Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Zo, 5 Aug. 2018, 22:52 Onderwerp: Vraag ophanging KTM 990 Adventure 2012 |
|
|
Hey,
Ik heb nét een KTM 990 Adventure gekocht van 2012 met ABS om mijn offroadreis naar Noorwegen te gaan maken. Ik heb hem 5 minuten geleden uitgeladen en heb voor de zekerheid de veerweg vooraan uitgemeten en deze blijkt 170mm te zijn...niet op middenbok.
Op de middenbok meet ik de standaard 210mm, dus de motor zakt vooraan statisch 40mm in. Ik poog morgen m'n 'racing sag' te meten, maar ben heel benieuwd naar de nummers bij jullie.
Tevens wilde ik graag weten of de veerweg bij de 2012-modellen makkelijk van 210 naar 230 of 240mm kan worden gebracht. Of vraagt dit evenveel verandering dan een 265mm R-conversie?
Alvast bedankt.
Bert _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Vr, 10 Aug. 2018, 11:08 Onderwerp: |
|
|
De reden van mijn vraag is omdat je op het net heel veel info kan vinden over de ABS-naar-R-conversie, maar niets tot zeer weinig over de conversie van een 'lage' 210mm naar een 'oldskool' 230mm of 245mm.
Ik heb ondertussen een zeer interessante chart gevonden waarop alle internals van de verschillende modeljaren staan en daar blijkt best veel verschil in te zitten. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 10 Aug. 2018, 11:34 Onderwerp: |
|
|
vuistregel:"achter 35mm hoger dan jouw standaard door spacer weg te nemen, voor geheel afhankelijk van de te plaatsen hydrostop/guide maar maximaal 270mm zonder grotere werkzaamheden. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 14 Aug. 2018, 22:11 Onderwerp: |
|
|
Ok, bedankt Steven! De shock achteraan vraagt dus enkel een andere spacer en de vork vraagt een andere hydrostop, een andere guide, en ik vermoed dan ook een andere veer...of wordt dit opgelost met een spacer? Ik vermoed dat dit laatste perfect mogelijk is, maar dan verlies je wel wat veerkarakteristiek, niet?
Ik hou het in beraad en terwijl hou ik m'n ogen open naar iemand die een verhoogde set wil ruilen/in de aanbieding heeft. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 29 Okt. 2018, 22:07 Onderwerp: |
|
|
Een korte nabespreking van het gedrag van de vering op de TET Noorwegen, Zweden, Duitsland, Nederland: Achteraan heel goed op sportstand met veervoorspanning nog wat extra opgedraaid door de bagage die ik meezeulde. Ik had achteraan veel tractie en weinig last van doorslaan of kontje omhoogwippen, ook bij hoge snelheden.
De voorkant was geheel andere koek: Het door de vorige eigenaar gemonteerde hoge spatbord kwam bij relatief kleine putten tegen m'n band aan en de voorvering sloeg regelmatig helemaal door, zelfs bij maximale veervoorspanning. Op dag 3 heb ik het spatbord anders gemonteerd waardoor het wiel er minder vaak tegenkwam, maar toch bij diepere putten of ook bij knippen ging de band er tegenaan.
Het heeft dus enige jaren geduurd, maar nu zijn mijn vaardigheden offroad de vaardigheden van mijn vering aan het voorbijsteken. Ik weet dat vering aanpassen mogelijk is, maar heeft iemand een idee van de prijs die dit ongeveer kost?
Ondertussen hou ik me sterk aanbevolen voor een swap met iemand z'n 'R'-vering die een verlaging wil. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 2:03 Onderwerp: |
|
|
Alom bekend als de voorvering van de 950/990 adventure te slap/sponzig zijn. Mijn KTM 990 Adventure R modeljaar 2011 heeft Van Laar van dikkere olie voorzien. Daarna is het een geheel andere motor geworden! Rijdt veel beter en heb daarna geen problemen meer gehad als hij helemaal naar de bodem ging.
In principe rijdt ik er alleen maar offroad mee. Morgen kan ik voor je achterhalen welke olie erin zit als je dat wil. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 8:57 Onderwerp: |
|
|
peter6480 schreef: | Alom bekend als de voorvering van de 950/990 adventure te slap/sponzig zijn. Mijn KTM 990 Adventure R modeljaar 2011 heeft Van Laar van dikkere olie voorzien. Daarna is het een geheel andere motor geworden! Rijdt veel beter en heb daarna geen problemen meer gehad als hij helemaal naar de bodem ging.
In principe rijdt ik er alleen maar offroad mee. Morgen kan ik voor je achterhalen welke olie erin zit als je dat wil. |
Hebben ze enkel maar dikkere olie gebruikt? _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 9:30 Onderwerp: |
|
|
Bij mij zijn er alleen enkele shims toegevoegd en dat is ook al een hele verbetering. Rijdt nog wel met dezelfde olie als origineel. |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Di, 30 Okt. 2018, 15:42 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nét een aanbieding gekregen voor een hogere 'S' vork en shock. Wat is daar een eerlijke prijs voor, want daar heb ik geen idee van?
Zijn die gewoon zo te plaatsen, of moet ik daar de ABS voor demonteren? Ik ben wel een voorstander van ABS op de weg moet ik zeggen. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 11:30 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | Ik heb nét een aanbieding gekregen voor een hogere 'S' vork en shock. Wat is daar een eerlijke prijs voor, want daar heb ik geen idee van?
Zijn die gewoon zo te plaatsen, of moet ik daar de ABS voor demonteren? Ik ben wel een voorstander van ABS op de weg moet ik zeggen. |
ik heb destijds via dit forum een complete (gebruikte) set gekocht,
originele S voorpoten en achterpomp, langere remslang
en tellerkabel,
gedraaide ophoogbusjes voor middenbok en zijstandaard.
voor de prijs van 450 euro
of dat samengaat met abs weet ik niet, voor mij hoeft al die high tech
niet op een motorfiets. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 12:13 Onderwerp: |
|
|
Nieuwe kabels zijn waarschijnlijk ook nodig idd. Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar WP in Mol om te horen wat daar de mogelijkheden zijn. En als ik het werk niet zie zitten, zal deze 990 toch verkocht gaan worden en op zoek naar een hoger modelletje.
Alvast bedankt voor de goede raad! _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | Nieuwe kabels zijn waarschijnlijk ook nodig idd. Daar had ik nog niet aan gedacht.
|
Achteraf heb ik de langere remslang niet gebruikt, ik kon de kortere slang zo laten, nog net lengte genoeg, de tellerkabel heb ik meen ik wel gewisseld voor het langere exemplaar... _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 31 Okt. 2018, 23:45 Onderwerp: |
|
|
Prijs.. sterk afhankelijk van de staat en laatste revisie. Voor een nette set is 1000 euro al snel geteld. Laat het spul maar eens volledig reviseren. 450 is een steal of een setje toe aan onderhoud.
Vork heeft veel baat bij nieuwe Shimano settings. Ik rijd al jaren met een deels excf binnenwerk (Gerben zijn rally settings) en daar erg tevreden mee op straat en track. Oa. Een andere zuiger. Oh, en 285mm veerweg, ook wel lekker. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 2 Nov. 2018, 11:03 Onderwerp: |
|
|
ja...
950/990 hebben zuiger met een extra gaatje: daar wordt ie soepel en slap van.. gemaakt om het 'gs' te gevoel er in te krijgen (echt waar!)
vervang de zuiger door een EXC versie, iets ande shim-pakket er op en je hebt een hele redelijke offroad vork.
met weinig werk kun je natuurlijk idd spelen met de dikte van de olie, en vooral ook met de luchtkamer (van 10 naar 8 cm doet een boel) . _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|