lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

van 2 naar 1 remschijf voor wat is hier voor nodig?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Mrt. 2017, 21:55    Onderwerp: van 2 naar 1 remschijf voor wat is hier voor nodig? Reageer met quote

Aangezien een extra setje wielen bijna onmogelijk is om te vinden wil ik alvast naar een Exc voorwiel.
Dit betekend ook van 2 naar 1 remschijf nu lees ik dat een SE of Exc rem pomp hiervoor het beste werkt?
maar ook een 690 rem pomp mag dit ook van de duke zijn?
ene past hierna elke Exc wiel of zit hier ook nog verschil in bouwjaar in?
Alvast bedankt

Frank

_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 20 Mrt. 2017, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

het gaat om het pomp-volume:
SE of 690 pomp is hetzelfde, en perfect. EXC pump is wat klein: gaat wel, maar niet aan te bevelen.

EXC wiel past NIET zomaar in de Adventure: is smaller, en de schijf zit verder naar binnen. dus als de schijf op zijn plek zit zit het wiel niet in het midden...

best neem je gewoon een adventure wiel: nieuwe ExCel velg (1.85 - 2.5) er om spaken, e-voila.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Di, 21 Mrt. 2017, 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oké helder Thx voor je snelle reactie
_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jos van Vliet



Geregistreerd op: 8-7-2008
Berichten: 384
Woonplaats: Eindhoven

BerichtGeplaatst: Di, 21 Mrt. 2017, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn Adventure heeft ook 1 remschijf (zo gekocht), Volgens mij zit er gewoon de gewone rempomp/hendel op en is alleen de leiding veranderd. Steven heeft dit zo gemaakt dus hij kan het beste antwoorden. Voorwiel is wel gewoon Adventure wiel.
Maar ik snap niet wat je plan is, je wilt toch niet bij ander wiel erin ook rempomp en leidingen iedere keer wisselen? Wat is er mis met bestaande remhendel/pomp?

_________________
Husqvarna 701

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
cappie



Geregistreerd op: 22-2-2012
Berichten: 167
Woonplaats: Papendrecht

BerichtGeplaatst: Di, 21 Mrt. 2017, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn idee was om naar 1 remschijf te gaan zodat ik eenvoudig kan wisselen met een exc wiel bv
_________________
KTM 950 S Adventure 2003
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mrt. 2017, 9:17    Onderwerp: Reageer met quote

waar het om gaat is dat de balance tussen pomp-druk en pomp volume correct is:

De originele pomp is gemaakt voor 2 dubbel-zuiger-klauwen: een vrij groot volume aan olie is nodig om de zuigers allemaal over een bepaalde afstand te verplaatsen.

Als men nu 1 klauw afkoppend dan gaat hetzelde volume dus naar 1 klauw: maw, bij dezelfde beweging van de hendel, zullen de 2 (ipv4) zuigers 2x zo veel bewegen. De opgebouwde druk in het systeem is hetzelfde, maar omdat je maar 1 remschijf hebt, heb je de helft van de remkracht en de helft van het remvermogen (maximale energy), en je zult weinig gevoel hebben in de rem.

Wanner je nu de rempomp 1/2 zo klein neemt (diameter van de rempomp-zuiger ook 1/2 dus, hetgeen zo is bij de SE/690 pomp), dan heb je 1/2 het volume bij dezelfde slag, maar weer dezelfde verplaatsing van de remzuigers.
Nu is de druk in het systeem 2x zo hoog: ofschoon je 1 schijf hebt, druk je bij dezelfde slag de remblokken 2x zo hard aan. Je remkracht is nu gelijk aan de 2 remschijf situatie!! alleen het rem-vermogen is natuurlijk nog steeds 1/2.

Ik heb tijden met 1 schijf gereden met een 690 pomp en dat gaat prima, remt prima, weinig verschil met origineel... met 1 uitzondering: NIET geschikt om met 2 man en bagage te rijden, al helemaal niet in de bergen: dan wordt die ene schijf dus gewoon te heet.


succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Ger964



Geregistreerd op: 14-12-2015
Berichten: 140
Woonplaats: de Liemers

BerichtGeplaatst: Wo, 22 Mrt. 2017, 9:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ook ik rij met 1 remschijf en de originele rempomp.
Remt prima al is het gevoel in de handel anders dan met de dubbele schijf.

Mijn motivatie om de 2de schijf te demonteren is de 2,2 kilo minder gewicht.

Mocht er nog iemand een 690 / SE rempomp hebben liggen waar hij vanaf wil dan ben ik geïnteresseerd.

_________________
KTM 950 adv op noppen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif