lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Modificatie vering super enduro?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BertG



Geregistreerd op: 2-8-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Provincie Antwerpen

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Feb. 2018, 17:35    Onderwerp: Modificatie vering super enduro? Reageer met quote

Dag allemaall,

M'n super enduro vindt 't steeds leuker om te doen waar ie voor gemaakt is. Wel heb ik dan af en toe moeite om 'm bij te benen, want zelf ben ik nog niet zover.
Dus: nog geen Marocco of Oost-Europa rally's, en geen Nederlandse zand cross-banen, maar wel met de nodige snelheid over onverharde wegen met uitgereden gaten, zandweggetjes, single tracks met boom wortels, en eenvoudige knippen paden.

Nou zijn de voorvork en achterdemper aan onderhoud toe, en vroeg ik me af, of het eventueel slim is om dit te combineren met modificaties van de karakteristieken.
Ik kan niet goed uitleggen wat er allemaal anders zou mogen, maar ik heb wel gemerkt heb dat de controle op zand paden met wat stevigere ondergrond behoorlijk toenam, nadat de achterdemping van "fabrieksinstelling" verzet is naar de "meest-comfort" stand.
Voor de Adv kwam ik al een hele draad tegen, maar zijn er ook ervaringen uitgewisseld voor de SE?

Ervan bewust zijnde dat dit onderwerp heftige emoties kan losmaken, en dat 't mannetje 90% uitmaakt, zou het toch handig zijn om te weten of bepaalde modifcaties in het algemeen goed hebben uitgepakt ...

Groeten,
BertG
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 10 Feb. 2018, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

gezwinde spoed is net of nauwelijks terug van een rally,
maar die zal vast je vragen kunnen en willen beantwoorden

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 13 Feb. 2018, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ha ha, ja ik behoor weer tot de levenden, maar of ik de juiste man ben weet ik niet want ik geef vaker het mannetje de schuld dan het materiaal.

De enige aanpassing die ik heb is 5mm kleinere luchtkamer in de voorvork. Voor de rest zit ik heel dicht tegen de basis settings aan (V: preload 4, C 22, R 20, A: preload 8, HSC 2, LSC 20, R 22) .

Een tip die ik je kan geven, zoek een mooie stukje off road met van alles erin en ga er eens een dag stoeien met de instellingen. Je krijgt dan begrip voor de instellingen en weet wat je moet doen om iets te verbeteren. Wat ik wel heb gemerkt is de standaard instelling 10% static sag en 30% race sag (standaard voor een enduro) bij mijn motor niet klopt.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Feb. 2018, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Wat ik wel heb gemerkt is de standaard instelling 10% static sag en 30% race sag (standaard voor een enduro) bij mijn motor niet klopt.


ook wel logisch, want de verhouding gewicht motor vs gewicht rijder is beduidend anders dan bij de gemiddelde enduro motor van nog geen 120kg.

Uitgaande van 30% racesag: grove berekening zegt dat je dan ~18% Static zou moeten hebben

Die 30% Racesag kun je wel aardig aannemen denk ik, alhoewel ik dat meestal een beetje veel 'weggegooide' veerweg vond (dus eerder 25% nam)
(dat is dan ook wel weer logisch als je toch al vrij veel static sag hebt)

e.g: probeer het eens met 15 en 25 %

wat is het bij jou? ooit gemeten?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Feb. 2018, 15:02    Onderwerp: Re: Modificatie vering super enduro? Reageer met quote

Voor de snelle mannen, de rappe crossers, hebben mods wel degelijk zin. Die willen vering die simpel gesteld een pak stugger is, zodat ze niet doorslaat aan hun hoge rijsnelheden. Maar voor de mindere goden zoals ik en jij die doorgaans een pak langzamer rijden, lijkt de gewone vering mij méér dan goed genoeg. Ik zou vooral wat met de settings spelen tot je tevreden bent. Wat je dus nu al aan het doen bent. thumbsup Doe dat per twee kliks bvb, dan kan je al verschil voelen.
Later, als je over dalen en wegen begint te vliegen en je voelt dat de wielen niet echt meer kunnen volgen (bij een B*W GS bvb heb ik dat héél snel, zelfs op slechte asfaltwegen (hebben we veel, hier in BE)) dan zal je wellicht vanzelf je vering willen laten tunen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BertG



Geregistreerd op: 2-8-2013
Berichten: 11
Woonplaats: Provincie Antwerpen

BerichtGeplaatst: Do, 15 Feb. 2018, 0:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mannen, bedankt voor jullie reakties. Inderdaad, door er mee bezig te zijn, ga ik ervan leren. Enne ... alvast sorry voor de hoeveelheid wedervragen rolleyes3

Quote:
wat is het bij jou? ooit gemeten?

@ Dr_Bean: race-sag had ik al eens gemeten, zojuist ook even de static/free-sag gemeten.
Ervan uitgaande dat de veerweg achter overeenstemt met de fabrieksopgave (255mm) dan komen de waarden mooi overeen met wat jij aanhoudt:
27% race-sag, en 15% free/static-sag.

Zelf weeg ik ca 83kg. En dat is ongeveer het gewicht voor de gemiddelde rijder, toch? Dus daar zal die fabrieksinsetlling ook wel op afgestemd zijn pleased .

Quote:
De enige aanpassing die ik heb is 5mm kleinere luchtkamer in de voorvork.

@ Gezwindespoed: doe je dit via het olieniveau?

De procedure om de preload te meten van de achtervering is mij niet bekend, maar ik neem aan dat de sag meting aangeeft dat die goed staat.
Demping achterschokbreker heb ik afgelopen zomer van basic naar comfort gezet. Dit dus naar aanleiding van opmerking van collega dat m'n achterwiel stuiterde op harde onverharde weg (en nadat ik ergens op internet gelezen had, dat confort stand juist dit euvel zou oplossen ...)
A: HSC 2 - LSC 25 - R 22

Voor had ik nog nooit naar gekeken ... blijkt nu dat links en rechts verschillend ingesteld stonden, ergens tussen sport en comfort in.
V links: C 21 - R 25 - Preload 5
V rechts: C 15 - R 23 - Preload 5
Zojuist beiden gewijzigd naar basic
V: C 20 - R 20 - Preload 5.

Eigenlijk was ik over voorvork (instelling) nog best tevreden: sloeg nooit door, en meer ervaren collega's met 690 konden het tempo over lichte knippen niet volgen! Weet ff niet waar ik nog meer op zou kunnen/moeten letten. Is er geen sag meting voor de voorvering? Over achterschokdemper (instelling) was ik dus ontevreden voor wat betreft dat stuiteren. In comfort stand is dat minder, en ik meen te voelen dat de controle op zand weggetjes is toe genomen. Weet iemand van jullie of dan de Low of High speed aangesproken wordt? En natuurlijk vraag ik me dan af (beroepsdeformatie) of meer comfort nog beter zou zijn (en dan bijvoorbeeld "iets progressiefs" laten inbouwen).

Nu staat het voor dus op basic, en achter op comfort. Vraagje: hoe FOUT is 't dat voor en achter NIET afgestemd zijn volgens de tabel in het onderhouds boekje?
Trouwens, soms heb ik last van stevige "head-shake", zeg eens boven 130kmph op harde onverharde weg (zonder al te diepe kuilen). Ik heb geen stuurdemper. Vraagje: zou dat samenhangen met instellingen, of is dit de aard van het beestje?

groeten, BertG
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Vr, 16 Feb. 2018, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De enige aanpassing die ik heb is 5mm kleinere luchtkamer in de voorvork.

@ Gezwindespoed: doe je dit via het olieniveau?
Ja, klopt

Quote:
De procedure om de preload te meten van de achtervering is mij niet bekend

Preload van de achterveer is de vrije lengte minus de lengte gemonteerd om de schokdemper (dus eigenlijk hoeveel mm druk je de veer in met de spindel). De veer is 215mm dus 8mm preload geeft dan 207mm na inbouwen. Je kan dan de lengte van het schroefdraad boven de spindel opmeten om makkelijker te vergelijken, ik kwam op 32mm uit. Dat zou je kunnen controleren. Beetje helder rolleyes5

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif