lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

De eerste indrukken van mijn 1090R

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
X09978



Geregistreerd op: 25-8-2007
Berichten: 78
Woonplaats: Dronten

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Aug. 2017, 0:08    Onderwerp: De eerste indrukken van mijn 1090R Reageer met quote

3 maanden en 7800 km lijkt me voldoende om, voor wie het interesseert, wat eerste ervaringen te delen. 2600 km in Nederland en omstreken een beetje inrijden. In tussen wat accessoires er op schroeven om het naar mijn zin te krijgen voor een blokje om in de Alpenlanden. En daar ben ik dus net van terug; 5200km er bij. Klimaat-hauxe of niet, ik heb in die paar weken zo’n beetje alles over me heen gekregen waar je normaal 4 seizoenen over doet, dus dat plaats de ervaringen tot nu toe in een mooi breed perspectief.

Hardware

Standaard wordt de 1090R (ik heb ‘gekozen’ voor een witte) geleverd met TKC’s. Ik mocht ze bij aflevering eventueel omruilen voor iets anders, maar het was voor mij een makkelijke gelegenheid om eens met die TKC’s te rijden na 10 jaar Scorpions op mijn 950.

Er zijn in die eerste 2 maanden wat meer en minder noodzakelijke accessoires bij gekomen. Een Wings Short, smoelt en klinkt leuk, maar is vooral gekozen vanwege de mogelijkheid om de Nomada Pro kofferset (2x 31)met aftermarket-exhaust-rek te monteren. Die combi houdt de boel achter onder de 88cm!. Dat is dus minder breed dan het stuur en psychologisch prettig bij het kruip door sluip door werk. Maar bovenal praktisch met schuurdeuren etc. De kwaliteit van die Nomada’s overtrof al mijn verwachtingen. Totaal water en stofdicht, 2mm dik onvermurwbaar alu wat (praktijk getest☹) echt tegen een stoot kan. Een aanrader voor dat geld.

Verder een SW-Motech skid plate (nog niet echt op de proef gesteld) en van het zelfde merk een Quicklock GPS Mount (prima ding, mooi straks weggewerkt) om een TomTom Rider 410 op te zetten. Zwak beeld en te klein font om ff snel iets te zien onder het rijden etc.etc. Ik heb bij vlagen hevig verlangd naar mijn overleden Zumo 550.

Nog een hoge Puig ruit er op om ook op de snelweg nog wat muziek te kunnen horen en je waant je zo wat in een auto. De esthetische teruggang viel me mee (tot dat ik thuis weer het originele ruitje er op zette).

Rijden maar

Koffers vol met kleding, laptop, kook spul etc., oude Pharao tanktas er op (past wonderwel na wat snijwerk in de grondplaat), 40 liter rol met tent, slaapzak en luchtbed, tasje met slot en gereedschap e.d. Kortom de kilo’s vlogen er aan. Op de Duitse Autobahn moet je altijd kiezen: rechts tussen de vrachtwagens klooien of links mee doen met 150+. Dat laatste werd de weg van de minste weerstand. Maar ondanks de standaard stuurdemper voelde het allemaal behoorlijk wiebelig aan! Nou is me verteld dat die TKC’s niet bedoeld zijn voor dergelijke kruissnelheden, dus wellicht lag het daar aan. Toch maar de achterkant 3 slagen op geschroefd en het werd ineens een stuk stabieler. Aan die banden lag het dus niet. Hier was mee te leven.

Op de 950 heb ik wat geëxperimenteerd met en zonder gelzadel, maar een houten kont bleek onvermijdelijk na een halve dag. Mijn allereerste indruk van het 1090R zadel was dat dat nog wel eens erger zou kunnen worden. Door dat niveau verschilletje kun je onder het rijden namelijk niet zo makkelijk verzitten. Maar ik was stomverbaasd, ik heb in de 38 jaar dat ik nu motor rij nog nooit zo’n pijnloos zadel gehad! En zo ben je dus voor dat je het weet in de Alpen en kan het echte stuurwerk beginnen.

Droog straks asfalt op de eerst paar passen en het leek wel of de kilo’s verdwenen. In “Street modus” kon ik alles op het gas sturen, heerlijk. “Sport modus” dan maar. De gasrespons was beduidend sterker, het vermogen geenszins, het werd er allemaal wat zenuwachtiger van. De volgende dag dezelfde weg gereden, nu zonder bagage maar met de zelfde veer instelling. Sport was nu wel echt sport. Adrenaline peil schiet omhoog en de TKC’s begonnen te kermen. Dood vermoeiend, het deed me denken aan de proefrit op de eerste 1190, een superbike vermomd als allroad. Die extra 25 pk’s zaten mij toen eerder in de weg dan dat ik er van kon genieten. Met normale banden lijken mij die 125 pk’s van de 1090 meer dan genoeg om voor een normale sterveling op de openbare weg te genieten én te overleven.

Inmiddels was ik belandt in het grensgebied van Oostenrijk, Italië en Slovenië. Aldaar enkele onverharde passen gereden. “Off Road modus” en gaan… oeps veer- en bandenspanning terug… want ik stuiterde de eerste paar honderd meter er bijna van af. De 950 had geen enkele elektronische ondersteuning dus dit was even nieuw voor mij. Voorzichtig aan steeds lomper gaan rijden en het wordt zo waar beloond. Steen, gras en grof gravel, zo nu en dan vergezeld van wat waterstromen, maar het was allemaal veel makkelijker dan ik gewend was. Normaal zoek ik de grens op om vervolgens ruim aan de veilige kant er van te blijven. Maar nu kun je ‘m gewoon opzoeken en de elektronica geeft ‘m aan. Met de achterrem de kont omzetten en huppa, die gecontroleerde weel spin maakt het erg makkelijk. Voor liep ik wat meer te zoeken, lomp remmen = ABS, maar dan stuurt het raar en ik schrok er ook van. Dus maar weer ouderwets met het handje het ABS punt zien voor te blijven. Niks mis met de doseerbaarheid overigens. Ik ben benieuwd hoe dat in het zand zal gaan.

M+S staat er op die TKC’s. Modder had ik wel verwacht, maar sneeuw? Via wat Italiaanse meren met dal temperaturen van 38 graden maar weer gevlucht naar de echte hoge jongens. Ik had de Nufenenpas nog nooit gereden. Shit boom dicht, en samen met een paar Fransozen even staan balen. Tot dat er zo’n zwitserse Unimog naar beneden komt pruttelen en de boom open gaat. Na 15 bochten kregen we door dat dat het openen van de slagboom niet synoniem was voor het openen van de pas. Zo kwam ik er ook achter dat er een waarschuwende sneeuwvlok op het dashboard kan verschijnen als de +38 plaats maakt voor -2. Waar is de “Snow modus”? 10 centimeter verse prut links en rechts van het Unimog spoortje, dus een kwestie van goed mikken. Zonder kleerscheuren boven gekomen dus even tijd voor een foto en een sneeuwballen gevecht met de Fransen. Tip: zet niet zo maar je zijstandaard in de sneeuw, controleer eerst of er asfalt onder zit.

Na zon en sneeuw komt regen. Dus met een steeds schoner wordende motor de “Rain modus” uitvoerig moeten uitproberen. Voor was ik weer aan het zoeken met die TKC, achter had ik nergens last van. Het traction control lampje licht wel erg vlot op, maar het geeft een vertrouwd gevoel. De gasrespons wordt wel erg sponzig, als of de ‘gaskabel’ ineens van elastiek is. Lang leve ride by wire. Het koppel blijft wel nagenoeg in tact, dus je hebt wel het vermogen als je er om vraagt bij b.v. een haarspeldbocht uit accelereren. Die 30 pk mis je pas de volgende dag bij droog weer als je bent vergeten de “Street modus” weer in te schakelen.

Via Chamonix (de Mont-Blanc stond er prachtig fris wit bij) de klimaat roller coaster van de Alpen achter me gelaten. Even op adem komen bij Chateau le Bois vlak bij Saint Julien aux Bois. Een oud collega van me, heeft daar sinds kort een heus B&B kasteeltje met gites en zwembad. Een mooi doel en het centraal massief had ik tot nu toe meestal links laten liggen, dus dat kon ik ook nog mooi verkennen. Ik weet niet wat ik mooier vond, het kasteeltje (wel je helm op houden als je de eerste keer wordt rond geleidt want in 1200 waren de fransen nog kleiner dan ze nu nog zijn) of de motorwegen in de omgeving. Ik ga in ieder geval daar nog eens terug op zoek naar het antwoord.

Uiteraard met de 1090R want dat is een meer dan waardige opvolger geworden van mijn eigenwijze 950. Of die TKC’s de volgende trip er weer omliggen weet ik niet, de TomTom is in ieder geval te koop.

Groet JOS
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Aug. 2017, 7:52    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk verslag en prettig om te lezen dat de verandering van motorfiets goed uitgepakt heeft. Nog veel fijne en veilige kilometers met de 1090 gewenst!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Aug. 2017, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk geschreven! thumbsup
Hoe lang of hoeveel kilometers heb je op de 950 gereden? Ben ik gewoon even nieuwsgierig na.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
X09978



Geregistreerd op: 25-8-2007
Berichten: 78
Woonplaats: Dronten

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Aug. 2017, 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Leuk geschreven! thumbsup
Hoe lang of hoeveel kilometers heb je op de 950 gereden? Ben ik gewoon even nieuwsgierig na.


Ik heb in bijna 10 jaar zo'n 85.000km op de 950 gereden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2017, 9:57    Onderwerp: Reageer met quote

mooi verhaal !
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 21 Aug. 2017, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Lekker verhaaltje, en veel plezier gehad zo te lezen Smile

Wel benieuwd naar ook een paar fotootjes
thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
X09978



Geregistreerd op: 25-8-2007
Berichten: 78
Woonplaats: Dronten

BerichtGeplaatst: Di, 22 Aug. 2017, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Lekker verhaaltje, en veel plezier gehad zo te lezen Smile

Wel benieuwd naar ook een paar fotootjes
thumbsup



jbo3.JPG
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  203.47 KB
 Weergegeven:  518 keer

jbo3.JPG



jbo1.png
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  321.51 KB
 Weergegeven:  513 keer

jbo1.png



jbo2.png
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  247.66 KB
 Weergegeven:  504 keer

jbo2.png


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
petervdc



Geregistreerd op: 13-9-2010
Berichten: 1025
Woonplaats: west-vl

BerichtGeplaatst: Wo, 23 Aug. 2017, 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

kheb dezelfde koffers smiley
_________________
...tjah...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif