4000 pakt ie prima op en spuit ervandoor. Onderin geeft ie eerst een sputter en verslikt zich.

Ik ga nu de achterste boubine vervangen en als dat niet helpt maar andere carbs proberen.

De CV membranen nog critisch bekeken, maar ik zie echt geen scheurtjes en beide schuiven gaan langzaam en geleidelijk dicht. Heb de carbs weer naar de setting waarmee ik de laatste rally heb gereden (naalden op tree 3 en mengelschroeven 3 slagen uit). Ja, ik weet dat ik nu meerdere dingen tegelijk heb veranderd, maar anders wordt het echt een meerjarenplan.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 2 Okt. 2018, 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij geven de bougies je een duidelijke aanwijzing.. dat het waarschijnlijk niet aan de brandstof ligt.

(een slecht mengsel ontsteekt ook met een goeie vonk).
De dcPr bougie steekt veel dieper de verbranding in.
Ik zou verder zoeken in de ontsteking.

ik denk idd dat het de laagspanning niet kan zijn. Die coil-on-plug dingen krijgen gewoon de accuspanning. Maar: ze worden aan de low-side geschakeld
en daar kan dan toch een forse spanningspiek richting 400V op staan!
(dus juist de 'massa'kant die niet permanent aan de 12V hangt moet goed geisoleerd zijn.

Ook aan de hoogspaniingskant kun je makkelijk wat verliezen.
ik zou je eens omwisselen (of had je dat al gedaan?)

of het is toch compressie...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 9:32    Onderwerp: Reageer met quote

Problem solved. Met de carbs van Gerben (op mijn laatst succesvolle instellingen gezet), loopt ie weer goed bij het oppakken met een streepje gas. Het probleem zit dus ergens in de carbs. Ik heb de mijne al helemaal nagekeken en nergens verstopte sproeiers gevonden. Misschien nog eens de membranen wisselen.
Hij loopt nu nog wel te rijk op de naald (stotteren en kleren die naar benzine ruiken), dus minstens nog een keer open maken.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

Fijn dat Gerben nooit opruiming houdt,
want die set heeft hij al meer dan 10 jaar liggen geloof ik 2thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif