Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Za, 21 Jan. 2017, 20:30 Onderwerp: Koelvloeistof, de bomen en het bos... |
|
|
Bon,
Ik moet wat koelvloeistof bijvullen en ik begrijp er niks meer van. De situatie:
- In de motor zit iets groens
- Ik heb in de garage nog een liter Valvoline AF Blue ready to use
- Ik heb in de garage nog een liter organic, rood van kleur ready to use
- Ik heb in de garage nog 2 liter gedistilleerd water
Wat gebruik ik nu best om bij die groene koelvloeistof te gieten? Het internet varieert van "giet alles maar gewoon bij elkaar" tot "niet doen anders blokkeert het hele koelsysteem". Ik heb een proefbuistest gedaan en groen+blauw of groen+rood geeft geen gel, neerslag of iets anders wat er problematisch uitziet.
Ik zou voor de veiligheid gewoon bijvullen met gedistilleerd water, maar ik wil niet riskeren teveel te verdunnen nu het zo koud is.
Dus: wie weet ècht hoe het zit? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
Vanlierde
Geregistreerd op: 4-6-2016 Berichten: 153
|
Geplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 11:20 Onderwerp: |
|
|
denk dat verdunnen bij deze temperaturen geen kwaad kan,
als je echt 100% gemoedsrust wil alles aflaten, paar keer flushen met nieuwe koelvloeistof en dan terug bijvullen met het gewenste merk/type |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2662 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 12:23 Onderwerp: |
|
|
Het gaat er vooral om dat je geen glycol gebaseerd met andere mixt. Jouw reageer buis test lijkt me prima. Weten wat er nu in zit nog beter.
Als het er al 2 jaar in zit, alles verversen.
Afvragen waarom je moet bijvullen is het beste. Tenzij die op z'n kop ligt hoor je geen kvs te verliezen. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 16:09 Onderwerp: |
|
|
Het zat er nog maar net in, en de reden was een klein lek in de radiator. Heb er een nieuwe radiator ingestoken en daarom dus koelvloeistof afgelaten, maar het meest gerecupereerd omdat het toch nog maar nieuwe was. Ik had echter een beetje niet kunnen opvangen, dus moest ik nog iets bijvullen.
Enfin, ik heb nu maar gewoon gedestilleerd water gebruikt, maar het blijt iets wat ik erg verwarrend en onduidelijk vind, dat koelvloeistofverhaal. Je vindt allerlei scenario's en meningen en blijkbaar zijn de kleuren ook niet alleszeggend. Ik weet dus helemaal niet waar ik de restjes die ik nog heb mag gebruiken en zelfs niet wat er eigenlijk in de KTM's zou moeten... _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 22 Jan. 2017, 19:38 Onderwerp: |
|
|
Koelvloeistoffen zijn idd moeilijk om te onderscheiden. Een beetje zoekwerk leert mij alvast dat KTM (vanzelfsprekend) Motorex Antifreeze aanbeveelt. Dat is een koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 (de "nieuwere" soort dus), en ze hebben graag dat ge er een verhouding van 50-50 mee maakt met gedistilleerd water, zodat ze ongeveer tegen -40° kan.
Dus, zowat elke koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 zal voldoen.
Wat betreft de kleur : ethyleen glycol G12 kan zowat alle kleuren hebben behalve blauw. Dan heb je de oude ethyleen glycol te pakken en die hebben meestal geen additieven voor gebruik in aluminium motorblokken. Zowieso is mengen tussen merken en kleuren altijd af te raden wegens verschillen in additieven tussen fabrikanten waardoor de werking van het produkt kan verminderd worden.
Ik koop mij meestal voldoende om te vullen + een bus reserve van dezelfde soort. Twee jaar later bij de wissel doe ik hetzelfde, daarom niet noodzakelijk dezelfde koelvloeistof maar wel steeds dezelfde basisspecificaties. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 19:28 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Motorex Antifreeze aanbeveelt. Dat is een koelvloeistof op basis van ethyleen glycol G12 (de "nieuwere" soort dus |
Dus in feite wat ze aanraden is G12 voor de motor (ook wel gebruikt in auto's)
Om het nog leuker te maken er is G12 G12+ G12++ en G12+++ oftewel G13
voor de verschillende motoren op mn werk is het net uit te houden maar voor de motorfietsen blijft voor mij en vele ander ook vaak gokwerk aangezien hier veelal niet veel over gedocumenteerd/voorgeschreven staat. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 21:28 Onderwerp: |
|
|
waarom klooien en mengen: gewoon vervangen (zo af en toe vervangen houdt het systeem ook lekker schoon)
10 euro voor 5 liter, gewoon bij de gamma ofzo (goedkoper kan ook nog): allemaal prima voor nederlands, want -30 wordt het niet hier.
anti-corrosie middelen hebben ze allemaal, en ze zijn allemaal geschikt voor aluminium blokken en radiatoren, want alle auto's van tegenwoordig hebben ook alu radiatoren enzo.
voor bijvullen noodgeval:
- anti-klonter test door ff te mengen is altijd goed (alhoewel ik het nog nooit fout heb zien gaan en al heel veel bij elkaar gemikt heb)
- water: Door toevoegen van extra water gaat de anti-vries eigenschap wel HARD achteruit. Dus denk niet.. 1/2 water er bij.. dan wordt -30 -> -15, nee.. eerder -5 of slechter.
(maar ook dan overleeft het in NL meestal nog wel..., mede omdat ALS het dan bevriest er nog genoeg in zit om niet een hard brok ijs te vormen maar een soort sludge, waardoor er niks stuk vriest. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 23 Jan. 2017, 21:41 Onderwerp: |
|
|
Helemaal met Bean eens.
Nog een klein tip erbij, Let erop of het al 'pre-mixed' is. Kan dus al zijn dat het 50/50 gemixt is in de fabriek. Of dat het concentraat is wat aangeraden word om te mixen tot bepaalde antivriespunt. Hou dit wel in je achterhoofd met ivm bijvullen met water aangezien je dan goed op het puntje moet letten van Bean.
Echter als je telkens zoveel bij moet vullen kan je ook beter iets op onderzoek uitgaan want het probeert je een probleem te vertellen. _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 24 Jan. 2017, 0:00 Onderwerp: |
|
|
yep! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1155 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Di, 24 Jan. 2017, 10:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb me hierop gebaseerd om toch maar bij te vullen met water:
Er zat 50/50 in en ongeveer 1 liter daarvan. Dat maakt dus 0.5 liter onverdund. Ik heb dan aangelengd tot het totale volume, wat volgens de handleiding van een 690 1.2 liter is (moest er ook echt niet niet veel bij doen), dus 0.5/1.2=0.41 of een oplossing van 40%. Volgens de grafiek geeft me dat een vriespunt van -25°C, wat nog steeds prima is. Zelf als ik er nog een halve liter water had bijgedaan was het 0.5/1.5=0.33 en dus een vriespunt van om en bij de -20°C. Ik maak me dus geen zorgen meer .
Nu heb je wel gelijk dat vervangen wellicht de beste oplossing was, maar wat erin zat zat daar echt nog maar 2000 km in en ik heb zo goed als alles kunnen recupereren. _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
|
GezwindeSpoed
Geregistreerd op: 7-7-2015 Berichten: 428
|
Geplaatst: Wo, 25 Jan. 2017, 9:25 Onderwerp: |
|
|
Mijn 690 verloor kvs via het rubbertje op de dop met de overloopslang, misschien dat eens in de gaten houden of een nieuwe dop proberen. _________________ NC750X
300EXC TPI
950SE |
|
Naar boven |
|
|
|