lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

prolemen met mijn 990sm uit 2008
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 8:05    Onderwerp: prolemen met mijn 990sm uit 2008 Reageer met quote

Ik weet overigens ook niet of ik mijn topic hier moet neerzetten omdat het een SM is of in het werkplaats forum.

Een tijdje geleden reed ik van het werk naar huis en hield de motor dermate in alsof die even geen brandstof/vonk kreeg. Dat was voor mij even schrikken, maar daarna reed het weer. Dus ik ben op mijn dooie gemak naar huis gereden (4km) en heb de motor in de garage gezet. Ivm tijd gebrek gister nieuwe bougies gehaald (25 euro per stuk? stars ) en een brandstoffilter. Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn auto gehad en dat was daarna verholpen.

maar.......ik begon gistere met sleutelen en om bij de bougies te komen de radiateur eraf gehaald, en er kwam nagenoeg geen water uit maar chocomel. (zie plaatje) Daarnaast, wat me opviel is dat het olie niveau op zijn minimum stond. En nu heb ik de motor op een bok staan welke onder de achterbrug zit maar met op zijn wielen zetten steeg het nog steeds niet. ik heb misschien 1500km gereden en er is al een halve liter bij gekomen. Ik meen wel dat er geen olie bij het water zit. want het beetje water wat nog uit de pomp kwam was klaar helder koelvloeistof.

Nu komt het vreemde, mijn motor liep nooit echt warm. Al sinds ik hem heb steeg de temperatuur naar 3kwart van de temp meter maar als de fan aansloeg zakte dat weer naar de helft. Ik heb 2 weken geleden de 15minuten stationair test gedaan en de temp meter goed in de gaten gehouden maar de motor liep niet warm.

Naar mijn weten lekt de motor ook niet. Ik heb nooit plekken onder de motor gezien. maar de vloeistoffen geen ergens heen. nu viel me gistere op dat mijn gaskleppen wat vettig zijn en die van de achterste cilinder heeft binnenin een lichte zwarte ssnalg laag erin zitten. De voorste cilinder is zuiver schoon. Op de foto zie je het niet heel erg goed maar de achterste gasklep heeft een andere kleur.

nu ga ik de volgende dingen doen:
- 2x bougie
- brandstof filter setje ( Kmstand is 60000 )
- nieuwe olie + zeef en olie filter (heeft die overigen gehad toen ik hem kocht in maart)
- nieuwe lucht filter
- nieuw thermostaat huis (mijn huidige zit een soor vulkaniserende kneedgum op?)
- nieuwe radiateur dop (ik lees dat deze het verdruk ventiel wel eens vast hebben zitten)
- nieuwe ketting spanners (had ik nog liggne ivm klapperen)
- nieuwe waterpomp (ik las ook dat de kerring en de as waar de pomp schoepe op zitten wel eens willen slijten)
- akra mapping laden ivm open leo dempers

ik denk dat ik dan alles gehad heb. Kan iemand mij anders nog eens de goede richting op sturen? wnat buiten hierboven weet ik het zo anders even ook niet. Wellicht dat ik iets over het hoofd zie?



IMG_3735.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  554.59 KB
 Weergegeven:  584 keer

IMG_3735.JPG



IMG_3734.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  580.43 KB
 Weergegeven:  604 keer

IMG_3734.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben erg benieuwd hoe je oliefilter er uit ziet. Dat is de meest logische plaats voor koelvloeistof verlies, olie. Als er geen lekkage zichtbaar is natuurlijk.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Do, 7 Jun. 2018, 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe je oliefilter er uit ziet. Dat is de meest logische plaats voor koelvloeistof verlies, olie. Als er geen lekkage zichtbaar is natuurlijk.


ik zal eens een foto plaatsen zodra ik de onderdelen binnen heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Jun. 2018, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

afgelopen weekend een begin gemaakt aan een (hele) grote beurt bij mijn supermoto. echter wel tegen een paar problemen aangelopen;

- te arm gelopen
- de 2e cilinder (aan de achterbrug kant) slaat 2 bar minder compressie dan de voorste cilinder

Niet alles is slecht. Er zit geen water bij de olie en die keek nog redelijk helder (mag ook wel na +/- 1500km) dus er is nog hoop dat het niet al te slecht gestelt is met het blok. op de foto's kan je de staat zien. De "slechte" cilinder heeft een zwetende voetpakking. Dus die vervang ik preventief. En als ik toch alles los heb liggen dan stel ik ook maar meteen de kleppen.

wat betreft het compressie verschil (cilinder 1 = 14bar en cilinder 2 = 12 bar, Koud gemeten) hoop ik dat het komt doordat de kleppen niet goed sluiten ivm aankoeking van kool/whatever zooi. Dus ik haal de kop eraf om te kijken hoe de staat van de kleppen zijn. Ik hoop alleen niet dat ik het hele blok er onderuit moet halen. (ben bang van wel maar ik blijf hopen laugh )

verder is alles besteld. Als ik terug ben uit het buitenland ivm werk dan ga ik er mee aan de slag. Ik ben er odnertussen wel achter dat er definitief een motorhefbrug gaat komen.... rolleyes3



IMG_3767.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  514.53 KB
 Weergegeven:  602 keer

IMG_3767.JPG



IMG_3766.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  368.57 KB
 Weergegeven:  603 keer

IMG_3766.JPG



IMG_3765.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  401.84 KB
 Weergegeven:  562 keer

IMG_3765.JPG



DAECA3AC-1687-4D96-A920-00AF8DA5F959.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  335.08 KB
 Weergegeven:  603 keer

DAECA3AC-1687-4D96-A920-00AF8DA5F959.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jun. 2018, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

ik weet alleen niet wat die aanslag is op de bovenste foto van de bougie. kan iemand me een richting hiervan opsturen? ik heb het e.e.a gegoogled maar kan niks vinden wat hier op lijkt. de onderste boudige zoals ik al zei lijkt veel te arm te zijn geweest. Nu hoop ik ergens dat het compressie verlies komt door aanslag op de kleppen en dat schoonmaken en opnieuw inslijpen helpt. maar ik post foto's zodra ik de kop eraf heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Jun. 2018, 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Filter ziet er niet heel slecht uit inderdaad. De bougie lijkt vooral oud, die aanslag zou ik me niet druk om maken hoor, is gewoon kool maar dan heter geweest. Injectoren reinigen en de grote service af maken komt dat wel goed.

Om een kop te liften moet je wel het blok los halen, veel makkelijker sleutelen ook op de werkbank.
Heb je veel kilometers gedraaid met de motor? Als die zo ver open gaat zou ik ook zeker denken aan veren en distributie kettingen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jun. 2018, 8:05    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Filter ziet er niet heel slecht uit inderdaad. De bougie lijkt vooral oud, die aanslag zou ik me niet druk om maken hoor, is gewoon kool maar dan heter geweest. Injectoren reinigen en de grote service af maken komt dat wel goed.

Om een kop te liften moet je wel het blok los halen, veel makkelijker sleutelen ook op de werkbank.
Heb je veel kilometers gedraaid met de motor? Als die zo ver open gaat zou ik ook zeker denken aan veren en distributie kettingen.


hmm, dus het blok moet er dan toch onderuit. Dat had ik namelijk op de planning staan in de winter maar niet nu. omdat ik nu eigelijk gewoon wou rijden. de km stand van de motor nu is om en om de 60.000km

ik vraag me alleen af waarom er 2bar compressie verschil zit tussen de 2 cilinders. Volgens de temperatuur meter is de motor nooit te heet gelopen. maar heeft wel zogoed als zonder koelvloeistof gestaan. Vandaar dat ik denk dat er een pakking uit ligt zeker in combinatie met het compressie verschil. Maar ik an ernaast zitten hoor. Daarom dit topic in de hoop dat iemand het wellicht met wat meer zekerheid weet. smiley2

ik kan natuurlijk de vloeistoffen weer afvullen en de beurt afmaken en dar door rijden dit seizoen. dan moet ik de vloeistoffen goed in de gaten houden. met name het koelvloeistof niveau
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jun. 2018, 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

ik ben niet zo goed ik koffiedik kijken smiley

Als de koelvloeistof echt is verdwenen zonder te lekken dan heb je of een wit rookgordijk getrokken, of veel door de olie heen gegooid (en dat kan enkel in veel kilometers, niet op een dagje rijden).

Als er niets echt gek is gebeurd is afvullen en rijden helemaal niet zo'n gek idee hoor.

2 bar verschil is niets, een korrel kool of verschil in klepspeling brengt je daar al bijna. spoel er maar eens een paar tanks cleaner door.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Ma, 18 Jun. 2018, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

thanks voor alle info en tips! ik ga ermee aan de slag zodra ik thuis ben van werk in het buitenland. ik hou je op de hoogte met de voortgang en wat ik eventueel aantref thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Jun. 2018, 7:33    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, gisteren aan de motor gewerkt. Alle filters zijn vervangen net als O-ringen en pakkingen. Alle vloeistoffen afgevult. En hetlijkt alsof de motor minder tikt met deze Olie van Putoline (ik laat nog even weten welke versie het is)

echter heb ik nog 1 vraag en dit is eigelijk omdat ik anders wellicht te ver ga denken terwijl er niks aan de hand hoeft te zijn. ik heb een foto toegevoegd van de temperatuur meter. Dat is hoe warm de motor wordt. daarna slaat de ventilator aan en begint de motor weer netjes te koelen. Maar mag de motor zo heet worden? of is er toch iets mis?



IMG_3862.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  668.43 KB
 Weergegeven:  617 keer

IMG_3862.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Jun. 2018, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

plant schreef:
Maar mag de motor zo heet worden? of is er toch iets mis?


Mijn 990 adv wordt- ook bij koel weer en een stoplicht- ook zo warm. Vent zorgt ervoor dat de temperatuur niet verder oploopt. Komt-ie hoger (zonder dat je in de woestijn staat te graven of zo) dan is er iets niet zoals het hoort.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Jun. 2018, 14:01    Onderwerp: Reageer met quote

ok dankje voor de info!. Ik ga nog een aantal tanken cleaner rijden want de motor houdt nog steeds in rond de 4000-5500rpm met "normaal" accelereren. bij volgas lijkt hij prima te rijden. ik laat nog weten hoe en wat.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Do, 28 Jun. 2018, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Door mijn eigen luiheid (en stupiditeit) kan ik weer de vloeistoffen eraf laten. dizzy2 furious3 (ik mis die smiley waar dide zijn hoofd tegen de muur slaat ) Ik had een nieuwe waterpomp gekocht, maar toen ik bezig was zag de oude er nog heel erg goed uit dus ik dacht "dat zal wel goed zijn" en vervolgens geen zin meer carter los te maken om er toch een nieuwe in te zetten, alles dicht gemaakt vloeistoffen erop en rijden.

gisteren (80km later) koelvloeistof reservoir leeg. Ik keek naar het peil dingetje en dacht waarom zit er nu weer zoveel olie in.....? Thuis aangekomen en had al daar de de olie er "groen" uitzag. de vul dop eraf gedraaid en een schuimlaagje gezien na het rijden...dus...weer alles los en dan toch maar die pomp vervangen. hopende dat het voelistof probleem daarmee is opgelost.. enigste wat het dan nog kan zijn, zijn de cilinder pakkingen.



A84F6244-96F4-4161-A0A5-418B6E0FFA88.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  469.53 KB
 Weergegeven:  541 keer

A84F6244-96F4-4161-A0A5-418B6E0FFA88.JPG


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Ma, 2 Jul. 2018, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hieronder foto's van de situatie zoals die was. op de foto's over duidelijk te zien dat het koelwater richting de olie ging.

heb dat ondertussen verholpen. Nu test rijden, wat me daar op viel was was dat het toerental bleef "haken" op 4k rpm met schakelen. en bij stoplicht wilde die some ook niet meer zakken. Dat reedt niet echt fijn. Nu heb ik middels tune ecu de adaptation gereset en de 15 minuten test erachteraan gedaan. Dat leek te helpen want hij draait nu netjes 1500rpm stationair. Wat me wel opviel is dat de tps op helemaal dicht .60v is en helemaal open 3.82v aangaf. ik las dat de dicht stand .52v moet zijn? want na het kabel stellen is de dicht stand bij mij .70-.80v.

Op moment is het nog trial en error. de TPS geeft ook geen foutmelding aan. mocht ik weer dingen tegenkomen en oplossingne hebben post ik het hier.



waterpomp.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  748.49 KB
 Weergegeven:  516 keer

waterpomp.jpg



carter.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  1.03 MB
 Weergegeven:  544 keer

carter.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
plant



Geregistreerd op: 29-3-2018
Berichten: 29
Woonplaats: Venray

BerichtGeplaatst: Wo, 4 Jul. 2018, 14:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, korte update;

vloeistoffen blijven gescheiden dus het mechanische probleem is opgelost. Na de "reset adaptation" liep de motor eigelijk heel erg goed. Maar nu begint het probleem weer terug te komen dat bij het over schakelen het toeren tal blijft hangen rond de 4k en een seconde of 10 later pas weer terugzakt met stappen (alsof het de trap af loopt met een slakken gang)

als ik met een koude motor rond de 4-5k rpm blijft met rijden wil die sporadisch stotteren/inhouden.

zojuist bij het stoplicht liep die stationair rond de 3k rpm en met rijden als ik het gas volledig loslaat lijkt het alsof ik cruis control heb rolleyes3

nog even ter info:
- ik heb 5-6mm speling op de gaskabel, ook als ik het stuur uitsla zit er nog een beetje speling op en staat de gas kabel niet strak.
- ik heb de gaskabel gesteld dmv tune ecu
- ik rijd nog steeds rond met injector cleaner in de tank en met ongelood 95 ( van de BP)
- als ik 'sportiever' met het gas om ga trekt de motor harstikke goed door. (1e en 2e versnelling power wheelie)
- tune ecu geeft geen fout codes meer (gistere na gekeken)
-volledige grote beurt gedaan. (nieuw vloeistoffen, filters, thermostaat, bougies (iridium origineel KTM) brandstoffilter kitje en nieuwe waterpomp) De bovengenoemd probleem had ik van te voren ook al. Daarom ben ik de grotebeurt gaan doen.

Ik heb ondertussen best veel gelezen over de TPS dat die nog wel een stuk wil gaan dus ik neig daar heel erg heen. Maar moet die dan niet een foutcode geven vanuit de ECU? Of een vraag voor de injectie experts; Heb ik iets overgeslagen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif