lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

hakkerige koppeling als de motor koud is
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Zo, 16 Apr. 2017, 12:36    Onderwerp: hakkerige koppeling als de motor koud is Reageer met quote

Hallo allemaal,

Zoals de titel al beschrijft heb ik als ik de motor net heb gestart een hakkerige koppeling, alsof de platen eventjes blijven plakken.

Als de motor eenmaal ongeveer 0,5/1 km heeft gereden is het probleem verdwenen.

Het valt me ook op de motor zelf wat moeilijker start sinds in dit probleem heb, de motor start ik met de choke de motor draait dan wat hoger stationair maar vervalt vervolgens wel gewoon opeens uit.

Dit gebeurt soms 1 a 2 keer of hij slaat helemaal niet af.

De olie die erin zit is ongeveer 1000 km en 4 maanden oud dus hier kan het niet aan liggen, hierbij zijn ook gelijk alle filters vervangen.

Hebben jullie enig idee waar ik naar moet kijken?

Alvast bedankt voor het meedenken. thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

welke olie zit erin?
_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

10w50 van castrol, deze heeft de vorige 7500k ook goed gedaan:)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

welke motor?

voor 950 /990 is dit een beetje een bekend fenomeen: combi van een aantal factoren. (er staat al veel over op het forum)

volgende factoren spelen mee:

- welke olie je gebruikt/gebruikt is
- hoe je zelf met de koppeling omgaat (ruw = beter smiley )
- hoeveelheid olie in de koppeling (= oliesproeier): mogelijk zit die verstopt bijv.
- de koppelingsversterker: ruw oppervlak/beschadiging
- de koppelingsplaten, en met name de afrondingen van de tanden aan de binnenkant (juiste volgorde van de platen, wisselen help soms ook)


...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Ma, 17 Apr. 2017, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden...
_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 18 Apr. 2017, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden...


Jep, en als je dan toch bezig bent: oliesproeier uithalen en doorblazen, koppelingspomp nakijken en kijken of de koppelingsversterker niet teveel ingeslagen is.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Do, 20 Apr. 2017, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de antwoorden thumbsup
Als ik weer eens tijd heb om te sleutelen ga ik dat eens nakijken, iig bedankt voor de antwoorden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Mei. 2019, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

heren,

door omstandigheden(werk, operatie, geboorte dochter) kom ik er pas volgende week aan toe om jullie tips te gaan bekijken. en vooral omdat ik liever rij als het mooi weer dan dat ik moet sleutelen.

Ik heb echter nog iets wat mij een beetje zorgen baart.

Ik ben net terug uit de eiffel en ik had daarvoor al wat momenten waarbij het schakelen wat stroef/lastig ging zeker als de motor goed op bedrijfs-temperatuur is.
wat ik vreemd vind is dat niet elke keer dezelfde versnelling is waarbij dit het geval is, het schakelen geldt voor zowel omhoog schakelen als naar beneden schakelen.

En heel soms wil de motor ook al een beetje bewegen als ik voor een stoplicht sta en de motor in z'n 1 staat.

de koppeling gever(stuur) is 3 jaar geleden door mij gereviseerd en bouwt naar mijn weten nog steeds goed druk op, de koppeling cilinder(blok) is 1 jaar geleden vervangen wel voor het orgineel.

de km stand van de motor is ongeveer 38k

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik volgende week lekker kan sleutelen en daarna weer een bijzonder goed startende, weg rijdende en boterzacht schakelende 950 sm heb thumbsup thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 13:30    Onderwerp: Reageer met quote

Schenkie wat verstaat u onder gerviseerd ?

Bekent kwaaltje is dat de behuizing nogal eens wil uitslijten.
En een revisie zuiger setje dit meestal of heel kort helpt of niet helpt.

Vaak het resleeven of vervangen van de behuizing is dan een betere oplossing.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Di, 28 Mei. 2019, 15:37    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb er een nieuw zuigersetje voor besteld en toen geplaatst, bij de oude liep de olie er namelijk uit.

maar als ik mijn koppelingshendel 0,5 cm indruk tijdens het rijden hoor je wel dat de koppeling begint door te slippen, de motor begint gelijk een stuk meer toeren te draaien bij dezelfde snelheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Za, 1 Jun. 2019, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

zo net de koppeling uit elkaar gehaald, wat mij opvalt is dat de koppelingsplaten behoorlijk droog zijn eigenlijk, geen idee of dat zo hoort.
de koppelingsveren zijn 29,8mm dus die zijn ook nog ruim binnen de marge.



verder heb ik geen beschadigingen gevonden eigenlijk.

zie de foto's voor wat ik aangetroffen heb.



3.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  540.31 KB
 Weergegeven:  194 keer

3.jpg



2.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  534.83 KB
 Weergegeven:  215 keer

2.jpg



1.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  474.6 KB
 Weergegeven:  195 keer

1.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Jun. 2019, 4:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals hierboven besproken idd bekend oud probleem,
mijn dealer had een modificatie verzonnen om gelijk
na koude start snelleren meer olie tussen de aandrukplaat
en de eerste gevoerde plaat te krijgen, nl olieputjes boren.
oude truuk die ook werkt op exc koppelingen.
op mijn huidige 950 heb ik er weer totaal geen last
van, foto is 10 jaar oud.



Foto's 105.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  206.96 KB
 Weergegeven:  175 keer

Foto's 105.jpg



_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Jun. 2019, 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden...


Ik had precies hetzelfde probleem, de hakkerige koppeling. Gedaan wat raketman zegt en het probleem is opgelost.

En aangezien je het toch al uit elkaar heb, ook meteen doen wat master of disaster zegt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
schenkie



Geregistreerd op: 3-10-2015
Berichten: 79

BerichtGeplaatst: Zo, 2 Jun. 2019, 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

er zit inderdaad een goede groef in de onderste stalen plaat, kan dit ook verklaren waarom de motor ook slecht schakelt af en toe?

moet ik deze plaat vervangen of kan ik de plaat gewoon van positie verwisselen?

de koppelings-versterker zit er zo op het oog goed uit, als ik deze eruit wil halen hoe moet ik dat dan doen?

de olie sproeier ga ik morgen weer een keer eruit halen en doorblazen, 5 maanden geleden was deze nog schoon.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Di, 4 Jun. 2019, 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon verwisselen met een andere willekeurige stalen plaat. Bij mij was het meteen over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif