lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

SAS verwijderen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

michel3vb schreef:
Bij mij zit onderstaande kit geïnstalleerd:

https://www.benl.ebay.be/itm/KTM-SAS-Valve-Removal-Eliminator-Complete-Kit-990-SuperMoto-SuperDuke-SD-SM-/162056126509

Daar zit wel degelijk een dongle bij die er voor zorgt dat je FI lampje niet gaat branden. Ik weet overigens niet wat er gebeurd wanneer je de dongle verwijdert en de SAS in de ECU uitschakelt.


inderdaad ik zie het ja, ik heb nooit zo'n dongle gehad op m'n 990,
wel sas verwijderd en met standaard mapping gereden zonder storing
meldingen.
Ook die gangensensor sport gemonteerd, om de epc uit te schakelen,
achteraf bleek dat je dat ook kunt bereiken door 2 draadjes van de originele
gangensensor door te knippen.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn er uit
Een telefoontje met de werkplaats van de dealer maakt veel duidelijk.

Ik ga een 2-1 uitlaat monteren. De 2 lambda’s komen dus ook te vervallen
Ook deze gaan naar een stekker waar een contra in zou kunnen/moeten, net als de SAS, die ook elektronisch is.
Dit resulteert in een foutmelding in samenwerking met de standaard mapping. De foutmelding is er niet as met contra stekkers word gewerkt.
Ook kan de melding middels de andere mapping (AKRA) weg geschreven worden. Dan zijn contra stekkers niet nodig.

Eindelijk licht in de duisternis!

_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

wel graag foto als die 2 in 1 er opzit.. wink3
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
McRay



Geregistreerd op: 1-3-2014
Berichten: 93
Woonplaats: Bocholtz

BerichtGeplaatst: Vr, 14 Sep. 2018, 23:43    Onderwerp: Foto Reageer met quote

Ik zou wel willen. Maar dat foto’s plaatsen lukt niet zo?
_________________
Never trade the thrills of living for the security of existence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Za, 15 Sep. 2018, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Doe dan maar een filmpje hoe je Mass uitlaat klinkt laugh

Maar als je een reactie plaats kan je een bijlage toevoegen. Daar gewoon 1 foto selecteren. Vervolgens kan je weer een bijlage toevoegen en zo kun je meerdere foto's toevoegen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Do, 1 Nov. 2018, 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Even het topic weer aanhalen Smile

Ik heb inmiddels een setje Leovince Evo1 dempers op m'n 990 gezet.
De motor beschikt over de standaard mapping, en de DB killers zitten er gewoon in.

De SAS heb ik "onklaar" gemaakt door in de slang vanaf de luchtfilterbak een plastic knikker de drukken met daarachter een slangklem (zodat die geen kant op kan).
Durf met 100% zekerheid te zeggen dat er geen lucht langs die knikker komt.

Tijdens het rijden merk ik bij het gas loslaten hetzelfde zachte gepruttel / gerommel als met de originele dempers (waarbij de SAS luchttoevoer niet geblokkeerd was).
Ik was in de veronderstelling dan met het uitschakelen van de SAS (of het onklaar maken daarvan) dat gepruttel er helemaal niet meer zal zijn.

Er is absoluut geen sprake van knallen ofzo, het gepruttel / gerommel (ik kan het niet echt anders noemen) is bijvoorbeeld totaal niet te vergelijken met het accelereren, dan klinken de Leo's echt wel pittig devil

Vraag is nu, is dit normaal, of moet ik het nog ergens anders gaan zoeken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Za, 3 Nov. 2018, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 3 Nov. 2018, 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

zo'n geluid is moeilijk te beoordelen als iemand er over schrijft.. maar:


'plofjes in de uitlaat bij het afremmen komen omdat:
- bij het afremmen het mengsel meestal te rijk wordt. Bij een carburateur motor is dat niet te vermijden, bij een injectie kun je dat wel vermijden maar als je dat doet remt ie niet lekker op de motor.
Dit rijke mengsel wil niet goed ontbranden en komt geheel of gedeeltelijk onverbrand de uitlaat in.

- bij het afremmen op het gas is de compressie laag (omdat de motor geen lucht aan kan zuigen), en ook daardoor ontsteekt het mengsel slecht.

- Als er een katalysator aanwezig is, dan is het vaak ook nog zo dat bewust het mengsel rijk gehouden wordt om de kat van brandstof te voorzien zodat ie heet blijft.


Het SAS (secundairy air system) is een systeem wat extra lucht direct bij de uitlaatpoort in de cilinder er bij laat, om dit overblijfsel van het te rijke mengsel te verbranden (in de kat, of gewoon in de hete uitlaat): dat geeft soms wat plofjes.

DUS: Als je nu het SAS verwijdert, dan heb je dus een heet, brandbaar mengsel in de uitlaat, waar te weinig zuurstof en geen ontsteking is.

geen probleem... maar aan het eind van de hete uitlaat, mengt de lucht altijd terug de uitlaat in, en dan ontsteekt het alsnog (als de zaak goed heet is): dan hoor je plofjes achter je...

OF: als er ergens een klein lek in de uitlaat zit (bijv bij de grafietring van het X-stuk), dan komt er daat verse lucht bij, en ploft het ook.

ook vooraan bij de cilinder kan dielekker, of een klein scheurtje in de ppijp, bijv bij de lambda sonde aansluiting..

Dus: plofjes kan normaal zijn. Test of je uitlaat goef dicht is (met twee handen (met doek!) op de uitlaat moet je de motor kunnen afsmoren).

verder is het lastig te zeggen...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Nov. 2018, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Dank dr. bean voor het wederom uitgebreide antwoord.

Ik zal eerst eens testen door de dempers dicht te houden.
Als ik geen lekken kan ontdekken dan zal ik er toch maar een sas removal kitje op zetten.
Kan natuurlijk zijn dat er toch ergens een lek in het sas systeem zit.

Zou het ook nog aan de klepspeling kunnen liggen? ca 5000 km geleden zijn de kleppen gecontroleerd en gesteld. Mij lijkt dat het daar dan niet mee te maken zou kunnen hebben.

Je noemt een grafietring in het x stuk. Wat bedoel je daar precies mee, de linkpipe?!
Zit daar een grafietring in?
Of doel je op de sealringen tussen de originele linkpipe en de originele dempers?

Met de leo vince's is ook een ljnkpipe meegeleverd, die zit er nu op.
Dat is echt een slip-on systeem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Nov. 2018, 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

afdichting tussen de voorbochten en het stuk waarom ze bij elkaar komen (waar de dwarsverbinding zit, zo'n beetje onder het zadel). daar zit (iig bij de 950) eem dikke 'grafiet'ring in als afdichting
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 1:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ook bij de 990 Adventure zit er ook zo'n ring in. Zie nummer 21 op tekening, ook hoort er bij ring bij nummer 32 te zitten en nummer 3 bij de cilinder.

Bij mij waren de steunen/lipjes van het t-stuk afgebroken, daardoor is er waarschijnlijk teveel spanning op de achterste bocht gekomen en is deze gescheurd. Het komt vaker voor als de achterste bocht scheurt.

Het begon bij mij met kleine plofjes uit de uitlaat als ik het gas los liet, niet altijd maar een paar honderd kilometer verder steeds meer en meer. Wederom op onderzoek uit en zag ik als de hele bocht gescheurd was. Eerst had ik ook al gezien, maar toen niets kunnen vinden.

Mijn SAS heb ik bij de dealer laten verwijderen, toen heb ik er ook een weerstand tussen gesoldeerd. Hoeveel weet ohm weet ik niet meer, zoek even op internet/forum zou ik zeggen.

Hierbij nog wat foto's.



webshop-muldersmotoren.png
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  495.27 KB
 Weergegeven:  206 keer

webshop-muldersmotoren.png



IMG_7302.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  343.09 KB
 Weergegeven:  190 keer

IMG_7302.jpg



IMG_7305.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  399.31 KB
 Weergegeven:  216 keer

IMG_7305.jpg



IMG_7888.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  493.63 KB
 Weergegeven:  225 keer

IMG_7888.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 10:08    Onderwerp: Reageer met quote

oh daar zou dus een ring moeten zitten... thinking bij het afhalen van de oude link pipe heb ik deze ring niet gezien, mogelijk zit die nu nog in de oud linkpipe.
VRaag is dan wel of ik bij de montage van de nieuwe linkpipe (behoren bij de leo vince dempers) deze ring ook had moeten gebruiken...

Maar dat zou al wel snel de verklaring kunnen zijn 😉
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nelis schreef:
oh daar zou dus een ring moeten zitten... thinking bij het afhalen van de oude link pipe heb ik deze ring niet gezien, mogelijk zit die nu nog in de oud linkpipe.
VRaag is dan wel of ik bij de montage van de nieuwe linkpipe (behoren bij de leo vince dempers) deze ring ook had moeten gebruiken...

Maar dat zou al wel snel de verklaring kunnen zijn 😉


De grafietringen zitten idd nog in het oude y-stuk. De binnen diameter van het originele y-stuk is ca 47mm. De binnen diameter van het leovince y-stuk is aan die kant 42,3mm. Dus Grafiet ringen gaan daar soieso niet passen. Ik zal woensdag eens de dempers dicht houden om vast te stellen of er ergens een substantieel lek zit in het uitlaat systeem. Daarna zal ik ook de knikker eens uit de SAS slang halen en kijken of dat impact heeft. Wordt vervolgt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nelis



Geregistreerd op: 18-10-2017
Berichten: 176
Woonplaats: Achterhoek

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

vandaag diverse dingen geprobeerd en nagekeken.
In de uitlaat zit nergens een scheur of barst.
In het sas systeem kan ik ook geen scheur of een defect vinden (optisch gekeken).
De knikker zit nog steeds goed op zijn plek.

Het nieuwe y stuk en de dempers heb ik opnieuw gemonteerd en de klemmen nog eens extra vast gedraaid. Vervolgens de motor aangezet en de dempers dicht gehouden. Dat is nog lastig zeg, er bouwt nogal wat druk op, met de handen plus natte doeken kreeg ik helaas geen luchtdichte afdekking. Wel werd er genoeg druk opgebouwd waardoor het toerental iets begon te zakken, maar meer dan dat lukte niet. En volgens mij hoorde ik toch nog ergens bij de aansluiting van het nieuwe y-stuk op de uitlaatbochten iets sissen... geen idee hoe dat nu op te lossen.
Hoort het gewoon niet een beetje bij dit Leo Vince systeem waar geen afdichtingsring / grafietring wordt toegepast?!

Vervolgens weer een stukje gereden en tja tja... zo erg is het ook allemaal niet.
Bij gas abrupt loslaten vanaf 5000 tpm, dan rommelt en pruttelt (je zou het ploppen kunnen noemen) het wat tussen 4 en 3 duizend toeren, verder niet.
Als ik het gas vanaf 5000 tpm net niet volledig los laat (dus nog heel iets gas blijf geven waardoor je langzaam op de motor af remt) dan hoor ik dat geluid wel direct.

Nog geen tijd gehad om zonder knikker te rijden, dat ga ik dit weekend nog eens doen ☺
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

vraag me ook wel af wat je probleem eigenlijk is ...

sommige mensen doen van alles om die plopjes er juist in te krijgen smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif