Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 16:42 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | André motors vertelde mij dat de connector aan de SAS moet worden afgesloten met een weerstand van 22 k-om. Dit lijkt mij een beetje veel. Klopt dat wel?
|
zou best kunnen... zal straks eens checken als ik het niet vergeet... heb nog een paar van die dingen 'reserve' liggen, maar stukgaan doen die niet blijkbaar (kosten ook zo goed als niets) _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 16:44 Onderwerp: |
|
|
op een 950 hoeft er helemaal niets tussen. Op een 990 kan je ze ook met tuneecu uit zetten. heb je ook geen weerstand nodig. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 16:54 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | op een 950 hoeft er helemaal niets tussen. Op een 990 kan je ze ook met tuneecu uit zetten. heb je ook geen weerstand nodig. |
Niet nodig als ie is uitgezet? Dan 'mist' de ECU em niet? Bij mij is ie 'natuurlijk' uitgezet. Dus ik heb voor niks moeite gedaan om een connectortje te fabriceren? _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 18:09 Onderwerp: |
|
|
950: ECU heeft geen invloed op de brandstof, want die carb is immers gewoon mechanisch... dus maakt het niet echt uit wat de ECU ziet m.b.t. de SAS.
bij de 950 is er geen waarschuwing als de SAS niet werkt.
bij een 990 wel, en de vraag is wat de ECU dan doet. Je kunt de functie uitzetten zoals Steven zegt, en dan ben je de waarschuwing kwijt. MAAR: bij mijn 690 gaf dat wat heeel erg onverklaarbare resultaten (lijkt er op dat de programmeur daar niet echt rekening mee gehouden heeft)... wie weet wat er bij de 990 gebeurt
uds veiliger: De computer laten denken de SAS wel gewoon aanwezig door een belastingsweerstandje aan de plug te hangen. (en dan wel de SAS uitzetten in de software dus).
De ECU meet of er stroom loopt: daar hangt normaliter een 12V electro-klepje aan die redelijk wat stroom trekt (1A ofzo). 20k-Ohm doet het blijkbaar (dan trek je 0.5mA... 1k doet het zeker ook, dan trek je 12mA.
Kleiner dan 330 Ohm moet je niet nemen.... want dat wordt de weerstand te warm (dan zit je bijna op 1/2 watt)
dus: 1k Ohm is een mooie veilige waarde! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Roeligan
Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 20:08 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | michielvl schreef: | André motors vertelde mij dat de connector aan de SAS moet worden afgesloten met een weerstand van 22 k-om. Dit lijkt mij een beetje veel. Klopt dat wel?
|
zou best kunnen... zal straks eens checken als ik het niet vergeet... heb nog een paar van die dingen 'reserve' liggen, maar stukgaan doen die niet blijkbaar (kosten ook zo goed als niets) |
0,25W en 22K Ohm klopt inderdaad...
Toen ik sas verwijderd heb, denk in 2009 niet meer heel zeker, had ik nog niet gehoord van tuneecu; dus daarom dat weerstandje ertussen... _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
|
arno
Geregistreerd op: 28-9-2011 Berichten: 369 Woonplaats: Beveren-Waas (B)
|
Geplaatst: Wo, 25 Jul. 2012, 23:07 Onderwerp: |
|
|
Ik heb er zo nog 25 liggen, voor de geinteresseerden... _________________ KTM ADV 640 '03 |
|
Naar boven |
|
|
michielvl
Geregistreerd op: 21-6-2011 Berichten: 38 Woonplaats: nijmegen
|
Geplaatst: Do, 26 Jul. 2012, 13:38 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | 950: ECU heeft geen invloed op de brandstof, want die carb is immers gewoon mechanisch... dus maakt het niet echt uit wat de ECU ziet m.b.t. de SAS.
bij de 950 is er geen waarschuwing als de SAS niet werkt.
bij een 990 wel, en de vraag is wat de ECU dan doet. Je kunt de functie uitzetten zoals Steven zegt, en dan ben je de waarschuwing kwijt. MAAR: bij mijn 690 gaf dat wat heeel erg onverklaarbare resultaten (lijkt er op dat de programmeur daar niet echt rekening mee gehouden heeft)... wie weet wat er bij de 990 gebeurt
uds veiliger: De computer laten denken de SAS wel gewoon aanwezig door een belastingsweerstandje aan de plug te hangen. (en dan wel de SAS uitzetten in de software dus).
De ECU meet of er stroom loopt: daar hangt normaliter een 12V electro-klepje aan die redelijk wat stroom trekt (1A ofzo). 20k-Ohm doet het blijkbaar (dan trek je 0.5mA... 1k doet het zeker ook, dan trek je 12mA.
Kleiner dan 330 Ohm moet je niet nemen.... want dat wordt de weerstand te warm (dan zit je bijna op 1/2 watt)
dus: 1k Ohm is een mooie veilige waarde! |
Ik kwam na dezelfde berekening tot dezelfde conclusie.
Hoe komt 'men' dan op 22k? Heeft iemand proefondervindelijk vastgesteld dat de ECU op 22k nog reageert?
In ieder geval is de conclusie dat alles tussen 22 ohm en 22 k_ohm goed is, mits het wattage van de weerstand geschikt is. _________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
|
Vanlierde
Geregistreerd op: 4-6-2016 Berichten: 153
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2016, 22:43 Onderwerp: |
|
|
hoppa,
even een oud topic van onder het stof halen.
blok ligt dus nog steeds op de werkbank en ik dacht eraan meteen maar het SAS en EPC eraf te halen (950 adventure 2004)
blok off plates en afdichtingen en klaar. maar nu zie ik op verschillende sites ook cannisters staan, die zou in de zijkuip zitten. deze vind ik echter niet.
Of zit dit enkel in de amerikaanse versies?
Mvg
Bart |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2016, 22:58 Onderwerp: |
|
|
Enkel Amerikaanse modellen. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Vanlierde
Geregistreerd op: 4-6-2016 Berichten: 153
|
Geplaatst: Di, 1 Nov. 2016, 23:19 Onderwerp: |
|
|
thx |
|
Naar boven |
|
|
|