Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TazmoLC8
Geregistreerd op: 14-2-2018 Berichten: 6
|
Geplaatst: Wo, 14 Feb. 2018, 2:31 Onderwerp: 990 ADV 2006 - startkrans/koppelbegrenzer/vliegwiel bouten? |
|
|
Hoi KTM owners,
Ervaringsdeskundigen gevraagd...
Ik heb een 990 ADV uit 2006. Daarover lees ik vaak dat er problemen zijn met de:
1 - Koppelbegrenzer (Torque limiter)
2 - Starterkrans (Freewheel)
3 - Bouten van het vliegwiel (Freewheel bolts)
Hoe vaak komen deze problemen nu voor? zijn er 2006 ADV owners die al jaren zonder issues rondrijden?
Ik wil graag een betrouwbare fiets... Moet ik dit alles preventief maken (dmv deze kit voor de starterkrans en/of deze voor het vliegwiel) of loopt het wel los...
Mijn KTM heeft op dit momenet geen enkel probleem en start/loopt als een zonnetje. Omdat de bouten van het vliegwiel (3) zo gefikst zijn, was ik van plan om hem een keer open te maken. Maar als 1 en 2 zeer zeker moet doen kan ik als alles open ligt het net zo goed in 1 keer doen (afgezien van de kosten van de onderdelen)?
Preventief aan beginnen of niet?
|
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 14 Feb. 2018, 13:52 Onderwerp: |
|
|
De KTM Dealer kan je voorzien van meer informatie (of deze services al gedaan zijn). Veelal staat in de technische fiches (te vinden in de download sectie in dit forum (verkrijgbaar via Dr_bean)) dat er een markering aan de buitenkant word gedaan als deze service is gedaan.
Meestal kan de KTM dealer op basis van je kenteken/VIN in de KTM database alles zo voor je zien
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
TazmoLC8
Geregistreerd op: 14-2-2018 Berichten: 6
|
Geplaatst: Wo, 14 Feb. 2018, 16:45 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ik heb via KTM vernomen dat volgens dealernet mijn motor niet de Torque Limiter modificatie heeft ondergaan. Het is nog mogelijk dat deze mod wel in de motor (ECU) staat geregistreerd, daarom moet ik als de pekel weg is nog bij de dealer langs.
KTM geeft aan dat het hier geen "recall" maar een "modificatie" betreft, bovendien "low priority".
Deze modificatie wordt vaak pas uitgevoerd als het kapot gaat. Ik weet alleen niet of bij-wijze-van-spreken 90% of 10% van de 2006 990's hier ook daadwerkelijk last van krijgt.
Omdat ik op aanraden van 950 info toch de vliegwiel bouten wil controleren, probeer ik nu uit te vinden of het zinvol/nodig is alles te gaan doen...
PS: Die markering na uitvoeren van de modificatie vind ik toch wel interessant, dus ik heb de microfiches opgevraagd. Dank voor de tip!
|
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2018, 14:25 Onderwerp: |
|
|
Als ik het niet vergeet kan ik thuis wel even snel kijken.
Of het nou van de boutjes of de torque limiter was.
Werd er een stip op je deksel gezet (Als het helemaal volgens ktm fiche gedaan is).
Zoek ik even uit. Als ik het vergeet stuur me maar een pm
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 15 Feb. 2018, 21:51 Onderwerp: |
|
|
die stip is van de Rotor boutjes (die mod staat in de mod-lijst).
Stip staat net boven het deksel waar de startmotor in schuift
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 17 Feb. 2018, 22:21 Onderwerp: |
|
|
Nee dat lees je niet goed. Het is eenmalig.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
TazmoLC8
Geregistreerd op: 14-2-2018 Berichten: 6
|
Geplaatst: Zo, 18 Feb. 2018, 17:33 Onderwerp: |
|
|
Hoi Mannen,
Even een update. De modificaties:
- Torque Limiter
- Flywheel bolts
Waren van voor de uitlever datum van mijn KTM, maar stonden WEL in Dealernet als niet-uitgevoerde actie. KTM Nederland wilde niks doen, en omdat mijn motor in de winter net groot onderhoud heeft gehad, kon ik het bij de dealer ook niet combineren met een beurt.
Omdat het me toch niet lekker zat, zelf gisteren avond (lees nacht ) maar de handen uit de mouwen gestoken.
Ik had al besteld:
- Nieuwe pakking
- Nieuwe vliegwiel bouten
- Locktite 648!
- Nieuwe Balans-as keerring (gaat in 1 moeite door)
Wat bleek:
1. Mijn KTM heeft al een verbeterde Torque limiter (te zien aan het soort tandwielen), maar geen markering aan buitenzijde omdat dit dus als in de fabriek is gebeurd.
2. Mijn vliegwielbouten zaten netjes moervast, maar hadden geen hardheids/kwaliteitsaanduiding. Ik heb ze dus allemaal 1-voor-1 !! losgedraaid, de gaten goed schoongemaakt en door nieuwe 10.9 bouten vervangen met volop Locktite 648 (PS: eerst lekker paar dagen laten drogen alvorens de motor te starten / rijden a.u.b.). De oude bouten waren overigens niet verbogen of kapot. Nu moet ik zeggen dat mijn KTM bijna nooit zand heeft gezien en daarom het vliegwiel wellicht ook minder op zijn lazer heeft gehad.
3. Ik zag dat mijn vliegwiel vol met zwarte troep zat, mogelijk van een eerdere waterpomp failure. Ik heb de waterpomp, as, lagers en impeller al eerder vervangen door de verbeterde long-life versie van CJ Designs. Wel had ik nu de kans de boel even goed schoon te maken.
In feite was deze klus dus niet nodig geweest, misschien moet KTM maar een traceability systeem in de productie gaan introduceren...
Nu weet ik in ieder geval zeker dat alles ok is . PS: uit de voorgaande post, ik kan in de beschrijving van KTM (Bolted joint, ignition rotor incl. freewheel no. 600 39 005 000) niet lezen dat deze operatie eenmalig moet worden uitgevoerd, maar ga daar wel van uit.
Zie hier wat fotootjes:
1: De boel open.
2: Vevuild vliegwiel.
3: Nieuw type Torque Limiter tandwiel.
4: Nieuwe balansas keerring.
5: Vliegwiel met nieuwe bouten.
PS: In de modificatie beschrijving staat 40 minuten voor deze ingreep. Ik ben er (op mijn gemakje) 3 uur mee bezig geweest. Dat is zonder de tupperware (tank en valbeugels etc).
Groet, T.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
360.92 KB |
Weergegeven: |
166 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
477.33 KB |
Weergegeven: |
172 keer |
|
Beschrijving: |
3: Nieuw type Torque Limiter tandwiel. |
|
Bestandsgrootte: |
353.21 KB |
Weergegeven: |
157 keer |
|
Beschrijving: |
4: Nieuwe balansas keerring. |
|
Bestandsgrootte: |
267.29 KB |
Weergegeven: |
156 keer |
|
Beschrijving: |
5: Vliegwiel met nieuwe bouten. |
|
Bestandsgrootte: |
456.02 KB |
Weergegeven: |
168 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Ma, 19 Feb. 2018, 8:55 Onderwerp: |
|
|
Liever wat werk en zekerheid dan rijden met een vreemd gevoel in je buik
_________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 19 Feb. 2018, 9:53 Onderwerp: |
|
|
Dat hebbe ge mooi gedaan
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
|