lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Wiel conversie gedaan, nu andere tandwielverhouding gezocht.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Goobert



Geregistreerd op: 30-6-2015
Berichten: 36
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2016, 12:08    Onderwerp: Wiel conversie gedaan, nu andere tandwielverhouding gezocht. Reageer met quote

Afgelopen weekend voor 19 en achter 17 inch wiel erin gezet. Bandenkeuze met mijn, 99,99% weggebruik, is dan veel groter.

Nu maakt de motor met een kleiner achterwiel natuurlijk fors meer toeren om dezelfde snelheid te halen.

Heeft iemand een idee wat een goede nieuwe tandwielverhouding zou kunnen zijn? Ik zoek niet naar mee of minder snelheid, zoals 'ie was is prima.

Alvast bedankt!

_________________
KTM 990 ADV 2012 Gejat, door vuile honden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Legolas



Geregistreerd op: 20-8-2013
Berichten: 35

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2016, 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

dus achterwiel gaat van 18" naar 17" , ...
de omtrek van je wiel wordt 5.5% korter , dit kan je compenseren met minder tandjes (5.5rolleyes op je achterkamwiel , standaard is dit 17-voor & 42 achter (DENK IK) , dus je zou voor een tandwiel met 40 tandjes op zoek kunnen gaan... of vooraan eentje met 18 tanden.

Hopelijk wordt deze simplistische benadering geconfirmeerd door de kenners smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2016, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

de berekening van 17" -> 18" gaat niet zomaar op.. dat is namelijk de velgmaat en niet de wielmaat. Je moet daar dan 2x de bandhoogte bij op tellen.


17-42 vinden de meeste advriders juist te laag in toeren.. 16-42 doet het fijn. (en met 16-45 loopt ie niet minder hard in top...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Legolas



Geregistreerd op: 20-8-2013
Berichten: 35

BerichtGeplaatst: Di, 23 Aug. 2016, 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

zelf rijd ik met de standaard wielmaat met 16-42 en dat is MEGA ! vooral offroad natuurlijk ! Veel koppel... waar nodig kan je traag en technisch rijden.. en altijd kunnen vertrouwen op heel wat koppel !

de maximum snelheid ligt wat lager ja.... maar wie wilt nu in den bus 220km/h snorren ?

en autostrade rijder zal ik hopelijk nooit worden...


Legolas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Goobert



Geregistreerd op: 30-6-2015
Berichten: 36
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

BerichtGeplaatst: Di, 23 Aug. 2016, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Beiden bedankt!
_________________
KTM 990 ADV 2012 Gejat, door vuile honden!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Adventure Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif