lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

S of R?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mei. 2017, 18:01    Onderwerp: S of R? Reageer met quote

Omdat ik de 1290 dichterbij de 1190 vindt staan dan de Super Adventure hier maar de vraag:
Wij hebben een 1290 Adventure S gekocht, maar hebben nu ook de mogelijkheid in plaats daarvan voor een R te kiezen.
Wellicht zijn er anderen die voor dezelfde keuze (grotendeels gaat het ook op voor de 1190) hebben gestaan, daarom wat overdenkingen en vragen.
Voor de S hebben we voor de zwarte gekozen omdat de wit/oranje me minder aansprak, waarbij bij de oranje/witte R weer frappant genoeg een fraaiere combinatie is. Bijzaken natuurlijk. . .
Belangrijk voordeel bij de R lijkt me de handmatig instelbare vering/demping; de huidige 1190 rijden we eigenlijk alleen in de Sport stand en is daarbij comfortabel genoeg, maar daar is dan verder niets meer aan af te stellen (ik heb wel een zwaardere veer laten monteren). De R is “volledig” in te stellen en voor gebruik met duo en bagage is het een kwestie van een aantal klikken indraaien. Wat je dan wel mist bij de R is de adaptieve demping; ik vond het qua comfort op slechte wegen een onopvallend verschil met de 1190 (wellicht duidelijker bij langer ermee rijden), maar ik merkte wel dat het de invering na een forse drempel beter opving dan bij onze 1190; misschien is dat bij de R ook handmatig op een hoger niveau te krijgen?
Volgend punt zijn de wielen/banden; de R wordt hiermee te hoog voor mij, aan te passen met andere veren, vóór en achter, wat meteen, via WhitePower, 500,- moet gaan kosten en waarbij ik me afvraag wat het effect daarvan op de vering en wegligging zal zijn? Tweede mogelijkheid is een verlaagd zadel, iets goedkoper, maar daarbij wel de vraag wat het met het rijcomfort gaat doen?
Nog een vraag is hoe de 21” band de wendbaarheid beïnvloed; is dit wezenlijk negatief of marginaal?
Mochten er mensen zijn die níet voor de keuze hebben gestaan, maar hier wel een duidelijke mening over hebben; ook die wordt gewaardeerd.
Bij voorbaat hartelijk dank!
We zijn momenteel onderweg in Zuid-Frankrijk met de 1190 en kunnen daarom niet altijd het forum checken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Vr, 2 Jun. 2017, 6:55    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand?
Onderweg hebben we nog even met de eigenaar van een 1290 S gesproken en zijn redenatie was, dat als je de vering 3 cm. moet verlagen, je net beter de S kan kopen. . .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Za, 3 Jun. 2017, 23:19    Onderwerp: Reageer met quote

Nog steeds niemand? Moet ik het dan echt helemaal zelf uitzoeken. . . ?
Vandaag nog even bij de dealer langs geweest en belangrijkste vraagpunten zijn het verlagen en het 21" voorwiel. Nou ja, nog een paar dagen om te beslissen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MROE



Geregistreerd op: 7-11-2013
Berichten: 173
Woonplaats: IJsselmuiden

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jun. 2017, 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had de 1190 gekocht op de vering die je dmv een knopje kunt instellen.
Ik vond het sturen tussen de 19" en 21" wel een verschil. Mijn voorkeur was toen de motor met 21". Maar daar zit vering op die met de hand versteld moet worden. En wat ik ook belangrijk vind is dat bij de 19" meer keuze is mbt de banden. Sterkte met je afweging.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jun. 2017, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Als je zelden tot nooit de vering gaat wijzigen kan je ook voor de R versie gaan. Anders als je regelmatig van bagage/passagier wisseld of weet ik wat, overweeg dan de andere met elec. verstelbare vering. Dat weet je zelf het beste. Denk hierbij aan de praktijk, hoe vaak gaat dat gebeuren?

Alleen de R modellen spreken mij aan, met de oranje beugel maakt hem een beetje bruut/stoer in mijn ogen, dat heeft ook te maken met de kleurstelling en is natuurlijk heel persoonlijk.

Tevens lijkt mij met een 21" voorwiel makkelijker te rollen. Het is gewoon een hele andere fiets.

Wat hierboven wordt gezegd over de banden, als je eenmaal fijne bandjes heb gevonden dan is het toch prima. Is de standaard band niet goed genoeg? Ook dat is weer heel persoonlijk en wat je ermee wil gaan doen.

Op de 990 zit standaard een vrij hard zadel waar je na enige tijd een zere kont krijgt. Geen idee hoe dat bij de nieuwe modellen is.

Hoe groot ben je als ik vragen mag?

Als laatste, laat je gewoon voorlichten bij één of meerdere dealers, maak een keuze, ga proefrijden van een uur of meer. En doe dezelfde route nogmaals met het andere model, eventueel een dag later om het gevoel een beetje te laten inwerken. Je koopt immers niet een broodje bij de bakker! laugh3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jun. 2017, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

MROE schreef:
Ik had de 1190 gekocht op de vering die je dmv een knopje kunt instellen.
Ik vond het sturen tussen de 19" en 21" wel een verschil. Mijn voorkeur was toen de motor met 21". Maar daar zit vering op die met de hand versteld moet worden. En wat ik ook belangrijk vind is dat bij de 19" meer keuze is mbt de banden. Sterkte met je afweging.


Interessant; wat was voor jou het verschil tussen 19"en 21" en waarom de voorkeur voor 21"? Volgens de dealer zijn er voor de R ook dezelfde Pirelli's leverbaar als dat ik nu op de 1190 heb zitten. Maar niet in ZR uitvoering, dus ik vraag me af of die toegestaan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Zo, 4 Jun. 2017, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

peter6480 schreef:
Als je zelden tot nooit de vering gaat wijzigen kan je ook voor de R versie gaan. Anders als je regelmatig van bagage/passagier wisseld of weet ik wat, overweeg dan de andere met elec. verstelbare vering. Dat weet je zelf het beste. Denk hierbij aan de praktijk, hoe vaak gaat dat gebeuren?

Alleen de R modellen spreken mij aan, met de oranje beugel maakt hem een beetje bruut/stoer in mijn ogen, dat heeft ook te maken met de kleurstelling en is natuurlijk heel persoonlijk.

Tevens lijkt mij met een 21" voorwiel makkelijker te rollen. Het is gewoon een hele andere fiets.

Wat hierboven wordt gezegd over de banden, als je eenmaal fijne bandjes heb gevonden dan is het toch prima. Is de standaard band niet goed genoeg? Ook dat is weer heel persoonlijk en wat je ermee wil gaan doen.

Op de 990 zit standaard een vrij hard zadel waar je na enige tijd een zere kont krijgt. Geen idee hoe dat bij de nieuwe modellen is.

Hoe groot ben je als ik vragen mag?

Als laatste, laat je gewoon voorlichten bij één of meerdere dealers, maak een keuze, ga proefrijden van een uur of meer. En doe dezelfde route nogmaals met het andere model, eventueel een dag later om het gevoel een beetje te laten inwerken. Je koopt immers niet een broodje bij de bakker! laugh3


174; dus niet al te groot. . . de 1190 geeft in de praktijk geen problemen, maar het 2 cm hogere powerparts zadel bleek al net teveel. De R zou dus in ieder geval op e.o.a. manier verlaagd moeten worden en heeft een proefrit op een standaard motorfiets dan wel zin?
Het verstellen voor de verschillende belastingen zie ik niet als een probleem; die zullen telkens hetzelfde zijn en weet je hoeveel klikken je hem in moet draaien voor duo met bagage.
Kleurstelling van de R is inderdaad erg fraai, maar uiteindelijk gaat het om het rijden.
Ik zou de R niet kiezen voor zijn betere offroad geschiktheid; de S in de kleurstelling van de R en handmatig verstelbare vering/demping zou het mooiste zijn, maar dat is dus geen optie.
Een luxeprobleem en hoogstwaarschijnlijk zijn beide motorfietsen geen slechte keuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Do, 8 Jun. 2017, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een proefrit op een 1290 R gemaakt en dat maakt de keuze (voor mij) meteen een stuk makkelijker.
De hoogte was even wennen, maar voor een proefrit geen probleem.
Het grotere voorwiel had vóór- en nadelen: de grotere gyroscopische werking was bij slalommen duidelijk merkbaar, nu doe je dat niet elke dag, maar uitwijken komt toch regelmatig voor en ook rotondes kosten wat meer moeite. Ik vond hem ook beduidend onrustiger bij accelereren op hogere snelheid en een rukje aan het stuur veroorzaakte ook meer beweging in het frame. Wat daarvan de oorzaak is geweest blijft de vraag; afstelling van de vering (ik heb alleen wat aan de veervoorspanning aan de achterzijde veranderd), banden, het grotere wiel of een combinatie daarvan? Bij vloeiende bochten op elke snelheid reed hij als op rails.
Bij de vering in zijn geheel bemerkte ik geen duidelijk voordeel, daarbij zal het best wat uitmaken of de vering cq. demping op je eigen gewicht/rijstijl afgesteld zal zijn.
Bleef over de kleur; er omheen lopend spreekt de R meer aan, maar tijdens de proefrit merkte ik iets opvallends: mijn linker laars werd veel heter dan ik gewend was, het bleek te komen door de valbeugels die gewoon heet werden en dat afstraalden. Zonder valbeugels wordt de uitstraling van de R, voor mij, toch wel een beetje minder en zittend op de zwarte S kon die me sowieso meer bekoren.
Een lang verhaal kort: het is de S geworden, maar ik ben blij de R ter vergelijk ook gereden te hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Martin



Geregistreerd op: 22-7-2013
Berichten: 181
Woonplaats: Heukelum

BerichtGeplaatst: Do, 8 Jun. 2017, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dubbel. . .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peter6480



Geregistreerd op: 10-11-2016
Berichten: 374

BerichtGeplaatst: Do, 8 Jun. 2017, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk om je ervaring te lezen, top! thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
MROE



Geregistreerd op: 7-11-2013
Berichten: 173
Woonplaats: IJsselmuiden

BerichtGeplaatst: Di, 13 Jun. 2017, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Idd, leuk om te lezen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Olivier_S



Geregistreerd op: 2-4-2013
Berichten: 279
Woonplaats: Bertem

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Jun. 2017, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij is de keuze simpel, als ik zo een motor koop ga ik er offroad mee rijden, dus moet een 21 inch voorwiel hebben. Als je geen, of weinig offroad doet zeker de 19 inch kiezen. Veel aangenamer op de baan.
_________________
'of all the things I have lost, I miss my mind the most'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Buggles



Geregistreerd op: 17-8-2010
Berichten: 28
Woonplaats: Nabij Brussel

BerichtGeplaatst: Vr, 23 Jun. 2017, 17:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een vergelijkbare afweging gemaakt, ik twijfelde heel erg tussen de R en de gewone 1190.

Uiteindelijk ben ik voor de gewone 1190 gegaan. Als ik heel eerlijk tegen mezelf ben, dan rij ik weinig off-road, en als er een keer een paadje voorbijkomt is het meestal een gravel pad, en dat gaat prima op de 19".

Hiervoor had ik een 990, en ik heb op die fiets wel het gevoel dat je meer controle hebt over je voorwiel, en dat je een bredere houding hebt op de fiets.

Dit merkte ik ook bij de R, deze heeft een breder stuur, waardoor je armen verder uit elkaar staan, en je het gevoel hebt meer controle/hefboom over je stuur te hebben.

Daar moet ik bij de 1190 nog even aan wennen.

De R kon ik ook niet met beide voeten goed bij de grond, en bij de gewone 1190 kan dat wel.

Ik overweeg nog om het stuur aan te passen en de bars van een R te plaatsen, maar eerst eens flink wat kilometers op deze maken.

JB

_________________
2014 KTM 1190 ADV
2007 KTM 990 ADV (TE KOOP)

Uit het oog, maar niet uit het hart:
2004 Triumph 955i Tiger
1993 Suzuki DR800
1993 Kawasaki ZZR600
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1190 Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif