lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Koelvloeistof, de bomen en het bos...

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Za, 21 Jan. 2017, 20:30    Onderwerp: Koelvloeistof, de bomen en het bos... Reageer met quote

Bon,
Ik moet wat koelvloeistof bijvullen en ik begrijp er niks meer van. De situatie:
- In de motor zit iets groens
- Ik heb in de garage nog een liter Valvoline AF Blue ready to use
- Ik heb in de garage nog een liter organic, rood van kleur ready to use
- Ik heb in de garage nog 2 liter gedistilleerd water

Wat gebruik ik nu best om bij die groene koelvloeistof te gieten? Het internet varieert van "giet alles maar gewoon bij elkaar" tot "niet doen anders blokkeert het hele koelsysteem". Ik heb een proefbuistest gedaan en groen+blauw of groen+rood geeft geen gel, neerslag of iets anders wat er problematisch uitziet.
Ik zou voor de veiligheid gewoon bijvullen met gedistilleerd water, maar ik wil niet riskeren teveel te verdunnen nu het zo koud is.

Dus: wie weet ècht hoe het zit?

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vanlierde



Geregistreerd op: 4-6-2016
Berichten: 153

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

denk dat verdunnen bij deze temperaturen geen kwaad kan,

als je echt 100% gemoedsrust wil alles aflaten, paar keer flushen met nieuwe koelvloeistof en dan terug bijvullen met het gewenste merk/type
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het gaat er vooral om dat je geen glycol gebaseerd met andere mixt. Jouw reageer buis test lijkt me prima. Weten wat er nu in zit nog beter.
Als het er al 2 jaar in zit, alles verversen.

Afvragen waarom je moet bijvullen is het beste. Tenzij die op z'n kop ligt hoor je geen kvs te verliezen.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Het zat er nog maar net in, en de reden was een klein lek in de radiator. Heb er een nieuwe radiator ingestoken en daarom dus koelvloeistof afgelaten, maar het meest gerecupereerd omdat het toch nog maar nieuwe was. Ik had echter een beetje niet kunnen opvangen, dus moest ik nog iets bijvullen.
Enfin, ik heb nu maar gewoon gedestilleerd water gebruikt, maar het blijt iets wat ik erg verwarrend en onduidelijk vind, dat koelvloeistofverhaal. Je vindt allerlei scenario's en meningen en blijkbaar zijn de kleuren ook niet alleszeggend. Ik weet dus helemaal niet waar ik de restjes die ik nog heb mag gebruiken en zelfs niet wat er eigenlijk in de KTM's zou moeten...

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Koelvloeistoffen zijn idd moeilijk om te onderscheiden. Een beetje zoekwerk leert mij alvast dat KTM (vanzelfsprekend) Motorex Antifreeze aanbeveelt. Dat is een koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 (de "nieuwere" soort dus), en ze hebben graag dat ge er een verhouding van 50-50 mee maakt met gedistilleerd water, zodat ze ongeveer tegen -40° kan.

Dus, zowat elke koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 zal voldoen.

Wat betreft de kleur : ethyleen glycol G12 kan zowat alle kleuren hebben behalve blauw. Dan heb je de oude ethyleen glycol te pakken en die hebben meestal geen additieven voor gebruik in aluminium motorblokken. Zowieso is mengen tussen merken en kleuren altijd af te raden wegens verschillen in additieven tussen fabrikanten waardoor de werking van het produkt kan verminderd worden.

Ik koop mij meestal voldoende om te vullen + een bus reserve van dezelfde soort. Twee jaar later bij de wissel doe ik hetzelfde, daarom niet noodzakelijk dezelfde koelvloeistof maar wel steeds dezelfde basisspecificaties.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

Raketman schreef:
Motorex Antifreeze aanbeveelt. Dat is een koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 (de "nieuwere" soort dus


Dus in feite wat ze aanraden is G12 voor de motor (ook wel gebruikt in auto's)

Om het nog leuker te maken er is G12 G12+ G12++ en G12+++ oftewel G13 uhoh2

voor de verschillende motoren op mn werk is het net uit te houden maar voor de motorfietsen blijft voor mij en vele ander ook vaak gokwerk aangezien hier veelal niet veel over gedocumenteerd/voorgeschreven staat. book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

waarom klooien en mengen: gewoon vervangen (zo af en toe vervangen houdt het systeem ook lekker schoon)

10 euro voor 5 liter, gewoon bij de gamma ofzo (goedkoper kan ook nog): allemaal prima voor nederlands, want -30 wordt het niet hier.


anti-corrosie middelen hebben ze allemaal, en ze zijn allemaal geschikt voor aluminium blokken en radiatoren, want alle auto's van tegenwoordig hebben ook alu radiatoren enzo.


voor bijvullen noodgeval:
- anti-klonter test door ff te mengen is altijd goed (alhoewel ik het nog nooit fout heb zien gaan en al heel veel bij elkaar gemikt heb)
- water: Door toevoegen van extra water gaat de anti-vries eigenschap wel HARD achteruit. Dus denk niet.. 1/2 water er bij.. dan wordt -30 -> -15, nee.. eerder -5 of slechter.
(maar ook dan overleeft het in NL meestal nog wel..., mede omdat ALS het dan bevriest er nog genoeg in zit om niet een hard brok ijs te vormen maar een soort sludge, waardoor er niks stuk vriest.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Helemaal met Bean eens.

Nog een klein tip erbij, Let erop of het al 'pre-mixed' is. Kan dus al zijn dat het 50/50 gemixt is in de fabriek. Of dat het concentraat is wat aangeraden word om te mixen tot bepaalde antivriespunt. Hou dit wel in je achterhoofd met ivm bijvullen met water aangezien je dan goed op het puntje moet letten van Bean.

Echter als je telkens zoveel bij moet vullen kan je ook beter iets op onderzoek uitgaan want het probeert je een probleem te vertellen. thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jan. 2017, 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

yep!
_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Master of Disaster



Geregistreerd op: 23-3-2009
Berichten: 1155
Woonplaats: Wetteren

BerichtGeplaatst: Di, 24 Jan. 2017, 10:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me hierop gebaseerd om toch maar bij te vullen met water:



Er zat 50/50 in en ongeveer 1 liter daarvan. Dat maakt dus 0.5 liter onverdund. Ik heb dan aangelengd tot het totale volume, wat volgens de handleiding van een 690 1.2 liter is (moest er ook echt niet niet veel bij doen), dus 0.5/1.2=0.41 of een oplossing van 40%. Volgens de grafiek geeft me dat een vriespunt van -25°C, wat nog steeds prima is. Zelf als ik er nog een halve liter water had bijgedaan was het 0.5/1.5=0.33 en dus een vriespunt van om en bij de -20°C. Ik maak me dus geen zorgen meer smiley.

Nu heb je wel gelijk dat vervangen wellicht de beste oplossing was, maar wat erin zat zat daar echt nog maar 2000 km in en ik heb zo goed als alles kunnen recupereren.

_________________
Only fools follow rules
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Jan. 2017, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn 690 verloor kvs via het rubbertje op de dop met de overloopslang, misschien dat eens in de gaten houden of een nieuwe dop proberen.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif