lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Bagage op een 990 Adventure.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KTMRookie



Geregistreerd op: 31-1-2017
Berichten: 6
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 8:46    Onderwerp: Bagage op een 990 Adventure. Reageer met quote

Kort geleden heb ik voor het eerst met mijn Adventure met volle bepakking gereden. Dit viel niet mee. Veel onrust boven de 150 km/h en bij stapvoets rijden in de bocht een pendelend voorwiel. Verder was het bochten gedrag niet je van het. Jammer als je de Stelvio op rijdt...

Even de feiten:
- 2 Gobi-koffers van circa 10 kg incl. inhoud per stuk,
- bagagerol op de bagageplaat, 10 kg max.
- Gewicht berijder circa 85 kg, incl. motorkleding.

Vooraf had ik de vering volgens de KTM specificaties ingesteld op sportief. De vorige eigenaar heeft de vorkpoten circa 1cm doorgestoken.

Het voelde als of de motor erg op zijn achterkant hing. Ik ben bij mijn vorige motoren gewend om de bepakking voor of ter hoogte van de achteras te houden. Dit lukt bij de KTM niet, omdat de bagagedrager ruim achter het achterwiel steekt.

Mijn vraag is hoe dit nu het beste op te lossen.

Veervoorspanning aan de achterkant verhogen, dus naar de + kant draaien tot dat hij niet verder kan. Demping voor en achter verder verzwaren of juist verlichten. Valt het pendelen op hoge snelheid te verhelpen als ik de voorpoten weer in de originele positie zet?

Ik hoop dat iemand wat richting kan geven. Alvast bedankt! thumbsup

_________________
Swiftly and with style.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TDB



Geregistreerd op: 24-10-2014
Berichten: 76
Woonplaats: Mol

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Goedemiddag,

Afgelopen 3 jaar ook telkens een week op verlof geweest met de KTM 950 adv,
met dezelfde belading: ook 2 gobi zijkoffers+ topkoffer + bagagerol.
Berijder zelfs nog een kg of 10 meer.

Vering ingesteld volgens handboek op (sport / volle belading).

En weinig problemen gehad met stabiliteit e.d. ook snelheden van +150, kronkelwegen, ...

Misschien de vering eens op onderhoud sturen?
Of misschien banden?

Ik heb het eerste verlof op de standaard Pirelli's gedaan, en viel heel goed mee tot de achterband bijna op z'n eind was...
De andere 2 op Conti trail attack 2 en deze waren ook OK.

_________________
950 adv 2005
CB900 hornet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 920
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

150+ met volle bepakking ???
Ja hallo sad

_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 94

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 17:30    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt ongeveer +20 kilo boven en +10 kilo achter het achterwiel.
Lijkt mij vrij normaal dat hij er instabiel van wordt.

Oplossing kan zijn softbags die je meer naar voren kunt monteren.
Dus meer tussen de wielen.
Ik rijd met een Jofama 52L tas met daarop een tent van net geen 3 kilo.
Totaal gewicht een kilo of 12.
Rijd prima.

Mosko Moto maakt een Reckless van 80L, hangt grotendeels naast de motor en een deel er bovenop. Deze is ook weer tussen de wielen te monteren.
Prachtig mooi spul.
www.moskomoto.com/collections/moto-camping-luggage/products/reckless-80l

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 5970
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb vaak zat probleemloos 200+ gereden met de 950 op de snelwegen terug van vakantie met alle bepakking (bijv terug van Ijsland, in de nacht vanuit Denemarken, 800km in 4,5 h op een versleten MT21, of in 1 dag vanuit Oostenrijk (KTM).)


het 950 frame heeft helaas een slapheid rond de 90km/h .. en dus ook rond de 180km/h en dat voelt niet zo fijn.

maar:
Ik neem geen tonnen bagage mee
de bagage zit goed aan de motor gekoppeld (gaat met de motor mee)
het hangt niet helemaal achterop (gewichtverdeling)
ik stel mijn vering goed in (achter opschroeven, en algemen de demping verhogen)
ik zet mijn eigen gewicht verder naar achteren door een beetje achterop te gaan zitten ,
etc etc.

verder is het een beetje een kwestie van wennen: als je er geen vertrouwen in hebt, doe het dan gewoon niet !! Kramp-achtig op de motor zitten is niet alleen vermoeiend, maar maakt ook het zwabberen alleen maar veel erger: Het zwabberen is namelijk een interactie tussen frame en rijder!
probeer bijv 'met 1 hand' te rijden: dat wil zeggen, krijn niet beide handen stijf om je stuur, maar die je linker hand losjes en rechts het gas gewoon. lukt dat niet, ... dan hang je te veel aan het stuur en moet je anders gaan zitten (verder naar achter) etc..

kortom: het kan wel, maar het gaat niet vanzelf...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
KTMRookie



Geregistreerd op: 31-1-2017
Berichten: 6
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat de oplossing in de vering gezocht moet worden. Als ik kijk naar mijn rijstijl c.q. ervaring, hoeveelheid bagage die ik meeneem en de wijze waarop het spul bevestigd is, kan ik mij niet voorstellen dat daar iets vreemds mee is. Dit wijkt niet wezenlijk af van de andere motoren die heb gehad. En deze motoren pendelden niet op de manier als de KTM.

De oplossing van de softbags voor de achteras ga ik proberen. Ik heb nog een setje Ortliebs liggen. Een roltas op de plaats van de achterpassagier brengt het gewicht ook naar voren. De bagagedrager dan voor het lichtere spul gebruiken.

Het opschroeven van de achtervering: ik neem aan dat je bedoelt dat achterveer meer wordt opgespannen. Hetzelfde geldt voor de in- en uitgaande demping neem ik aan? Ook op de voorvork?

De doorgestoken vorkpoten: hebben die nog invloed op de stabiliteit?

Banden: de Pirelli Scorpions zijn ongeveer 5000 km oud, hebben nog wel kilometers in zich.

Heeft iemand nog suggesties voor een vering specialist in de omgeving van Doetinchem?

smiley2

_________________
Swiftly and with style.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 94

BerichtGeplaatst: Do, 28 Sep. 2017, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

In de buurt van Doetinchem vindt je van Laar Suspension in Eerbeek.
Goede vent met verstand van zaken.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 872
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Sep. 2017, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Doorgestoken vorkpoten. Why in the hell was dat nodig. Je verkleint er de naloop mee, waardoor de motorfiets inderdaad kwieker zal sturen, en sneller onstabieler zal zijn. Bij racers is 1 cm vrij veel, maar die staan van huis uit al scherp afgesteld. Of het bij een Adventure van nut is, daar heb ik zeer veel twijfels over. Dus dat zou ik simpelweg weer naar nul brengen.
Kijk verder eens hoe goed of slecht je balhoofdlagers zijn.
En je banden? Is er een zaagtandprofiel?
Wat de afstelling van de vering betreft : hanteer de settings in het handboek en wijzig die eventueel met twee kliks tegelijk. Niet zomaar hop alles open of alles toe.

Verder zie ik niks verkeerd aan je bagage. Heb zelf wel enkele keren op reis geweest met zulke bepakking, en de standaard vering laat zich heel goed aanpassen aan zulke belading.

_________________
Leap, and the net will appear.
8 jaar een KTM Adventure 950, 2005 gehad, en met iets meer dan 100.000km verkocht aan een vriend die 'm niet meer kwijt wilt!
www.motorpraat.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
KTMRookie



Geregistreerd op: 31-1-2017
Berichten: 6
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Di, 3 Okt. 2017, 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de fiets zelf 5000 km geleden gekocht. De vorige eigenaar had de voorpoten doorgestoken. Ik heb een Honda Firestorm gehad waar dit ook is gebeurd en die er beter door is gaan sturen. Maar nu twijfel ik. Terug naar standaard dus.

Vering ga ik laten onderhouden. Ik moet mijn weg nog vinden in het aanpassen. Ik gebruik de handleiding van KTM, maar ik blijf mijn twijfels houden.

Bedankt voor de reacties. thumbsup

_________________
Swiftly and with style.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 5970
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 3 Okt. 2017, 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

hoi

begin eens gewoon met alles op 'standaard'terug te zetten, volgens het boekje dus.

van daar uit werken: 3-4 klikjes meer of minder op een instelling en testen wat het doet.

Vering specialist kan je natuurlijk helpen!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 685
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Zo, 8 Okt. 2017, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Gobikoffers (de origineel door KTM geleverde) zijn grote zware vierkante bakken.
Met alleen de topkoffer, zonder duo, voelde ik die ook stevig tegenwerken aan 120 en meer.
Ooit de zijkoffers gebruikt voor een reisje, en dat gaf ook geen fijn gevoel op de autobahn.

Sindsdien met tassen (advspec magadan) en een rol. Op dezelfde plaats als de koffers. Goed volgepropt met oa standaard kampeergerief voor 2 en een duo achterop. Voorspanning achter flink aangeschroefd en nooit het gevoel gehad dat er iets niet goed zat. Ook solo perfecte wegligging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 140
Woonplaats: Heerenveen

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Okt. 2017, 5:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn achterveer stel ik als volgt in.
Motor op middenbok, van bagageplaat tot achteras meten. Recht naar onderen. Die maat opschrijven. bijvoorbeeld 70cm

De motor van de middenbok af halen. De buddy een paar keer met de hand induwen, *bump bump* en nogmaals op hetzelfde punt meten.

Nu 67,5 cm, dat is mijn instelling en bevalt mij prima. De achterkant zakt dus 2,5 centimeter in wanneer hij met het achterwiel op de grond staat.

Zakt hij verder door, op de bok zetten, de veer meer dichtdraaien en nogmaals meten. Net zo lang dat je exact 2,5 cm verschil hebt.

Met of zonder bagage doe ik het op deze manier en bevalt mij prima. Voorveren heb ik boven alles dicht gedraaid. Moer + clicks.

Succes!

Momenteel aan het rijden in spanje, met bagage, zie foto. De motor is wel lomper als zonder bagage, maar ik kan er absoluut prima mee (offroad) rijden! rolleyes
135 kg voor
107 kg achter
80 kg bereider incl helm, jas, laarzen, handschoenen, maw compleet!



IMG_7067.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  306.19 KB
 Weergegeven:  4 keer

IMG_7067.JPG



_________________
KTM 990 Adventure R
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif