lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Weerstand stuur bochten ca 15 tot 39 km per uur.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jul. 2018, 21:49    Onderwerp: Weerstand stuur bochten ca 15 tot 39 km per uur. Reageer met quote

Toen mijn vorige banden (TKC 70) op waren begon ik een weerstand in mijn stuur uitslag te ondervinden. De voorband was hevig gecupt en had 2 randen net uit het midden van de band, het leek als ik met sturen over die rand in mijn voor band heen moest als ik een bocht nam. Het stuur leek ff op slot te slaan en daarna was het weg, waardoor je net te hard verder stuurt met een schrik reactie tot gevolg.

Nu heb ik een set nieuwe banden, Pirelli Rally STR, en heb hier nog steeds last van. Vooral bij kleine rotondes of haakse bochten op lage snelheid lijkt het stuur eerst ff op slot te slaan en dan gewoon door te sturen. Ik ben nu bezig met een rondje Eifel, Vogezen en Zwarte Woud. De ene keer wat meer last dan de andere keer, mijn band wat harder oppompen 2.5 bar lijkt te helpen en de achtervering wat opdraaien (2 Alu zijkoffers vol, 10 slagen) lijkt ook te helpen. Als ik de motor op de middenbok heb met het voorwiel van de grond merk ik niks van enige weerstand in de stuuruitslag. Wel voel ik een soort van rammel in mijn stuur als ik over slecht wegdek rij, een brug op rij of over put deksels rij, net als een rammeldende strabilisator stang onder de auto.

2009 990 Adventure, 50.000 km
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2018, 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dus tijd voor een nieuw setje balhoofd lagers als ik dat zo lees..
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jul. 2018, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

ik zeg ook balhoofdlagers,
en dan wel de onderste, verklaard ook dat wanneer
je voorwiel in de lucht hangt je het niet voelt,
immers als het voorwiel op de grond staat, dan
pas rust het gewicht van de motor op dit slechte lager.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was er al een beetje bang voor dat het de balhoofdlagers waren, of iets aan de voorvork. Heb net een beetje zitten Googlen of het een klus is die ik zelf zou kunnen doen maar dat gaat hem denk ik niet worden. Hele voorkant uit elkaar, vork poten eruit en dan moet het onderste lager waarschijnlijk geperst worden?

Heeft iemand enig idee wat dat geintje gaat kosten bij een KTM dealer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Is prima zelf te doen.
Voor het makkelijker werken is het handig alles rondom het balhoofd te demonteren.
Voorwiel eruit, remklauwen, spatbord, en zijkappen demonteren.
Je kunt nu de boutjes vd vorkpoten losdraaien en de vorkpoten eruit halen.
Blijft over de onderste en bovenste kroonplaat.
De rest wijst zich (bijna) vanzelf.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

5150 schreef:
en dan moet het onderste lager waarschijnlijk geperst worden?


https://www.youtube.com/watch?v=_Ozfh93CvBs

Dat persen is misschien minder lastig dan je denkt.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 13:48    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb alles gedemonteerd, en de onderste kroonplaat incl pen
meegenomen naar mijn dealer, die perst de pen door de
kroonplaat heen, zodat het oude lager er af valt, en perst dan gelijk weer de pen er in, terwijl het nieuwe lager op de kroonplaat ligt.
oude lagerschalen heb ik zelf mbv een vuistje uit het frame gemept dmv een staaf
ijzer op de randjes te zetten.
(niet te vaak misslaan, want dan krijg je afgevlakte randjes en dus geen grip meer)
als je de onderdelen bij je dealer koopt, dan zal de kosten voor het persen wel meevallen denkik.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Met een buis op de middelste ring slaan kan ook. Persen is wel makkelijker.
Wat natuurlijk help is de binnenring warm maken en de balhoofd in de vriezer (wel een zakje eromheen anders vind de vrouw het niet zo leuk) laugh


Ik ben van mening dat de kappen niet persé los hoeven thumbsup
Bij de kroonplaten kan je bij. De pen heb je straks los. En de vorken haal je eruit. Lees anders ook eens het WPHB

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Is het niet gewoon de band???

Een scheve noppenband trekt echt behoorlijk in je stuur hoor.

Balhoofd lager putjes kan je eigenlijk altijd voelen als je je balhoofd goed afstelt en dan je stuur draait met de motor op de bok en het wiel vrij.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 20 Jul. 2018, 8:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Is het niet gewoon de band???

Een scheve noppenband trekt echt behoorlijk in je stuur hoor.

Balhoofd lager putjes kan je eigenlijk altijd voelen als je je balhoofd goed afstelt en dan je stuur draait met de motor op de bok en het wiel vrij.


Als het dan lastig te voelen is kan je altijd nog je wiel eruit halen.
Aangezien je dan minder gewicht eraan heb hangen voel je het meestal een stuk beter (wat ik me kan herinneren) thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 360

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Aug. 2018, 12:08    Onderwerp: weerstand stuur Reageer met quote

Het verhaal va 5150 kwam bij mij precies zo voor . Ben dus gister maar eens aan het demonteren gegaan . nu bleek de onderste lager het probleem te veroorzaken , hij was droog en vies het vet was totaal verdwenen , na een grondige schoonmaakbeurt en opnieuw in het vet gezet stuurt hij weer als nieuw . Was geen spoor van slijtage te bekennen , ook niet in de schalen . Is makkelijk zelf te doen .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Aug. 2018, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

ja.. volgens het handboekje... bij iedere beurt: Balhoofdlagers controleren en afstellen
laugh thinking2

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
5150



Geregistreerd op: 24-11-2012
Berichten: 202

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Aug. 2018, 13:50    Onderwerp: Re: weerstand stuur Reageer met quote

john68 schreef:
Het verhaal va 5150 kwam bij mij precies zo voor . Ben dus gister maar eens aan het demonteren gegaan . nu bleek de onderste lager het probleem te veroorzaken , hij was droog en vies het vet was totaal verdwenen , na een grondige schoonmaakbeurt en opnieuw in het vet gezet stuurt hij weer als nieuw . Was geen spoor van slijtage te bekennen , ook niet in de schalen . Is makkelijk zelf te doen .


Ik heb het laten doen, uiteindelijk precies als hierboven beschreven. Het bovenste lager in orde en de onderste helemaal naar de klote...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 17 Aug. 2018, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

onderste is altijd de klos:

meestal is het vuil en watre (en een HD-reiniger helpt niet...) wat via de bovenkant in de onderste zakt. Die is (ook) afgedicht... en das niet altijd een voordeel.
tevens krijgt de onderste natuurlijk de meeste kleppen van de weg en zo.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif