Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 9:35 Onderwerp: |
|
|
inderdaad ik zie het ja, ik heb nooit zo'n dongle gehad op m'n 990,
wel sas verwijderd en met standaard mapping gereden zonder storing
meldingen.
Ook die gangensensor sport gemonteerd, om de epc uit te schakelen,
achteraf bleek dat je dat ook kunt bereiken door 2 draadjes van de originele
gangensensor door te knippen.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 11:09 Onderwerp: |
|
|
We zijn er uit
Een telefoontje met de werkplaats van de dealer maakt veel duidelijk.
Ik ga een 2-1 uitlaat monteren. De 2 lambda’s komen dus ook te vervallen
Ook deze gaan naar een stekker waar een contra in zou kunnen/moeten, net als de SAS, die ook elektronisch is.
Dit resulteert in een foutmelding in samenwerking met de standaard mapping. De foutmelding is er niet as met contra stekkers word gewerkt.
Ook kan de melding middels de andere mapping (AKRA) weg geschreven worden. Dan zijn contra stekkers niet nodig.
Eindelijk licht in de duisternis!
_________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3649
|
Geplaatst: Di, 21 Aug. 2018, 11:14 Onderwerp: |
|
|
wel graag foto als die 2 in 1 er opzit..
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
McRay
Geregistreerd op: 1-3-2014 Berichten: 93 Woonplaats: Bocholtz
|
Geplaatst: Vr, 14 Sep. 2018, 23:43 Onderwerp: Foto |
|
|
Ik zou wel willen. Maar dat foto’s plaatsen lukt niet zo?
_________________ Never trade the thrills of living for the security of existence |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Za, 15 Sep. 2018, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Doe dan maar een filmpje hoe je Mass uitlaat klinkt
Maar als je een reactie plaats kan je een bijlage toevoegen. Daar gewoon 1 foto selecteren. Vervolgens kan je weer een bijlage toevoegen en zo kun je meerdere foto's toevoegen
|
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Do, 1 Nov. 2018, 15:04 Onderwerp: |
|
|
Even het topic weer aanhalen
Ik heb inmiddels een setje Leovince Evo1 dempers op m'n 990 gezet.
De motor beschikt over de standaard mapping, en de DB killers zitten er gewoon in.
De SAS heb ik "onklaar" gemaakt door in de slang vanaf de luchtfilterbak een plastic knikker de drukken met daarachter een slangklem (zodat die geen kant op kan).
Durf met 100% zekerheid te zeggen dat er geen lucht langs die knikker komt.
Tijdens het rijden merk ik bij het gas loslaten hetzelfde zachte gepruttel / gerommel als met de originele dempers (waarbij de SAS luchttoevoer niet geblokkeerd was).
Ik was in de veronderstelling dan met het uitschakelen van de SAS (of het onklaar maken daarvan) dat gepruttel er helemaal niet meer zal zijn.
Er is absoluut geen sprake van knallen ofzo, het gepruttel / gerommel (ik kan het niet echt anders noemen) is bijvoorbeeld totaal niet te vergelijken met het accelereren, dan klinken de Leo's echt wel pittig
Vraag is nu, is dit normaal, of moet ik het nog ergens anders gaan zoeken?
|
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Za, 3 Nov. 2018, 9:45 Onderwerp: |
|
|
Iemand?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za, 3 Nov. 2018, 21:58 Onderwerp: |
|
|
zo'n geluid is moeilijk te beoordelen als iemand er over schrijft.. maar:
'plofjes in de uitlaat bij het afremmen komen omdat:
- bij het afremmen het mengsel meestal te rijk wordt. Bij een carburateur motor is dat niet te vermijden, bij een injectie kun je dat wel vermijden maar als je dat doet remt ie niet lekker op de motor.
Dit rijke mengsel wil niet goed ontbranden en komt geheel of gedeeltelijk onverbrand de uitlaat in.
- bij het afremmen op het gas is de compressie laag (omdat de motor geen lucht aan kan zuigen), en ook daardoor ontsteekt het mengsel slecht.
- Als er een katalysator aanwezig is, dan is het vaak ook nog zo dat bewust het mengsel rijk gehouden wordt om de kat van brandstof te voorzien zodat ie heet blijft.
Het SAS (secundairy air system) is een systeem wat extra lucht direct bij de uitlaatpoort in de cilinder er bij laat, om dit overblijfsel van het te rijke mengsel te verbranden (in de kat, of gewoon in de hete uitlaat): dat geeft soms wat plofjes.
DUS: Als je nu het SAS verwijdert, dan heb je dus een heet, brandbaar mengsel in de uitlaat, waar te weinig zuurstof en geen ontsteking is.
geen probleem... maar aan het eind van de hete uitlaat, mengt de lucht altijd terug de uitlaat in, en dan ontsteekt het alsnog (als de zaak goed heet is): dan hoor je plofjes achter je...
OF: als er ergens een klein lek in de uitlaat zit (bijv bij de grafietring van het X-stuk), dan komt er daat verse lucht bij, en ploft het ook.
ook vooraan bij de cilinder kan dielekker, of een klein scheurtje in de ppijp, bijv bij de lambda sonde aansluiting..
Dus: plofjes kan normaal zijn. Test of je uitlaat goef dicht is (met twee handen (met doek!) op de uitlaat moet je de motor kunnen afsmoren).
verder is het lastig te zeggen...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Zo, 4 Nov. 2018, 10:51 Onderwerp: |
|
|
Dank dr. bean voor het wederom uitgebreide antwoord.
Ik zal eerst eens testen door de dempers dicht te houden.
Als ik geen lekken kan ontdekken dan zal ik er toch maar een sas removal kitje op zetten.
Kan natuurlijk zijn dat er toch ergens een lek in het sas systeem zit.
Zou het ook nog aan de klepspeling kunnen liggen? ca 5000 km geleden zijn de kleppen gecontroleerd en gesteld. Mij lijkt dat het daar dan niet mee te maken zou kunnen hebben.
Je noemt een grafietring in het x stuk. Wat bedoel je daar precies mee, de linkpipe?!
Zit daar een grafietring in?
Of doel je op de sealringen tussen de originele linkpipe en de originele dempers?
Met de leo vince's is ook een ljnkpipe meegeleverd, die zit er nu op.
Dat is echt een slip-on systeem.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 4 Nov. 2018, 23:28 Onderwerp: |
|
|
afdichting tussen de voorbochten en het stuk waarom ze bij elkaar komen (waar de dwarsverbinding zit, zo'n beetje onder het zadel). daar zit (iig bij de 950) eem dikke 'grafiet'ring in als afdichting
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 1:25 Onderwerp: |
|
|
Ook bij de 990 Adventure zit er ook zo'n ring in. Zie nummer 21 op tekening, ook hoort er bij ring bij nummer 32 te zitten en nummer 3 bij de cilinder.
Bij mij waren de steunen/lipjes van het t-stuk afgebroken, daardoor is er waarschijnlijk teveel spanning op de achterste bocht gekomen en is deze gescheurd. Het komt vaker voor als de achterste bocht scheurt.
Het begon bij mij met kleine plofjes uit de uitlaat als ik het gas los liet, niet altijd maar een paar honderd kilometer verder steeds meer en meer. Wederom op onderzoek uit en zag ik als de hele bocht gescheurd was. Eerst had ik ook al gezien, maar toen niets kunnen vinden.
Mijn SAS heb ik bij de dealer laten verwijderen, toen heb ik er ook een weerstand tussen gesoldeerd. Hoeveel weet ohm weet ik niet meer, zoek even op internet/forum zou ik zeggen.
Hierbij nog wat foto's.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
495.27 KB |
Weergegeven: |
208 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
343.09 KB |
Weergegeven: |
191 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
399.31 KB |
Weergegeven: |
217 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
493.63 KB |
Weergegeven: |
227 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 10:08 Onderwerp: |
|
|
oh daar zou dus een ring moeten zitten... bij het afhalen van de oude link pipe heb ik deze ring niet gezien, mogelijk zit die nu nog in de oud linkpipe.
VRaag is dan wel of ik bij de montage van de nieuwe linkpipe (behoren bij de leo vince dempers) deze ring ook had moeten gebruiken...
Maar dat zou al wel snel de verklaring kunnen zijn 😉
|
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Ma, 5 Nov. 2018, 21:20 Onderwerp: |
|
|
Nelis schreef: | oh daar zou dus een ring moeten zitten... bij het afhalen van de oude link pipe heb ik deze ring niet gezien, mogelijk zit die nu nog in de oud linkpipe.
VRaag is dan wel of ik bij de montage van de nieuwe linkpipe (behoren bij de leo vince dempers) deze ring ook had moeten gebruiken...
Maar dat zou al wel snel de verklaring kunnen zijn 😉 |
De grafietringen zitten idd nog in het oude y-stuk. De binnen diameter van het originele y-stuk is ca 47mm. De binnen diameter van het leovince y-stuk is aan die kant 42,3mm. Dus Grafiet ringen gaan daar soieso niet passen. Ik zal woensdag eens de dempers dicht houden om vast te stellen of er ergens een substantieel lek zit in het uitlaat systeem. Daarna zal ik ook de knikker eens uit de SAS slang halen en kijken of dat impact heeft. Wordt vervolgt.
|
|
Naar boven |
|
|
Nelis
Geregistreerd op: 18-10-2017 Berichten: 176 Woonplaats: Achterhoek
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 17:12 Onderwerp: |
|
|
vandaag diverse dingen geprobeerd en nagekeken.
In de uitlaat zit nergens een scheur of barst.
In het sas systeem kan ik ook geen scheur of een defect vinden (optisch gekeken).
De knikker zit nog steeds goed op zijn plek.
Het nieuwe y stuk en de dempers heb ik opnieuw gemonteerd en de klemmen nog eens extra vast gedraaid. Vervolgens de motor aangezet en de dempers dicht gehouden. Dat is nog lastig zeg, er bouwt nogal wat druk op, met de handen plus natte doeken kreeg ik helaas geen luchtdichte afdekking. Wel werd er genoeg druk opgebouwd waardoor het toerental iets begon te zakken, maar meer dan dat lukte niet. En volgens mij hoorde ik toch nog ergens bij de aansluiting van het nieuwe y-stuk op de uitlaatbochten iets sissen... geen idee hoe dat nu op te lossen.
Hoort het gewoon niet een beetje bij dit Leo Vince systeem waar geen afdichtingsring / grafietring wordt toegepast?!
Vervolgens weer een stukje gereden en tja tja... zo erg is het ook allemaal niet.
Bij gas abrupt loslaten vanaf 5000 tpm, dan rommelt en pruttelt (je zou het ploppen kunnen noemen) het wat tussen 4 en 3 duizend toeren, verder niet.
Als ik het gas vanaf 5000 tpm net niet volledig los laat (dus nog heel iets gas blijf geven waardoor je langzaam op de motor af remt) dan hoor ik dat geluid wel direct.
Nog geen tijd gehad om zonder knikker te rijden, dat ga ik dit weekend nog eens doen ☺
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2018, 23:55 Onderwerp: |
|
|
vraag me ook wel af wat je probleem eigenlijk is ...
sommige mensen doen van alles om die plopjes er juist in te krijgen
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|