lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Mijn SM-T lust geen db-killers... -> hoog toerental

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Za, 8 Sep. 2018, 18:41    Onderwerp: Mijn SM-T lust geen db-killers... -> hoog toerental Reageer met quote

Mijn SM-T heb ik net een paar weken, gekocht zonder db-killers er in maar dit vind ik net ff te hard voor hier in de stedelijke Randstad.

Mijn SM-T (modeljaar 2014) heeft Akra's en de mapping is hiervoor aangepast. Vanmiddag heb ik de db-killers geplaatst en 't loopt niet zo lekker als zonder de db-killers; verhoogd toerental, valt niet terug tussen dhet schakelen en start slecht. ik verwacht dat het benzineverbruik ook wat hoger is.

Klopt het dat de mapping anders is met of zonder db-killers?

2e vraag, ik heb begrepen dat de mapping kan worden aangepast met TuneEcu, maar daar heb ik nog niets mee gedaan en zou het zonde vinden om zo snel al m'n ecu te BBQ-en. Los van het feit dat ik niet de spullen heb om dit ff aan te passen.

Graag advies, alvast bedankt voor het meedenken


Laatst aangepast door Kappa-T-M op Zo, 16 Sep. 2018, 13:01, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Di, 11 Sep. 2018, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dealer zegt dat er geen andere mapping is 'met of zonder db-killers' en dat het probleem ergens anders zal zitten.
Zal binnenkort de wisseltruc weer doen om de db-killers er uit te halen en kijken of dit het probleem verhelpt... Wel de afspraak met de mechanieker laten staan om te zoeken naar het probleem.

Wordt vervolgd...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Wo, 12 Sep. 2018, 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 990 adventure met akra mapping en bijbehorende uitlaten loopt met of zonder db-killers hetzelfde.

Staat je gaskabel te strak? Heb ik al eens gehad en gaf dezelfde problemen als jij beschrijft. Slecht starten niet, maar wel het probleem van stationar hoger en niet terugvallen in toeren tijdens het schakelen.


Koud starten, laten opwarmen tot 4 streepjes en daarna is alles goed en kan ik rustig weg rijden. Rij ik eerder weg, dus starten en rustig weg rijden of begin met het gas te spelen, dan loopt de motor veeel onrustiger en is het net alsof de computer de tijd niet heeft gehad om de goede verhouding brandstof/lucht in te regelen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Do, 13 Sep. 2018, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Peter voor je reactie

Duidelijk dat ik niet in de mapping-richting moet zoeken...
Ga er toch de db-killers even uithalen om te testen of dit toch invloed heeft en verder kijken naar de gaskabel.

Ik houd u op de hoogte

smiley2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2018, 12:59    Onderwerp: Hoog toerental 990SMT Reageer met quote

Gisteren nog een stukje gereden en gewisseld met en zonder db-killers.
In beide gevallen hetzelfde, dus mapping is 't denk ik niet. (titel aangepast)

De motor start goed (ruik wel 'n rijk mengsel), maar met het rijden blijft het toerental hoog. Tussen het schakelen blijft hij even hangen op zo'n 3000+ toeren en na een aantal (7-10 seconden) zakt ' ie dan terug naar de 2000. Is ook hoog vind ik.
Nog even de gaskabel gecheckt, maar daar kan ik niets raars vinden en ook is er sinds aankoop niets aan veranderd waardoor de gaskabel minder ruimte zou hebben.

Heb de db-killers er maar ingezet ook om Peters advies op te kunnen volgen over het warmdraaien. Zonder is het voor de deur toch net iets 'teveel' geluid.

Wat gelezen op het internet en fora; zou het misschien aan de steppermotor kunnen liggen?

Thanks voor het meedenken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Sep. 2018, 13:56    Onderwerp: Re: Hoog toerental 990SMT Reageer met quote

Kappa-T-M schreef:

Wat gelezen op het internet en fora; zou het misschien aan de steppermotor kunnen liggen?


Dat zou kunnen, controleer daarom als je gaskabel niet te strak staat. Eigenlijk bedoel ik de vrije slag van je gashendel. Er moet iets ruimte in de kabel van je gashendel zitten, check de handleiding.

Ooit had ik dit te strak staan bij mijn adventure, want ik hou niet van ruimte en kreeg exact hetzelfde probleem als jou.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Sep. 2018, 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor je reactie!

Ik hoop dat dit de veroorzaker van het het probleem is (zou zonde zijn om zo snel na de aankoop al voor hoge kosten te moeten staan).

Nogmaals dank thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2018, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren is de brommer bij Goedhart gecheckt.
Speling op de gaskabel was (al) goed, mapping is opnieuw geladen en gaf geen wijziging. Gereset, probleem lijkt erger te worden want bij het terugrijden bleef 'ie hangen op 4000 toeren en zakte niet terug na een paar secoonden zoals 'ie eerder wel deed.
Het advies is een kostenpost van €1200 voor een nieuw gasklephuis incl. arbeid. Zuur... Alternatief is nog een gebruikt exemplaar maar weet niet of ik daar teveel risico mee neem. 't schijnt vaker voor te komen.
furious3


Laatst aangepast door Kappa-T-M op Zo, 7 Okt. 2018, 13:02, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2018, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een onzin. Dat heb ik zo weer juist afgesteld en is meestal aan een verlopen tps toe te kennen.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2018, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Die tps is juist gereset. Gasklephuis is schoongemaakt, mapping gereset en na een half uurtje rijden gaat het stationair weer naar 4000 toe.
Als de tps wordt gereset dan is 'ie toch niet meer verlopen?
Wat zou je voorstellen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2018, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Tps reset is niet hetzelfde als de basis positie juist calibreren.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Okt. 2018, 22:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als de basispositie niet juist stond zou 'ie het toch vanaf de eerste start al niet goed doen? Dan lijkt me dat 'ie lineair een afwijking vertoont, dan zou 'ie op hogere toerentallen ook niet goed lopen lijkt me. Dat is alles is bij mij niet het geval.

Mijn probleem is dat de motor na ca. een kleine 30 minuten rijden het stationair toerental blijft hangen op zo'n 3000-4000 toeren. Zet ik m uit en start 'm gelijk weer dan is het toerental weer normaal.

Dit probleem komt vaker voor, op Adv-rider heb ik gelijke ervaringen gevonden. Wat is daar heb gelezen is dat het stepper motor van het stationair toerental is. Dit een onderdeel wat KTM niet los levert, alleen met het totale gasklephuis. Daarom is de reparatie zo absurd duur.

Triumph levert dit onderdeel wel los (onderdeelnr Triumph - T1241182), een andere mogelijkheid is om van een ander gasklephuis (sloop) de onderdelen over te zetten. Deze laatste optie spreekt me nog het meest aan.

to be continued
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kappa-T-M



Geregistreerd op: 31-8-2018
Berichten: 19

BerichtGeplaatst: Za, 24 Nov. 2018, 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Gasklephuis is geplaatst en alles lijkt weer in orde. Bij betere temperaturen ga ik het verder uitproberen, al lijkt het me dat het is opgelost.

Groet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 24 Nov. 2018, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Wat wil je voor het andere gasklephuis hebben, dan calibreer ik dat weer en hebben we een forum uitwisseling gasklephuis grin3

Maar mooi dat de motor weer goed loopt.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif