lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie lampje 990 Adv

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 12:32    Onderwerp: Olie lampje 990 Adv Reageer met quote

Vanochtend op weg naar huis vanuit mijn werk (rustige rit van nog geen 20 minuten) ging vlak bij huis mijn olie lampje branden. Meteen uitrollen naar een tankstation 200m verderop, olie gecheckt en geluisterd of er iets ratelde. Olie niveau net boven minimum en geen geratel. Omdat ik een drukke weg moest oversteken toch maar gestart en 1 minuut verder gereden en stond voor mijn deur. Meteen een klein beetje olie bijgevuld, nog geen 100 cl omdat ik niet meer had en het peilstokje stond ongeveer op een kwart tussen min en max.

Meteen een Google zoektocht opgestart en kwam al snel op 2 grote mogelijke oorzaken. 1 de sensor of 2 het olie filter dichtgeslagen door een lekkende waterpomp. Toen hij afgekoeld was toch maar weer ff gestart. Het olie druk lampje gaat direct na de start uit om vervolgens na een paar seconden weer na een kleine knipper weer te gaan branden . De peilstok is nat van de olie als ik hem er weer uithaal dus lijkt het wel dat er olie het reservoir ingepompt wordt, als ik de peilstok eruit haal met lopende motor merk ik ook dat er olie in het reservoir gepompt wordt.

Afgelopen week in die bloedhitte heb ik een kleine 1000 km gereden(Ardennen en Eifel). Ik merkte wel dat hij met die hitte wat olie uitperst bij de vulopening/peilstok maar dat heb ik vaker bij 990’s gezien en dat deed hij al wat langer, alleen laatste tijd iets meer, ik was van plan om te kijken of een nieuwe rubberen O ring op de peilstok zou helpen. Koelvloeistof staat ongeveer op de helft tussen de min/max strepen, zou zo niet durven zeggen of dat minder is geworden de afgelopen tijd.

Wat zou dit kunnen zijn? De sensor, de waterpomp of een serieus rib uit me lijf dure grap?


KTM 990 Adventure 2009
53.000 km, laatste grote beurt ca 3 maanden geleden bij +/- 48.000 km 1500 km geleden zelf de O ring vervangen van de neutraalstand sensor.
vanaf 2013 @ 13000 km in bezit en sindsdien altijd dealer onderhouden.
Gebruik: regelmatig wat woon-werk stads ritjes en korte ritten op de snelweg maar ook regelmatig vakanties en meerdaagse trips afwisselend binnendoor en over de snelweg. Staat meestal in de stalling en van de eerste pekel tot de laatste pekel komt ie niet buiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou even snel het olie filter eruit kunnen trekken om te kijken hoe de toestand daarvan is. Mocht het papier sterk golvend zijn dan heb je waarschijnlijk koelvloeistof in je olie en zou dat ook het olie druk lampje kunnen verklaren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

olie nivo heeft niets met het lampje te maken.

Als je ercht geen rare bijgeluiden hoor en nog normale spanners heb, dan is het vrijwel zeker het druk schakelaartje. Maar voor de zekerheid zou ik hem wel vervangen/controleren voor je nog gaat rijden.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

golvend filter komt niet zo snel opzetten. helemaal niet als je geen koelvloeistof bijgevult heb.

ook precies andersom, eerst rood en daarna pas uit ipv. wat ts omschrijft.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat is wel waar. Als je geen koelvloeistof heb moeten bijvullen dan zal het wel meevallen. Nadeel is wel dat je heel beroert bij de sensor kan komen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Heb al gelezen dat het inderdaad lastig is om bij te komen. Linker tank eraf, luchtfilter huis helemaal verwijderen?

Loont het de moeite om zelf te doen of heb je speciaal gereedschap nodig en is het gezien de lastige bereikbaarheid beter even te laten doen bij een specialist voor wie het slechts een uurtje werk is tegenover een hele dag irriteren voor mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Aug. 2018, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk is het vrij simpel. Het zijn alleen maar inbussen en torxen die je los moet halen en wat stekkers van je tank.
Je zou er ook bij moeten kunnen komen zonder je luchtfilterbak te verwijderen. Dan heb je zoiets als dit nodig: (steeksleutel met kniegewricht)

https://www.zamro.nl/product/14CB96/ringratel-steeksleutel-13mm-met-kniegewricht

Overigens met de laatste methode geen ervaring maar dat heb ik her en der gelezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2018, 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem opgelost:

Omdat ik geen geratel hoorde eerst maar een andere sensor besteld, een steek ring ratel sleutel van Gedore maat 21, (rechte kop, fexibel kon ik hier niet vinden) een flexibel grijpertje en een magneet gekocht.

Mijn linker tank eraf gehaald en kwam er al snel achter dat de oude sensor best los zat. De nieuwe geplaatst ( met een klein beetje vet op het ringetje anders verlies je dat ringetje steeds) met behulp van dat grijpertje en de magneet de sensor uiteindelijk op z’n plek gekregen. Erg lastig bij te komen dus ff hand vast draaien was er niet bij, de weerstand van de ratel zorgde alleen maar voor heen en weer draaien maar uiteindelijk afwisselend met een schroevedraaier en de magneet voorzichtig een paar slagen kunnen maken tot de sensor vaster zat dan de weerstand van de ratel en met de ratel de boel vast gedraaid. Voordeel van die ratel was dat hij een korte vertanding heeft zodat ik kleine slagen gewoon kon maken.

Ik denk uiteindelijk dat de sensor gewoon te los zat en wat druk lekte, omdat ik toch al een nieuwe sensor had liggen deze gemonteerd. Maar wat een gepriegel zeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Sep. 2018, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Super! ,

Beter veilig en safe dan kans op grote problemen.
thumbsup thumbsup thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif