lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Illyria Raid
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Reizen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 8 Jun. 2016, 7:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 5:
Pristina (RKS) - Tetovo (MK) - Pogradec (Al): 410km, 12u

Vanwege te veel sneeuw in de bergen van Macdonie is het niet mogelijk om hier off road te rijden. ‘s Ochtends krijgen we de aangepaste road books en die begint met 235km over asfalt door Macedonie naar Albanie. Het is ochtendspits en de weg is kaarsrecht. Het begint pas weer mooi te worden bij de grens met Albanie, de bergen doemen op en het verkeer wordt rustiger.
Er is keuze tussen hard-off-road of wat makkelijker. Natuurlijk ga ik voor de hard variant die een proef is van 60km van de Albania rally. Het begint zoals gewoonlijk met stenen, maar wordt als snel blubber door dicht bosgebied. Door alle regen zin er heel veel uitgesleten sporen. Een bekend euvel van de LC8 is het verzuipen van de motor bij knippenpaden, ook helling af over keien heb ik hier last van. Als dan onderaan de helling een obstakel is slaat de motor wel eens af. Dit gebeurt mij hier meerdere keren, bij een doorwading met gladde boomstammen valt de motor om en moet ik het voorwiel de juiste kant op sleuren. Nu voel je het gewicht wel! Iets verderop doemt een flinke plas op, ik rij behoedzaam met mijn voorwiel er in en die gaat voor ¾ onder. Ik besluit maar te gaan kijken hoe diep het verder op is. Sommige stukken komen m’n knie-en bijna onder water, qua diepte zou het geen probleem moeten zijn maar de ondergrond is blubberig en ik ben alleen. Dan vind ik een mogelijkheid om via de rand pas halverwege in het ondiepere gedeelte te komen, dat gaat goed. Een volgend obstakel is een boom over de weg. Eerdere deelnemers zijn links van het pad af gegaan door het bosje en dan weer het pad op. Ik ga kijken, maar zie 2 stronkjes waar ik langs moet, dat wordt lastig. Er komt een deelnemer op een 2-tact langs die makkelijk over de boom gaat en vlot er weer vandoor gaat. Heel behoedzaam stuur ik m’n voorwiel van het hellinkje zonder dat deze aan de verkeerde kant van de stonk komt, het lukt nu voorbij de boom en het pad weer op met een dot gas, phew. Het zwaarste stuk zit erop en we dalen weer af.
Bij de lunch wordt voorgesteld om af te snijden over het asfalt, maar ik wil het laatste stuk road book ook doen. Ik dacht dat dit voornamelijk asfalt was…… Uiteindelijk kom ik op mijn tandvlees en met nog maar 1 litertje bezine aan in het bivak. Dat laatste stuk was nog 80km off road en zeker niet vlak of makkelijk. De GPS track van dit stuk klopt niet weet ik van de orga, dus wat extra spanning om goed te rijden. Uiteindelijk zijn er maar weinig deelnemers die de volledige route gereden hebben. M’n achterband is aardig versleten (heb op het laatste stuk gravel nog ff goed aan het gas gehangen) en verwacht voor morgen meer blubber dus wissel mijn Michelin voor de Mitas waarop ik de eerste dag al heb gereden. De Michelin mousse is gelukkig nog mooi hard en kan weer terug met wat extra vet. Met hulp van team Schimmel ben ik in een uurtje klaar.

http://youtu.be/rOxLXxrrl80

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TomW_be



Geregistreerd op: 26-4-2014
Berichten: 82

BerichtGeplaatst: Do, 9 Jun. 2016, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Heerlijke verslagen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frank



Geregistreerd op: 30-4-2011
Berichten: 266

BerichtGeplaatst: Do, 9 Jun. 2016, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige rit! Maar wel met nogal eh, uitdagende stukken... petje af!
_________________
R!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Za, 11 Jun. 2016, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 6:
Pogradec (Al) - Konitsa (Gr): 220km, 7u

Vandaag de eerste kortere dag, maar het is zeker in de ochtend een pittige. Weer veel blubber en uitgesleten hellingen met wash-outs. Op een ervan ligt een deelnemer plat precies op de ideale route naar boven, ik kan er gelukkig vrij makkelijk om heen sturen. Vlak voor lunch nog een flinke doorwading. De oever is behoorlijk steil en vlak ervoor raak ik een steen en val plat op de oever. Omhoog trekken heb ik geen zin in ondanks de hulp van het publiek, dus ik probeer de motor terug te trekken maar er ligt een steen precies achter de voorband. Uiteindelijk kom ik los en kan ik iets verder stroomopwaards een makkelijkere oever op. Phoe, even uitrusten.
Ik had 25L benzine in de tank dus moet makkelijk het bivak halen, maar bij 170km gaat m’n lampje aan. Met de laatste Albaneese LEKS koop ik een paar liter benzine. Blijkbaar klotst er op de stenen veel benzine uit de vlotterbakken door de overloop of de motor in.Het bivak is een mooi bergplaatsje met een hotel inclusief zwembad. De assistentie is er nog niet dus tijd voor een paar biertjes in de schaduw. Het uitzicht is fantastisch. De motor lust wat olie en kvs.

http://www.youtube.com/watch?v=jeQ9_NyGD4s#




_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2016, 7:53    Onderwerp: Reageer met quote

Dag 7:
Konitsa (Gr) - Igoumenitsa (Gr): 215km, 7u

Vandaag is beloofd dat het een makkelijk dagje zou worden. En inderdaad de paden leken veel op die van de Hellas rally, fijne gravelpaden door de bergen met maar weinig navigatie. Het tempo kan van toeristisch naar wat meer racy-er. Wel is het erg koud, ik rij door een dorpje en zie 9°C op de thermometer. Ook is de lucht behoorlijk dreigend. Gelukkig blijft het droog. Bij een rivierdoorwading raak ik een grote steen met m’n voorwiel en stap ongewild zijwaarts van m’n motor. De linkerkant van m’n kleding raakt doorweekt, dit maakt het niet echt warmer! Ik heb behoorlijk koude handen maar de paden vragen er om om lekker te sliden en driften (voor zover dat gaat met die lekker demper). Aan het einde kom ik achterop het groepje van Smitma, met iets aanzetten kan ik ze bijhouden. Als ze verkeerd rijden mogen ze me opnieuw inhalen. Nog 1 diepere doorwading bij de fotograaf en het off-road gedeelte zit er op.
Bij de lunch zit ik bij een Duitser aan tafel en hebben het over toekomstige rally plannen. Het eten laat lang op zich wachten en de volgorde van uitdienen is in ons nadee, misschien ook wel door de ietwat schele blik van de bedienster. Na de Griekse salade laat ik de rest van voor wat het is (al genoeg vlees gehad deze week).Daarna nog vele haarspeldbochten en dorpjes tot aan de havenplaats. 10km voor de finish zie ik een carwash en laat voor €5 m’n motor wassen. Al snel krijg ik gezelschap van andere deelnemers die het een goed idee vonden. De autowasser had een top dag.
's Avonds een groot diner aan de haven met Griekse salade, tsasiki, mousaka en iets van 500g vlees.

http://youtu.be/ojdMPocXYEY



Eindconclusie:

De dagen waren langer dan van te voren aangegeven doordat het aantal deelnemers veel groter was dan aanhankelijk gedacht, ik vond dit heerlijk maar kan me voorstellen dat als dit niet verwacht dat het tegenvalt. Ik vond het iig stukken zwaarder dan de Tuareg van 2015, ook omdat je iedere dag een nieuw bivak had. Albanie was weer erg mooi en de mensen nog steeds de meest vriendelijkste van de omgeving. Montenegro vraagt om meer, Kosovo mag worden geschrapt (geen off road, onaardige mensen). Macedonie helaas door het weer (sneeuw in de bergen) geen off road kunnen rijden
Rallymensen zijn socialer dan Raid mensen, toch racen om als eerste binnen te zijn. Niet wachten/kijken of iemand zonder problemen een obstakel kan overwinnen. Ze rijden in groepjes, eerst komt de horde voorbij om vervolgens verderop weer op elkaar te wachten om te tanken/koffiedrinken.
De motor had weinig onderhoud nodig. Puntjes van aandacht: verlies van kvs, waar blijft het (overloopslang, olie blijft helder). Verzuipen op afdalingen over stenen, hier moet ik echt wat aan doen. Geeft problemen als het onderaan de afdaling erg technisch is en motor afslaat. Daardoor hoog verbuik, op dag 6 op reserve bij 170km terwijl dit normaal 250km is

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE


Laatst aangepast door GezwindeSpoed op Ma, 13 Jun. 2016, 15:23, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Jun. 2016, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi avontuur!!!
bedankt voor het prachtige verslag, ik heb ervan genoten! thumbsup thumbsup thumbsup

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRooPER



Geregistreerd op: 5-10-2010
Berichten: 190

BerichtGeplaatst: Di, 14 Jun. 2016, 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

teveel vlees smug ,
thinking2 mixed grill is wat wij bijna dagelijks ook bestelden tijdens lunch

dank om jouw avontuur te delen
thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Jun. 2016, 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Ha ha, gelukkig is iedereen anders. Ik geloof op dag 5 kregen we een hamburger als lunch, die heb ik geloof ik wel 5x gegeten.
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Reizen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif