lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Verschil R versie en normale 990

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mr Blue



Geregistreerd op: 12-8-2017
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 4 Mei. 2018, 19:50    Onderwerp: Verschil R versie en normale 990 Reageer met quote

Goedenavond,

Ben al een tijdje aan het gluren naar de Adventure 990 op 2e hands sites. Er staan ook wat mooie 'R' versies tussen maar ik vroeg me af waar nu precies het verschil zit tov een 'normale' 990? Ik heb gelezen dat de 'R' een 5cm langere voor-veerweg heeft maar is dit (naast kleurstelling) het enige verschil? In hoeverre is dit van invloed op het rijgedrag trouwens?

En hoe zit het met evt verschil in betrouwbaarheid tussen de nieuwre injectiemotor-uitgaven en vroegere modellen die dat nog niet hadden? Ben verder niet heel erg thuis in techniek heur.

Ik rij momenteel een Africa Twin 750 waar ik al een poos progressieve voorveren in heb zitten wat prima bevalt en wat mij betreft een forse verbetering was vergeleken met de originele veren. Met originele voorveren duik je (met 22cm veerweg) bij afremmen behoorlijk op je voorwiel vandaar.

Is de voorvering van de 'R' ook verstelbaar?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Za, 5 Mei. 2018, 13:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nou meneer blauw,

De 2010 en daarvoor R is de hoogste: vanaf 2011 is ie 20 mm lager (245 tegen 210 mm niet R). De vering is instelbaar: veervoorspanning, in- en uitgaande demping. De R heeft geen ABS en meer motorvermogen. Over het algemeen is de motor aan het einde wat verder ontwikkeld, latere injectiemodellen reageren zachtaardiger op het gas. In het eerste onderwerp van dit forumdeel staat een opsomming van allerlei veranderingen door de jaren heen.

Ik heb een 2011. Normaal duikt de motor niet storend, maar de veerweg moet natuurlijk wel gebruikt kunnen worden.

De laatste productiejaren is het motorvermogen bij R en niet R gelijk. Als je me een pb stuurt kan ik je een gebruikershandleiding mailen.

Frank

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Za, 5 Mei. 2018, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Adventure Suspension Travel:
2003-04: 9.0" (230mm) - "S" 10.4" (265mm)
2005-06: 8.3" (210mm) - "S" 9.65" (245mm)
2007-08: 8.3" (210mm) - "S" 10.4" (265mm)
2009-10: 8.3" (210mm) - "R" 10.4" (265mm)
2011-12: 8.3" (210mm) - "R" 9.76" (248mm)

Adventure Seat Height:
2003-04: 34.6" (880mm) - "S" 36.0" (915mm)
2005-06: 33.8" (860mm) - "S" 35.2" (895mm)
2007-08: 33.8" (860mm) - "S" 36.0" (915mm)
2009-10: 33.8" (860mm) - "R" 36.0" (915mm)
2011-12: 33.8" (860mm) - "R" 35.2" (895mm)

Zithoogte kan ook nog wel een dingetje zijn als je niet zo groot bent
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mr Blue



Geregistreerd op: 12-8-2017
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ha meneer Frank Smile

De gebruikers handleiding zou zeer welkom zijn om wat specificaties ed betreft wat meer info te verkrijgen. Heb je een pb gestuurd.
Zithoogte komt (zoals michel3vb laat zien) overeen met de basishoogte van mijn huidige Twin (88cm) maar door een verhoogd zadel is die nu wat hoger. Zal in de praktijk een keer mee moeten maken hoe de Adventure qua rijgedrag aanvoelt. Wil eigenljk ook wat ervaringen zien te vinden van iemand die eerder de overstap Afr.Twin>KTM Adv maakte. Enig idee waar deze fiets wordt verhuurd trouwens?

Ben momenteel erg gecharmeerd van deze op Marktplaats https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-ktm/m1275545235-ktm-990-adventure-r.html?c=75c1245af1452750a212395b62016a07&previousPage=lr
..en vraag me eigenlijk af waarom dit pareltje nog niet is verkocht.

Ook vraag ik me af waarom deze https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-ktm/m1279379446-ktm-990-adventure-r-2012-abs-btw-990-adventure-r-bj-2012.html?c=75c1245af1452750a212395b62016a07&previousPage=lr .. als een 'R' wordt aangeduid terwijl hij niet de zwart-wit-oranje kleurstelling heeft?

Je merkt het. Al met al behoorlijk aan het twijfelen of ik mijn Africa Twin niet de deur uit zal doen.. Heb hem al meer dan 10 jr en het wordt mss wel tijd voor iets anders. Zou het liefst voor de nieuw uitgebrachte Twin (CRF1000) gaan maar die is mij nog een beetje te duur. Zeker omdat ie buiten zal moeten staan vw ontbreken garage.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Die blauwe dakar uitvoering is geen R. Want hij is blauw en heeft abs. Een R is meer offroad gebaseerd dan een 'gewone'.

Als je zo'n motor koopt, een paar tips.
Controleer het frame op kenteken met het framenummer op het balhoofd van de motor.

Is het de motor wel als het kenteken aangeeft? Controleer kentekenplaat.

Bel een dealer voor controle framenummer icm kilometerstand. Voor hetzelfde is de kilometerstand terug gedraaid. Breng de dealer die je gaat bellen vooraf op de hoogte als je hem gaat bellen. Toch zal je ooit onderdelen voor zo'n mooie moto moeten halen en is het vaak geen probleem om even een framenummer te controleren.

Al lijkt de motor nog zo mooi, alles nog zo leuk, de verkoper nog zo tof. Bel de dealer om het framenummer te controleren!

Zoek ook eens op de belgische markt voor een gebruikte adventure. Op http://www.fastguzzi.nl/bpm/ kan je de bpm berekenen welke je nog moet betalen. Viel mij aan alle kanten mee om een belgische motor te importeren. Ook hier, alle papieren aanwezig, bel dealer voor framenummer controle!


Laatst aangepast door peter6480 op Do, 10 Mei. 2018, 12:33, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is een keurig rijtje van michel3vb.

- De zithoogte van de R is dus iets meer.
- De zwarte is door de eigenaar nogal aangepast naar zijn wensen. Moet je van houden. Is wel een bekende van dit forum.
- De blauwe is een 2012 kleur- volgens de wijsheid van het web. Toch lijkt ie wat lager te zijn en ook ABS te hebben. Ik gok dan dat het geen R is. Volgens de RDW is hij nog niet op kenteken geweest. Import? Het hoge vermogen hebben ze aan het einde allemaal.

Mailtje is verstuurd. Succes.

_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij haalt Otomoto vaker motoren uit het buitenland, er is wel een kenteken aangevraagd maar nog nooit op naam gezet. Zit nu waarschijnlijk in de bedrijfsvoorraad maar dat is slcehts een wilde gok van mij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
michel3vb



Geregistreerd op: 26-6-2016
Berichten: 198

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 13:40    Onderwerp: Reageer met quote

Die eerste, die gemodificeerde R, heeft denk al een keer of 4 op Marktplaats gestaan het afgelopen jaar. Geen idee waarom maar bij mijn weten was die ook een aantal keer verkocht maar steeds kwam ie weer terug op Marktplaats.

Die blauwe is gewoon een normale.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mr Blue



Geregistreerd op: 12-8-2017
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

@Frank
Ben 1.90m lang dus zithoogte moet geen probleem zijn. Zou een zwarte 'R' helemaal niet erg vinden trouwens. Eentje in de R-basiskleurstelling evenmin. Nog zeer bedankt voor de manual trouwens thumbsup

peter6480 schreef:


Als je zo'n motor koopt, een paar tips.
- Controleer het frame op kenteken met het framenummer op het balhoofd van de motor.

- Is het de motor wel als het kenteken aangeeft? kentekenplaat.

- Bel een dealer voor controle framenummer icm kilometerstand. Voor hetzelfde is de kilometerstand terug gedraaid. Breng de dealer die je gaat bellen vooraf op de hoogte als je hem gaat bellen.

- Al lijkt de motor nog zo mooi, alles nog zo leuk, de verkoper nog zo tof. Bel de dealer om het framenummer te controleren!

Zoek ook eens op de belgische markt voor een gebruikte adventure...bel dealer voor framenummer controle!


Oké dit triggert mijn paranoia dus als een malle heh.. Bedoel je dit (mogelijke misleiding) in het algemeen met motoren van Marktplaats, of specifiek met dit merk/type?
En bedoel je dat framenr icm km-stand centraal geregistreerd staan? Ik begrijp uit je woorden dat ik een willekeurige KTmdealer kan bellen. Klopt dat?

Zal in ieder geval proefritjes moeten gaan maken voordat ik zeker ben van aankoop. Qua optiek vind ik de 'R' versie mooier maar moet een keer 'voelen' hoe hij verschilt met de 'S'. Ook rekening houdend met volle bepakking/vakantie. Denk vooralsnog niet dat ik er de modder mee in durf. Hij zal dus hoofdzakelijk gebruikt worden voor stads- en af en toe snelweg-, en vakantieritten uiteraard.


Laatst aangepast door Mr Blue op Do, 10 Mei. 2018, 15:46, in totaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Je koopt natuurlijk niet een broodje bij de lokale bakkerij. tongue

Geen idee hoe een ander merk motor dit heeft. Het zijn gewilde machines, eentje wordt gestolen, er wordt een ander frame gebruikt, onderdelen wordt over gezet, andere kilometerteller erop, zeg het maar. Je zoekt een eerlijke machine neem ik aan.

Je kan een KTM dealer bellen om te vragen als ze het framenummer willen controleren. In het KTM systeem welke wereldwijd toegangkelijk is voor dealers wordt iedere reparatie/onderhoudsbeurt bijgehouden die bij een KTM dealer is uitgevoerd. Maakt niet uit als het spanje, france of waar dan ook maar is.

Als de motor vandaag wordt aangeboden met 15.000km op te klok, en dealer verteld je voor de telefoon als de laatste beurt was vorig jaar december was bij 50.000km, dan klopt er iets niet en zou ik die moto niet willen hebben. worried2

Je kan iedere dealer bellen, maar het is natuurlijk wel fijn als de dealer weet dat je gaat bellen. Anders sta je bij de motor, ehmm. ehmm. tsja, dealer neemt niet op, is druk, gesloten of weet ik het. Zeg even tegen een dealer bij jou in de buurt als je een KTM wil kopen en vraag als je hem mag bellen. Misschien heeft hij nog goede tips voor je, waar je op moet letten. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mr Blue



Geregistreerd op: 12-8-2017
Berichten: 8
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 10 Mei. 2018, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

Uiteraard wil ik de meest perfecte machine als het ervan komt evilgrin
Goed te weten dat er idd centrale registratie blijkt te bestaan. Duidelijke reply verder, dank.

michel3vb schreef:
Die eerste, die gemodificeerde R, heeft denk al een keer of 4 op Marktplaats gestaan het afgelopen jaar. Geen idee waarom maar bij mijn weten was die ook een aantal keer verkocht maar steeds kwam ie weer terug op Marktplaats.

Enig idee wie op dit forum de eigenaar is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif