lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Welke noppenbanden op de Tubeless rims?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 21 Sep. 2017, 19:50    Onderwerp: Welke noppenbanden op de Tubeless rims? Reageer met quote

Op mijn 990 en 950 legde ik gewone noppenbanden of crossbanden voor de Belgische en Nederlandse zand- en moddertoestanden, maar de achterste velg van mijn nieuwe 1190 heeft een offset ventielgat, waardoor een binnenband steken niet echt een optie lijkt. Vooraan kan ik wel gewoon een binnenband steken met vb een Michelin Enduro comp III, maar het is achteraan waar ik wel wat tips kan gebruiken.
Rijdt iemand hier door het slijk, modder en zand met z'n 1190 die mij wat kan helpen?

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, wegens gebrek aan info omtrent dit topic ga ik zelf wat experimenteren met noppen. Ik ga de TPMS (bandendruksensoren) van het voorwiel verwijderen en een heavy duty binnenband steken, waardoor ik gewoon weer een Michelin enduro comp nop kan steken voor de offroadritten.
Aan de achterkant heb ik gehoord dat de goldentyre 723 een zeer goede band is, maar ik weet niet waar ik dat bandje kan vinden voor een normale prijs. Voordeel daarvan is dat die noppen heeft én tubeless is.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

Ik neem aan dat die 1190 velg een tubeless velg is?
dan kan je dus in principe iedere TL-geschikte band, tubeless monteren

De michelin Enduro-competitions zijn tubeless geschikt.
een Dunlop D908 bijv ook,
en nog veel meer banden.

Wat je altijd zult houden dan is dat je de band niet echt heel zacht kan maken, omdat je dan het risico loopt dat ie er af drukt (of zand langs de rand werkt waardoor die gaat lekken). Maar gezien het gewicht van de 1190 wil je toch niet ver onder de 2 bar gaan denk ik.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2017, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Gerben, beide velgen zijn tubeless. Ik wist niet dat de enduro comp III zonder binnenband te monteren was. Hoe is dit te zien of na te gaan?
Achteraan gehoord van een mitas e09 die tubeless is, maar voor de modder is die niet echt geschikt...ik zou graag iets monteren als de pirelli scorpion rally in maat 140/80-18, maar dan lijkt een binnenband noodzakelijk.

PS: Heb je het wphb voor de 1190 adventure R reeds gevonden? Alsmede m'n vraag ivm de instellingen van de ophanging?

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Sep. 2017, 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

mmm

ik ga nu twijfelen over die enduro competition -in tubeless.. omdat ik ze niet meer zie

In principe kun je het gewoon meteen zien aan de aanduiding op de band:

140/80-18 TL (= tubeless) dus zonder biba (en met mag dan ook altijd...)
140/80-18 TT (=tubetype). dus alleen met biba

dan zoek je bij de bandenleferanciers (reifendirekt.de of moto-tyres.co.uk ofzo) in de lijsten (selecteren op maar of enduro-type ...)

E07, E08, E09 zijn bijv TL.

TL banden zijn meestal herkenbaar aan een dunne zachte gladde binnenlaag, die over de flank doorloopt aan de buitenkant voor de velgrand-afdichting

Alternatieve optie zou zijn om een Latex in de band te gebruiken (zoals we dat bij de MTB doen). Daarmee zou je eigenlijk iedere offroad band dicht moeten kunnen krijgen... MAAR: ik heb dat nooit gebprobeerd.

evt wel nog optie: Tubeliss systeem: dit heb ik gebropeerd, en werkt dus ook met TT banden, maar... dat ging hier in NL goed, maar in Marokko op de stenen meteen fout op dag 1.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2017, 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Tubliss is tot 2.15" (ging oke op 2.5"). Maar zeker niet voor een +4" achterwiel.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2017, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

KTM gebruikt blijkbaar voor z'n eigen promotiemateriaal versterkte binnenbanden en legt pirelli scorpion pro voor en achter. Ik neem aan dat de schuine offset stand van het gat waar dan het ventiel van de binnenband doormoet, geen problemen oplevert...maar ik zou er persoonlijk niet echt graag de autobahn mee opgaan.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2017, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

ok.. i'll say it..


een 1190 is gewoon geen offroad smiley

een offroad heeft 21"voor en 18" achter smiley

dus het wordt experimenteren, of gewoon accepteren wat je gekocht hebt.

persoonlijk: ik zou eens latex proberen... daarmee moet je iedere offroad band makkelijk docht krijgen en als tubeless kunnen gebruiken: ook geen doorslaande binnenband meer etc.. almost fool-proof (en heel gewoon in de MTB wereld)

ik ben wel benieuwd smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Gerben...de 1190 Adventure R heeft nét als de 950 en de 990 gewoon een 21" voorwiel en een 18" achterwiel hoor. De 1190 Adventure is even offroad als de 990, zelfs ietsje beter op de technische stukken vind ik. Enkel die keuze voor tubeless is op die nieuwe modellen iets beperkender qua bandenkeuze, en nét daaraan wil ik iets doen...en ik ben niet de eerste...maar er zijn er niet velen die die info op het net hebben gezwierd. Die latex moet toch ergens apart te krijgen zijn...
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Di, 26 Sep. 2017, 16:12    Onderwerp: Reageer met quote

Conti maakt een prima sealant voor mtb banden.
Op een 29 inch mtb band gaat ongeveer 100ml sealant.
Geen idee hoeveel er in een motorband moet.
In ieder geval de buitenband aan de binnenzijde ontvetten.
Ook zorgen voor goede afdichting van de spaken met tubless tape.
Op het net genoeg info over te vinden.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Sep. 2017, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Gerben...de 1190 Adventure R heeft nét als de 950 en de 990 gewoon een 21" voorwiel en een 18" achterwiel hoor. De 1190 Adventure is even offroad als de 990, zelfs ietsje beter op de technische stukken vind ik. Enkel die keuze voor tubeless is op die nieuwe modellen iets beperkender qua bandenkeuze, en nét daaraan wil ik iets doen...en ik ben niet de eerste...maar er zijn er niet velen die die info op het net hebben gezwierd. Die latex moet toch ergens apart te krijgen zijn...



Ohja, ik had me even niet gerealiseerd dat het om een R ging...

gewone spaakwielen met nippels aan de binnenkant? (of gesloten velgen?)

maar in dat geval: Wat is er dan echt anders? Het asymmetrische ventielgat?? Waarom is dat gedaan? Waarschijnlijk gewoon omdat het makkelijker is?
Als dat alles is zou ik gewoon een nieuw ventiel gat in de velg boren in het midden, standaard BiBa er in en klaar...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif