Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:28 Onderwerp: Olie lekkage |
|
|
gisteren heb ik eengebruikte olietank geplaatst. Oude tank leeg laten lopen, oude slangen los, oude tank eruit, nieuwe tank erin, slangen vast, olie erin. Warm laten draaien, olie gepeild etc. Leek allemaal goed. Vandaag naar mijn werk gereden, 50 km heen 50 terug. Op de terugreis lekte er olie. Aan de rechterkant, dus bij de retour kant. Net rechter tank verwijderd en alles aan die kant zeiknat.
Ik heb de aansluiting vanaf de cilinder kop los gehad en schoongemaakt (ontluchtingsslang) en de retourslang losgehaald. De slangenklem zit helemaal in die slang gevormd, ik verdenk deze slang van lekkage maar weet het nog niet zeker.
Net even gestart met de rechter tank eraf. Ziet er zo op het oog goed uit.
Ik heb wel tijdens draaiende motor de oliedop eraf gehad. De olie spettert dan nogal. Is dit normaal? Hoort er wel of geen druk te zijn in de olietank?
Ik ben niet zeer ervaren in het dry sump systeem, maar het verwisselen van de tank leek mij redelijk straight forward.
Inmiddels het forum wat afgestruind en wat ik volgens heb kunnen bepalen is dat er niks verstoptzit, aangezien de olie in de tank terugkomt.
Heeft iemand ideeen waar het kan lekken? En hoe te testen bij stilstand? Gewoon 20/30 minuten laten draaien en kijken wat er gebeurt?
Alle hulp is welkom.
Foto is te vinden op:
https://photos.app.goo.gl/FqhGCmYMlBQfL7Lr2 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:48 Onderwerp: |
|
|
een dry-sump systeem is in de basis heel simpel:
de oliepomp heeft 2 kamers (effectief dus 2 pompen onder in het blok)
* de drukpomp is een kleine kamer: hoge druk, weinig flow. Deze pomp pompt de olie vanuit de onderkant van de voorraadtank, onder druk naar alle smeerpunten in het blok: De krukas en versnellingsbak assen zijn hol en krijgen hun olie via de as ingepompt. Zo wordt ieder glijlager van binnenuit gesmeerd. De olie slingert dan vanzelf naar buiten door het draaien van de assen (dat helpt ook pompen..). De tanden zelf krijgen voldoende smering van de rondvliegende olie. (en her en der zijn nog wat collectie/afdruip punten gemaakt waar meer olie terecht komt.
De cilinderwand krijgt nog olie-sproei smeering via de krukas.
* de retourpomp(kamer) is een groter volume en lagere druk. Deze pomp zuigt als een stofzuiger alle olie onderuit het blok weg: Er staat dus GEEN plas olie onderin het blok (zoals bij "wet sump..."), vandaar de benaming "dry-sump".
Omdat de retourpomp een groter volume heeft kan deze altijd meer terugpompen dan er wordt aangeleverd. Hij staat dus een beetje te slubberen zeg maar .
De retourpomp pompt de olie terug naar de bovenkant van de tank, waar de olie kan ontluchten en uit-schuimen.
Op de tank staat geen druk (de tank heeft een ontluchting). Op het carter van het blok in principe ook niet, maar daar heersen wel wat drukpulsjes van de zuigers die op en neer gaan natuurlijk: daardoor vliegt de olie-mist altijd wel naar buiten als je een dop er af hebt.
(vaak zie je dat niet...maar alles wordt nat!)
Voordeel van de dry-sump, is dat er maar heel weinig olie in het blok hoeft te zitten om volledige druk smering te waarborgen : zolang er in de voorraad tank zit komt het goed. (Als er te weinig in zit wordt de olie wel te heet en slijt hard)
mbt lekkage: wat nog al eens lek raakte was de olie-druk sensor aan de achterkant van de voorste cilinder.
Maar goed, jij hebt gewoon alles losgehad.. en dus misschien gewoon een slang niet goed vastgezet oid.
Pas wle op.. uiteindelijk gaat je blok wel naar zijn grootje als je geen goede smering hebt omdat een slang dichtgeknikt zit of zo... dus werk zorgvuldig (of niet ) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Vr, 8 Dec. 2017, 21:53 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Wel veel sleutel ervaring maar niet met dit systeem
Aangezien er wel weer olie in de tank terug komt lijkt een dichtzittende leiding mij haast uitgesloten.
Kan er dusdanig veel olie (+/- halve liter) verdwijnen door de retour slang? Of door de ontluchtings aansluitingen? (Knietjes)
Of kan de retourslang gaar zijn door de leeftijd en waarschijnlijk nooit losgeweest?
Testen door motor stationair te laten draaien en goed heet te laten worden? |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 10:05 Onderwerp: |
|
|
De knietjes op de voorste cylinder gaan makkelijk stuk bij verkeerde belasting. Ook scheurt de retour slang als je deze verkeerd los haal, maar dat moet zichtbaar zijn.
Alles schoon maken, laten draaien en zien waar het lekt. Makkelijk met wat talk poeder er bij. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 10:14 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | De knietjes op de voorste cylinder gaan makkelijk stuk bij verkeerde belasting. Ook scheurt de retour slang als je deze verkeerd los haal, maar dat moet zichtbaar zijn.
Alles schoon maken, laten draaien en zien waar het lekt. Makkelijk met wat talk poeder er bij. |
Ik heb de motor nu 20 minuten draaien, zit net genoeg olie in (5mm vanaf onderkant dipstick) en zie geen lekkage.
Het zou kunnen dat de retour niet goed vast zat.
Zou het ook kunnen dat er teveel olie in de motor heeft gezeten, er druk ontstaan is in de tank en dit er via de weg met de minste weerstand uit gegooid is? |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Za, 9 Dec. 2017, 12:13 Onderwerp: |
|
|
Is het mogelijk om de retourslang te vervangen, dus niet de buis maar alleen de slang? |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Za, 30 Dec. 2017, 17:27 Onderwerp: |
|
|
Nieruwe update. Na drukte rondom de kerstdagen eindelijk een proefrit gemaakt.
Nogsteeds lekkage. Het komt bij de vuldop eruit. Ik ga volgende week een nieuwe o-ring halen, in de hoop dat dit het oplost.
Iemand nog ideeen waarom het er daar uit komt? Het komt er niet uit met stationair draaien. Heb de motor een uur stationair laten draaien en dan lekt er niks.
Hoor het graag wanneer iemand een idee heeft. |
|
Naar boven |
|
|
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Za, 30 Dec. 2017, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Misschien te veel olie in het systeem? _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Ma, 1 Jan. 2018, 22:14 Onderwerp: |
|
|
arno schreef: | Misschien te veel olie in het systeem? |
Volgens het peilen zit er niet teveel in. Vandaag nieuwe o-ring geplaatst op de vuldop. Morgen maar ff rondje sturen.
De oude o-ring was veranderd in een d-ring, dus dat zou nu sowieso opgelost moeten zijn. |
|
Naar boven |
|
|
Rikkert
Geregistreerd op: 12-7-2015 Berichten: 107 Woonplaats: Winsum (Gr)
|
Geplaatst: Di, 2 Jan. 2018, 13:02 Onderwerp: |
|
|
De oorzaak lijkt gevonden. De o-ring van de vuldop die niet meer afsloot in combinatie met wat te veel olie.
Nu niet gepeild na stationair lopen maar na een ritje van 10 minuten. Geen idee hoe het kan, maar er zit nu meer olie in.
Nu dus weer een goed gesmeerde motor!
Bedankt voor de hulp allemaal. |
|
Naar boven |
|
|
|