lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Olie lekkage

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:28    Onderwerp: Olie lekkage Reageer met quote

gisteren heb ik eengebruikte olietank geplaatst. Oude tank leeg laten lopen, oude slangen los, oude tank eruit, nieuwe tank erin, slangen vast, olie erin. Warm laten draaien, olie gepeild etc. Leek allemaal goed. Vandaag naar mijn werk gereden, 50 km heen 50 terug. Op de terugreis lekte er olie. Aan de rechterkant, dus bij de retour kant. Net rechter tank verwijderd en alles aan die kant zeiknat.
Ik heb de aansluiting vanaf de cilinder kop los gehad en schoongemaakt (ontluchtingsslang) en de retourslang losgehaald. De slangenklem zit helemaal in die slang gevormd, ik verdenk deze slang van lekkage maar weet het nog niet zeker.
Net even gestart met de rechter tank eraf. Ziet er zo op het oog goed uit.
Ik heb wel tijdens draaiende motor de oliedop eraf gehad. De olie spettert dan nogal. Is dit normaal? Hoort er wel of geen druk te zijn in de olietank?
Ik ben niet zeer ervaren in het dry sump systeem, maar het verwisselen van de tank leek mij redelijk straight forward.

Inmiddels het forum wat afgestruind en wat ik volgens heb kunnen bepalen is dat er niks verstoptzit, aangezien de olie in de tank terugkomt.

Heeft iemand ideeen waar het kan lekken? En hoe te testen bij stilstand? Gewoon 20/30 minuten laten draaien en kijken wat er gebeurt?

Alle hulp is welkom.

Foto is te vinden op:
https://photos.app.goo.gl/FqhGCmYMlBQfL7Lr2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

een dry-sump systeem is in de basis heel simpel:

de oliepomp heeft 2 kamers (effectief dus 2 pompen onder in het blok)

* de drukpomp is een kleine kamer: hoge druk, weinig flow. Deze pomp pompt de olie vanuit de onderkant van de voorraadtank, onder druk naar alle smeerpunten in het blok: De krukas en versnellingsbak assen zijn hol en krijgen hun olie via de as ingepompt. Zo wordt ieder glijlager van binnenuit gesmeerd. De olie slingert dan vanzelf naar buiten door het draaien van de assen (dat helpt ook pompen..). De tanden zelf krijgen voldoende smering van de rondvliegende olie. (en her en der zijn nog wat collectie/afdruip punten gemaakt waar meer olie terecht komt.
De cilinderwand krijgt nog olie-sproei smeering via de krukas.

* de retourpomp(kamer) is een groter volume en lagere druk. Deze pomp zuigt als een stofzuiger alle olie onderuit het blok weg: Er staat dus GEEN plas olie onderin het blok (zoals bij "wet sump..."), vandaar de benaming "dry-sump".

Omdat de retourpomp een groter volume heeft kan deze altijd meer terugpompen dan er wordt aangeleverd. Hij staat dus een beetje te slubberen zeg maar smiley .

De retourpomp pompt de olie terug naar de bovenkant van de tank, waar de olie kan ontluchten en uit-schuimen.

Op de tank staat geen druk (de tank heeft een ontluchting). Op het carter van het blok in principe ook niet, maar daar heersen wel wat drukpulsjes van de zuigers die op en neer gaan natuurlijk: daardoor vliegt de olie-mist altijd wel naar buiten als je een dop er af hebt.
(vaak zie je dat niet...maar alles wordt nat!)


Voordeel van de dry-sump, is dat er maar heel weinig olie in het blok hoeft te zitten om volledige druk smering te waarborgen : zolang er in de voorraad tank zit komt het goed. (Als er te weinig in zit wordt de olie wel te heet en slijt hard)


mbt lekkage: wat nog al eens lek raakte was de olie-druk sensor aan de achterkant van de voorste cilinder.
Maar goed, jij hebt gewoon alles losgehad.. en dus misschien gewoon een slang niet goed vastgezet oid.

Pas wle op.. uiteindelijk gaat je blok wel naar zijn grootje als je geen goede smering hebt omdat een slang dichtgeknikt zit of zo... dus werk zorgvuldig (of niet smiley )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Wel veel sleutel ervaring maar niet met dit systeem Smile
Aangezien er wel weer olie in de tank terug komt lijkt een dichtzittende leiding mij haast uitgesloten.
Kan er dusdanig veel olie (+/- halve liter) verdwijnen door de retour slang? Of door de ontluchtings aansluitingen? (Knietjes)

Of kan de retourslang gaar zijn door de leeftijd en waarschijnlijk nooit losgeweest?

Testen door motor stationair te laten draaien en goed heet te laten worden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

De knietjes op de voorste cylinder gaan makkelijk stuk bij verkeerde belasting. Ook scheurt de retour slang als je deze verkeerd los haal, maar dat moet zichtbaar zijn.

Alles schoon maken, laten draaien en zien waar het lekt. Makkelijk met wat talk poeder er bij.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
De knietjes op de voorste cylinder gaan makkelijk stuk bij verkeerde belasting. Ook scheurt de retour slang als je deze verkeerd los haal, maar dat moet zichtbaar zijn.

Alles schoon maken, laten draaien en zien waar het lekt. Makkelijk met wat talk poeder er bij.


Ik heb de motor nu 20 minuten draaien, zit net genoeg olie in (5mm vanaf onderkant dipstick) en zie geen lekkage.
Het zou kunnen dat de retour niet goed vast zat.
Zou het ook kunnen dat er teveel olie in de motor heeft gezeten, er druk ontstaan is in de tank en dit er via de weg met de minste weerstand uit gegooid is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Is het mogelijk om de retourslang te vervangen, dus niet de buis maar alleen de slang?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Za, 30 Dec. 2017, 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nieruwe update. Na drukte rondom de kerstdagen eindelijk een proefrit gemaakt.
Nogsteeds lekkage. Het komt bij de vuldop eruit. Ik ga volgende week een nieuwe o-ring halen, in de hoop dat dit het oplost.
Iemand nog ideeen waarom het er daar uit komt? Het komt er niet uit met stationair draaien. Heb de motor een uur stationair laten draaien en dan lekt er niks.

Hoor het graag wanneer iemand een idee heeft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
arno



Geregistreerd op: 28-9-2011
Berichten: 369
Woonplaats: Beveren-Waas (B)

BerichtGeplaatst: Za, 30 Dec. 2017, 22:58    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien te veel olie in het systeem?
_________________
KTM ADV 640 '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Jan. 2018, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

arno schreef:
Misschien te veel olie in het systeem?


Volgens het peilen zit er niet teveel in. Vandaag nieuwe o-ring geplaatst op de vuldop. Morgen maar ff rondje sturen.

De oude o-ring was veranderd in een d-ring, dus dat zou nu sowieso opgelost moeten zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rikkert



Geregistreerd op: 12-7-2015
Berichten: 107
Woonplaats: Winsum (Gr)

BerichtGeplaatst: Di, 2 Jan. 2018, 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

De oorzaak lijkt gevonden. De o-ring van de vuldop die niet meer afsloot in combinatie met wat te veel olie.
Nu niet gepeild na stationair lopen maar na een ritje van 10 minuten. Geen idee hoe het kan, maar er zit nu meer olie in.

Nu dus weer een goed gesmeerde motor!

Bedankt voor de hulp allemaal.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif