Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2018, 22:38 Onderwerp: Borrelende brandstof in 990 tanks |
|
|
Afgelopen week was ik in Italië en had ik wederom last van het feit dat m'n brandstof gaat borrelen (koken?) en dat er druk wordt opgebouwd in de tanks. Dit fenomeen heb ik eigenlijk alleen bij 30+ graden buiten temperatuur of met veel langzaam technisch rijden.
1 maal was er zoveel druk dat bij het openen van de rechter tank de benzine eruit spoot. Gelukkig allemaal goed afgelopen maar dat kan redelijk gevaarlijk zijn.
Goed nu wil ik dit graag oplossen maar allereerst heb ik geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De tankontluchting lijkt aan beide zijde goed te zijn. Als ik er op blaas dan voel ik aan het uit einde wat lucht.
Iemand een idee? Betreft een 990 R 2009
Ter info het ziet er dus ongeveer zo uit: https://www.youtube.com/watch?v=WkGb47r4t7E |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
Geplaatst: Do, 12 Jul. 2018, 23:28 Onderwerp: |
|
|
Koken lijkt me niet, zo warm moet brandstof niet kunnen worden in de tanks. Zoals in die comments wordt gezegd zou je eerder zeggen dat er misschien wat met de pomp aan de hand is. Hebben beide tanks het? |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2018, 14:43 Onderwerp: |
|
|
Ja beide tanks. Ik vraag me af in hoeverre de pomp dit kan veroorzaken?
Brandstof filters zijn nog recent (afgelopen winter) vervangen. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2018, 15:16 Onderwerp: |
|
|
Het kooktraject (geen -punt want mengsel van verschillende koolwaterstoffen) is 25 - 220°C. Dus heel goed mogelijk dat de vluchtige componenten in je benzine wel echt aan de kook zijn. Ik heb het diverse malen gehad met mijn 950 (externe brandstofpomp) en op m'n Husaberg (in tank benzinepomp voor EFI).
Wat je er aan kan doen is: harder rijden, tank isoleren, meer lucht tussen tank en blok laten stromen, zorgen dat de warme lucht beter weg kan, enz... _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 13 Jul. 2018, 22:21 Onderwerp: |
|
|
Vooral in Algerije veel kokende benzine gehad, maar die gele bende uit een vat kookt ook al bij zon 60-70 graden. Op zich niets aan de hand, als je maar een tankontluchting heb die ook kan blazen, anders inderdaad veel overdruk. Een beetje druk om het kookpunt te verhogen is niet erg, maar een volledig stop ventiel kan gevaarlijk zijn.
Vooral rekening houden met extra verbruik bij carburateur, ik had flink druk op de tank wat door de pomp heen perste. Dus vaak de tank open, druk aflaten. Beter is iets minder zuinig afstellen en zoals gezwinde zegt, harder rijden!
Ook injectie zat van dit fenomeen last hebben met de pomp in de tank, de 3,5 bar is overdruk tov. Omgeving. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 14:54 Onderwerp: |
|
|
Hmm oke dan komen we toch weer uit bij een hitte "probleem". Iets wat ik eigenlijk al sinds het begin dat ik de motor heb (2,5 jaar) ervaar.
Ik zal in ieder geval nog de tank ontluchting voor de zekerheid checken. Maar heeft iemand nog de goude tip voor hitte problemen?
Tuurlijk is sneller rijden een optie maar dat laat mijn techniek niet altijd toe. Daarnaast heb je ook smalle paden waar het gewoon niet mogelijk is om bijvoorbeeld harder dan 40 km/h te rijden.
Door het installeren van een tweede fan oververhit de 990 nu niet meer. Maar als ik het vergelijk met andere 9x0's waarmee vrienden rijden is de mijne toch altijd een fors stuk warmer. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 20:31 Onderwerp: |
|
|
michel3vb schreef: | Hmm oke dan komen we toch weer uit bij een hitte "probleem". Iets wat ik eigenlijk al sinds het begin dat ik de motor heb (2,5 jaar) ervaar.
Ik zal in ieder geval nog de tank ontluchting voor de zekerheid checken. Maar heeft iemand nog de goude tip voor hitte problemen?
Tuurlijk is sneller rijden een optie maar dat laat mijn techniek niet altijd toe. Daarnaast heb je ook smalle paden waar het gewoon niet mogelijk is om bijvoorbeeld harder dan 40 km/h te rijden.
Door het installeren van een tweede fan oververhit de 990 nu niet meer. Maar als ik het vergelijk met andere 9x0's waarmee vrienden rijden is de mijne toch altijd een fors stuk warmer. |
Geen idee maar wellicht lange tijd gewoon grotendeels water in je radiateur gehad en is nu geoxideerd. Waardoor je slechter doorstroming hebt en dus minder warmte afgifte van het koelwater wat resulteert in een warmere motor?
Andere mapping? _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Zo, 15 Jul. 2018, 23:08 Onderwerp: |
|
|
Dat zou kunnen Tim. Toen ik de 990 kocht kwam er wel zooi uit de radiateur en het blok. Al meerdere malen de koelvloeistof in de tussentijd vervangen en recent zelfs een andere radiateur geïnstalleerd. Waar ik momenteel nog aan denk is dat het blok zelf vuil/verkalkt is bijvoorbeeld. Wat zou de beste manier zijn om dit schoon te maken?
Andere mapping. Zowel standaard map als Akra map (waar ik altijd mee rij) geven dezelfde problemen. |
|
Naar boven |
|
|
peter6480
Geregistreerd op: 10-11-2016 Berichten: 374
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 1:05 Onderwerp: |
|
|
Kan het ook domweg aan de brandstof liggen?
Want in Portugal/Spanje heb ik met eenzelfde machine nooit ergens last van gehad. Ook daar was het soms snik heet en soms erg weinig koeling door de rijwind.
Wel ging er indien mogelijk altijd Euro 98 in de tank ipv de 95 of andere goedkope zooi. Soms was het even een stukje omrijden of zoeken naar een andere pomp, maar dan had ik wel weer 98 in de tank. |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 8:00 Onderwerp: |
|
|
michel3vb schreef: | Waar ik momenteel nog aan denk is dat het blok zelf vuil/verkalkt is bijvoorbeeld. Wat zou de beste manier zijn om dit schoon te maken?
|
Azijn erin en even flink opwarmen, daarna een paar keer spoelen met water en dan demi water met wat antivries erin.
Is je radiateur wel schoon (doorheen kijken met een lamp aan de achterkant)? _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 10:45 Onderwerp: |
|
|
GezwindeSpoed schreef: | michel3vb schreef: | Waar ik momenteel nog aan denk is dat het blok zelf vuil/verkalkt is bijvoorbeeld. Wat zou de beste manier zijn om dit schoon te maken?
|
Azijn erin en even flink opwarmen, daarna een paar keer spoelen met water en dan demi water met wat antivries erin.
Is je radiateur wel schoon (doorheen kijken met een lamp aan de achterkant)? |
Dat is precies wat ik dacht! _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 15:36 Onderwerp: |
|
|
Brandstof maakt niet uit. Of het nu E10, E5 (95) of 98 is het gaat allemaal aan de kook bij mij.
De radiateur is 100% schoon. Voordat ik naar Italië ging een nieuwe gemonteerd (brandschoon van binnen en buiten) en direct met de eerste dag offroad (was kurkdroog dus alleen maar stof) hitte problemen.
De azijn tip had ik ook al eens gelezen maar tot nu toe niet aangedrufd. Maakt het nog uit of het azijn of schoonmaakazijn is? De laatste is volgens mij wat agressiever. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 16 Jul. 2018, 23:20 Onderwerp: |
|
|
- radiator schoonmaken (binenn en buitenkant): zodat het er goed door stroomt en de lucht er ook goed door kan.
- evt thermostaatje eens vervangen (of effe testen door hem weg te laten!)
- tweede fan (heb je al)
- niet te laag in de toeren rijden (dat scheel veel meer dan mensen denken...): lage toeren lijkt misschien gunstig, maar de motor koelt het meeste door aangezogen lucht!
- en idd.. doorrijden!
ik kon met wind mee in de diepe zandduinen bij de rally net blijven rijden met de 950. ALs ik stopte voor een stempelpost ging het rode lampje aan (maar nog geen probleem..). Met de wind tegen geen enkel probleem! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Di, 17 Jul. 2018, 18:45 Onderwerp: |
|
|
Wellicht wat je ook nog even kan kijken of het schoepenradje nog 100% is.
Stel dat hier wat vaantjes afzijn heb je minder flow en minder koeling _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
michel3vb
Geregistreerd op: 26-6-2016 Berichten: 198
|
Geplaatst: Di, 17 Jul. 2018, 19:19 Onderwerp: |
|
|
Bedankt weer voor de tips.
Waterpomp heb ik pakweg 1,5 jaar geleden vervangen. Zou dus nog wel in orde moeten zijn en ook direct nadat deze vervangen was geen verschil in koelvermogen.
Thermostaat is toen ook vervangen. Ook dat heeft geen verschil gemaakt. Oude is overigens ook nog goed. Toevallig aantal maanden geleden nog eens getest.
Het enige wat aan het hele koelsysteem nog niet is vervangen of is uitgewisseld zijn de leidingen. Maar het lijkt me sterk dat die van invloed kunnen zijn.
Kan iemand toevallig nog de azijn vs schoonmaakazijn vraag beantwoorden? Of maakt dat niet uit? Andere tips of ideeën zijn natuurlijk ook welkom |
|
Naar boven |
|
|
|