lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

950S - kvs in carter + krijg swingarmbout niet los?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Unruled



Geregistreerd op: 9-7-2013
Berichten: 3
Woonplaats: Nieuw-Vennep

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Jan. 2018, 16:58    Onderwerp: 950S - kvs in carter + krijg swingarmbout niet los? Reageer met quote

Hoi allen,

Ik ben gisteren bezig geweest het motorblok uit de 950 Adventure te halen en ik heb eigenlijk twee problemen. M'n daadwerkelijke probleem, en ééntje die ik tegenkwam toen ik probeerde probleem 1 op te lossen danwel de oorzaak vast te stellen.


Probleem 1:
Is tijdens laatste vakantie begonnen en eigenlijk verdacht ik een koppakking tot aan vanmiddag, er verdween kvs en bij het starten was er best wel wat witte rook. Sloeg ook lastig aan. Paar keer bijgevuld met demi-water, moest toch ook thuis komen, en zo'n 1000km later stond hij stil in de garage waar hij nu zo'n 3 maanden stil heeft gestaan - heb er nul tijd voor gehad. Er waren in de periode ontdekking t/m garage geen grote witte wolken tijdens het rijden (alleen dus een beetje bij het starten) maar toch verdacht ik de koppakkingen (althans, minstens 1 van).

Toen kwam het moment van de olie aflaten en tadaaa: eerst een half litertje water dat naar buiten wilde. Véél mayo in het onderblok, bovenin grappig genoeg totaal niet. Dat kunnen geen koppakkingen meer zijn dan toch zeker? Misschien de keerring van de waterpomp? Als iemand toevallig weet wat dit bij een LC8 waarschijnlijk is, houd ik me aanbevolen... Ik weet dat deze keerring/as een zwak punt is maar dit lijkt zo extreem dat ik het toch graag wat zekerder weet Smile

Hoe dan ook, probleem 2:
Linksom of rechtsom moet dat blok eruit, schoonmaken/spoelen, waterpomp en pakkingen nakijken/vervangen en wat keerringen vernieuwen. Ja, dat is mega veel gedoe bij een Adventure maar nee, eigenlijk niks gaf hele grote problemen. Op 1 ding na: de bout/as van de swingarm. Die zit v.l.n.r., door het frame, swingarm, blok, swingarm, frame. Houdt eigenlijk de complete achterste helft bij elkaar zullen we maar zeggen. Op zich fijn dat ie niet los zit, dus. De moer aan de linker kant draai je zo los, geeft je nog wat vertrouwen. Maar dan moet ie er via de andere kant uit... en hij wil echt niet furious3 Heb met allerlei zelfbedachte tooltjes en opzetstukjes de 1,5kg moker al lekker z'n ding laten doen en ik kom gewoon niet verder dan "vlak" met het frame; de draad waar de moer op zit heb ik door kunnen tikken dus iets van een cm gewonnen denk ik, hij zit nu verder gewoon muurvast. Zal vast door corrosie en dat soort fratsen komen, maar wat nu? Blok zal er toch onderuit moeten en dit is nou niet echt een dingetje dat je dan maar "eventjes doorslijpt" of zo :P

Tips op 1 of beide vlakken worden zeer gewaardeerd smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2018, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

feitelijk zeg je dat je de as al ~10 mm bewogen hebt..

als ie een beetje wil bewegen zoals dat, dan wil er ook kruipolie in.

dus:
- kruip olie + Geduld
- evt beetje warmmaken (niks in de fik steken..)
- beetje heen en weer meppen ..
- flink draaien (er zit een plak kantje aan de kop meen ik... ?

totdat ie los komt.


hij gaat vast zitten omdat er water en vuil tussen het ALU van het blok en de stalen as komt.. en alles daar compleet stilstaat: Preventief: as goed invetten (grafietvet.. dan blijft evt get grafiet ook nog achter als het vet verdwijnt) voordat je hem er in terug zet...


mbt los-meppen: Zorg dat je niet alleen tegen de as mept, maar ook de andere kant OM de as heen (tegen het frame) afsteunt met een gewicht (andere moker...): De klap is zo hard als de reaktie-klap.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Thorri



Geregistreerd op: 6-8-2010
Berichten: 211
Woonplaats: Gees

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jan. 2018, 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik LOCTITE Freeze & Release als een bout, as of moer vast zit en ik kan hem niet verwarmen.
LOCTITE Freeze & Release koelt de bout, as of moer heel snel af tot ongeveer -39 graden C. door het snele afkoelen schrikt hij los. en er zit ook kruipolie die en die komt dan meteen in de vrijgekomen ruimte.
Pas wel op dat je het niet op je huid krijgt. want uit ervaring je krijgt er een vriesbrandblaar van. En pas op met kabel en kunststof die vinden een kou stoot ook niet altijd even fijn.

_________________
Groeten Thorri
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Unruled



Geregistreerd op: 9-7-2013
Berichten: 3
Woonplaats: Nieuw-Vennep

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jan. 2018, 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
feitelijk zeg je dat je de as al ~10 mm bewogen hebt..

als ie een beetje wil bewegen zoals dat, dan wil er ook kruipolie in.

dus:
- kruip olie + Geduld
- evt beetje warmmaken (niks in de fik steken..)
- beetje heen en weer meppen ..
- flink draaien (er zit een plak kantje aan de kop meen ik... ?

totdat ie los komt.


hij gaat vast zitten omdat er water en vuil tussen het ALU van het blok en de stalen as komt.. en alles daar compleet stilstaat: Preventief: as goed invetten (grafietvet.. dan blijft evt get grafiet ook nog achter als het vet verdwijnt) voordat je hem er in terug zet...


mbt los-meppen: Zorg dat je niet alleen tegen de as mept, maar ook de andere kant OM de as heen (tegen het frame) afsteunt met een gewicht (andere moker...): De klap is zo hard als de reaktie-klap.
Dat is wel een goede, nog helemaal niet aan gedacht. Kruipolie baadt het ding sinds gistermiddag in, vandaag nog een keer, morgen heb ik tijd om weer te hameren denk ik. Ik ben heel benieuwd... Hij is inderdaad al iets van 10mm bewogen, dus ik wil de kruipolie een kans geven. Bizar dat hij dat stukje gaat, en dan... niks. blank

Thorri schreef:
Ik gebruik LOCTITE Freeze & Release als een bout, as of moer vast zit en ik kan hem niet verwarmen.
LOCTITE Freeze & Release koelt de bout, as of moer heel snel af tot ongeveer -39 graden C. door het snele afkoelen schrikt hij los. en er zit ook kruipolie die en die komt dan meteen in de vrijgekomen ruimte.
Pas wel op dat je het niet op je huid krijgt. want uit ervaring je krijgt er een vriesbrandblaar van. En pas op met kabel en kunststof die vinden een kou stoot ook niet altijd even fijn.
Dat klinkt als link spul, zetten we even op Plan B :P Maar thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jan. 2018, 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Heb het ook gehad.

Vaak de as probeeren te verdraaien met een grote inbus.

Ik had had volgens mij als volgt gedaan. Draad eind erdoor en alles goed op voorspanning zetten. Dan proberen iets te draaien en dan ook nog met de moker erop slaan.

Stukje bij beetje ging die langzaamaan los.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jan. 2018, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Thorri schreef:
Ik gebruik LOCTITE Freeze & Release als een bout, as of moer vast zit en ik kan hem niet verwarmen.
LOCTITE Freeze & Release koelt de bout, as of moer heel snel af tot ongeveer -39 graden C. door het snele afkoelen schrikt hij los. en er zit ook kruipolie die en die komt dan meteen in de vrijgekomen ruimte.
Pas wel op dat je het niet op je huid krijgt. want uit ervaring je krijgt er een vriesbrandblaar van. En pas op met kabel en kunststof die vinden een kou stoot ook niet altijd even fijn.



in principe help 'thermo-shock' wel .. maar:

het gaat hier om een lange stale as in een aluminium doorvoer: De as alleen afkoelen zal je niet snel lukken omdat de stale as weinig warmte geleid, en het Alu beter warmte geleid.
Als je alles tegelijk afkoelt dan krimpt het alu veel harder dan het staal.. en gaat die dus juist vast zitten.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif