Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
vraptor
Geregistreerd op: 1-8-2011 Berichten: 192 Woonplaats: noord holland
|
Geplaatst: Wo, 4 Okt. 2017, 12:55 Onderwerp: Enkele schijf optie... 300 of 320 (wave) schijf? |
|
|
Advies gevraagd over bovenstaand. Komende winter mn 950A voorzien van de enkele schijf optie. Na veel gezoek op diverse fora ben ik benieuwd naar de mening hierover. Is er praktisch genoeg voordeel voor een 320 schijf ? Zo ja zijn er al toepasbare brackets te krijgen voor de standaard remklauw?
Of zijn er nog goede alternatieven? _________________ 950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019- |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 4 Okt. 2017, 23:32 Onderwerp: |
|
|
gewoon
1 schijf er afhalen (+klauw + leiding).
andere rempomp (690/SE) nemen .
hierdoor heb je net zo veel remkracht (kracht op de hendel versus remkracht op het wiel).
alleen je schijf wordt natuurlijk 2x zo snel warm...
grotere schijf voegt niet zo veel toe.. wat misschien wel handig zou zijn is als je een grotere klauw zou hebben die met de originele rempomp zou werken (bijv een 4 zuiger klauw), maar zal bijna nooit gaan passen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
vraptor
Geregistreerd op: 1-8-2011 Berichten: 192 Woonplaats: noord holland
|
Geplaatst: Do, 5 Okt. 2017, 9:47 Onderwerp: |
|
|
Is de warmte afgifte van een 320 niet beter dan? Of is dat verschil te verwaarlozen bij normaal (weg-)
gebruik? Zijn er forum leden die ervaring met een 320 hebben
?
En hoe zijn de ervaringen met een wave schijf t.o.v een massieve? Vroeggah had ik op mn motoren geventileerde schijven, die zijn zeker achterhaald? _________________ 950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019- |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 5 Okt. 2017, 19:13 Onderwerp: |
|
|
met een enkele schijf moet je niet met een bepakte Adventure en/of met duo passagier de berg af gaan racen .... en dan maakt 300 of 320 ook niet zo veel uit .
verschil zit hem vooral in de warmte opslag/afvoer. Bij de opslag telt de dikte ook nog mee uiteraard.
ik verwacht dat het effect kwadratisch met de diameter is.. dus dan is een 320 schijf ongeveer 12 % meer dan een 300 schijf.
tja.. als dat het verschil moet maken ... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 6 Okt. 2017, 9:11 Onderwerp: |
|
|
Ik ben wel te spreken over mijn 320 schijf hoor. Is dan ook een wat zachtere staalvariant waardoor het geheel nog beter remt. Heb er een 2e moto met enkele 300 naast staan en het verschil is significant.
Er is geen adapter voor de klauw. Dichtlassen en opnieuw boren is de enige methode denk ik. Of een nieuwe SM klauw,, maar die raken vaak de spaken. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
vraptor
Geregistreerd op: 1-8-2011 Berichten: 192 Woonplaats: noord holland
|
Geplaatst: Zo, 8 Okt. 2017, 12:51 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval 2 meningen.
Mbt tot de 320 adapter en/of sm klauw.
Maakt het nog uit als dan ook een 1.85 voorwiel neemt, wat smaller is en daardoor mss met een andere klauw aanloopt?
Ja, 12% kan je ook compenseren met anticiperen.....
Eerst een proefrit maken met een een enkele schijf in standaard setting en dan verder 'fine tunen'....... _________________ 950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019- |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 11 Okt. 2017, 14:52 Onderwerp: |
|
|
och neu.. denk dat onze meningen niet veel verschillen hoor.
maar zoals steven als zegt: zijn 320 schijf is ook een andere staalsoort, en dat mnaakt ook veel verschil. die 12% + andere blokken/schijf kan natuurlijk best een significant voelbaar verschil opleveren.
(aangenomen dat je dezelfde handrempomp gebruikt hebt Steven..)
maar goed: de 300mm enkele schijf, kun je zo proberen (met een SE/690 rempomp natuurlijk, die je zowieso nodig hebt): kwestie van 1 klauw + leiding er afhalen. kleine moeite immers.
als je dan niet tevreden bent, kan je andere blokken, schijven etc gaan proberen.
Vraag is ook.. wat wil je bereiken... Als je hem lichter wil maken aan de voorkant voor offroad, dan boeit een klein beetje inlevren op remkracht waarschijnlijk weinig. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
vraptor
Geregistreerd op: 1-8-2011 Berichten: 192 Woonplaats: noord holland
|
Geplaatst: Wo, 11 Okt. 2017, 17:14 Onderwerp: |
|
|
Is een rempomp van een 640 sm dezelfde diameter als de 690/se pomp? _________________ 950 adv 2011-2019
1090 Adventure R 2019- |
|
Naar boven |
|
|
|